Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Kreativitet - Hvordan få ”ånden over seg”.
Er det uvesentlig å vite litt om hvordan de to hjernehalvdeler fungerer? Jeg syns ikke det. Ønsker man mer inspirasjon, kreativitet, nytelse og nytenkning inn i livet sitt, og mindre unødig smerte, kan det være en stor hjelp. For meg som kunstner og i undervisning av elever i kreative fag, har den kunnskapen kommet godt med. Om flere visste hvor lett det egentlig er, å ”lure” den venstredominante til å jekke seg litt ned, kan man lokke fram den høyre for å bli mer kreativ og nytenkende, og redusere eller eliminere de ”grenser” den venstre påfører oss. Man får ”ånden over seg”.
Sånn til daglig er det en fordel å ha en venstredominert hjerne. For å få litt struktur på hverdagen, overholde lov og orden. Få betalt regningene m.m. Den venstre er dominant hos de fleste av oss, og vil gjerne utføre alt, uten innblanding fra høyre... for den tror den vet best.
Et eksempel; Du ser på en lysestake. Den venstre logiske har lært at det er en lysestake, på symbolet, gjenkjennelse. Den høyre ser ingen lysestake, den ser farger, linjer, former og kontrastene og romfølelsen, som "virkeligheten" egentlig er, uten å koble det til en bestemt ting. Du ser bare lysestaken som en lysestake, for du styres av den venstres dominans og virkelighetsoppfattning..
Egoet styres også av den venstre, og den indre kritikern. Det er den som også maser i et kjør om hvor lite du kan, hvor dum du er, eller dette klarer du ikke... Der sitter frykten, frykten for forandring, frykten for å misslykkes. Den lagrer også minner, for å overbevise deg, at sånn gikk det sist, og sånn går det sikkert neste gang også. Ja, den begrenser deg, holder deg tilbake, for å slippe misslykkende og ”skammen”, mens den høyre er optimistisk, grenseløs og euforisk. Og den høyre tar dette til seg, og overfører det til følelser, på godt og ondt. Det er den venstre som kommer med påstander om at du ikke kan tegne, male eller skrive dikt... mens den høyre elsker slik stimuli! Den elsker å krejere, leke, fantasere, nyte. Den oppfatter livet uten disse begrensninger, uten kritikk. Den har aldri syntes noe annet enn at livet er fantastiskt! Den er linken til det guddommelige.
Vi kan neppe fungere i det daglige her nede på jorden, uten den venstre. Hadde den høyre regjert alene, ville vi kommet i en slags åndelig ”trance”, uavbrutt, ikke bare at vi har fått ”ånden over oss”, vi hadde blitt i et med den, en skjønn euforisk tilstand selvfølgelig, men uten å kunne utføre noe praktiskt. Målet må vel være å få de mer balansert. Hjernen arbeider langt bedre når det er balanse, når både høyre og venstre hjernehalvdel arbeider på lag. (benytter hele hjernen). Det bidrar til økt læring og forståelse. Og åpner opp for det åndelige.
Når man skriver, om det er poesi, eller ren fortelling er det fortsatt den venstre som dominerer, da den høyre er non verbal. Ved diktning og fantasi er det en stor fordel å få sluppet fram litt mer av den høyre. Fra den venstre alene blir det bare tørr og skjematisk informasjon. Et tips når du skriver f.eks. dikt, er å bruke farger. Farger stimulerer den høyre.
Noe av det samme gjelder når du tegner. Ikke tegn med gråblyant. Bruk masse farger! Alle kan tegne, om de slipper fram den høyre! Om du vil tegne av et bilde f.eks... så snu det på hodet, så ikke den venstre kjenner igjen ”tingen”, for den vil prøve å igjenkjenne og forenkle.... Om du bare konsentrerer deg om konturene, og ser på det som en form, og langsomt jobber deg igjennom, ved å se hvordan delene forholder seg til hverandre..... så jobber du med høyre... Den venstre gir opp så lenge den ikke gjenkjenner noe...
Prøv å tegn hånden din. Ved å tegne selve hånden, vil den venstre tegne det den tror den ser... en barnslig forenklet hånd. Se de negative flaten utefor hånden, og konturene. Ved å sakte tegne opp konturene, og de negative flater, sitter du igjen med en perfekt tegnet hånd tilslutt!
Og musikk! De fleste av oss har visse ting som stimulerer ekstra, og er man dypt følsom og lar seg henføre av musikk, gjerne slik musikk som får hårene på kroppen til å reiser seg, og frysninger oppover ryggraden, ja da ligger man godt an til å bruke dette som en metode for å hensette seg i rette modus, og øke aktiviteten i den høyre hjernehalvdelen. Visst har de fleste merket at man blir i et annet modus da, på alfanivå, den samme hjernefrekvens som meditasjon, og fantasien få fri flyt. Tromming og ensidig trancemusikk har den egenskapen at det blir for kjedelig etter en tid for den venstre, så den gidder ikke mer, gir opp, og lar den høyre komme fram, og vi kan fare avsted på reiser...
Det finnes tider man ikke kjenner seg særlig kreativ... Men ved å bare trosse dette, og alikevel setter seg ned og gjøre det du helst ville... , så etter en stund, vil den venstre prøve på å overtale deg til å la være...for æsj.. dette ble for kjedelig. Gjennomskuer du den, og blåser en lang mars i hva den kommer med for kommentarer, så skal du se den gir opp og slepper fram den høyre... og du er i rette modus...
Når man inntar psykomatiske stoffer, er det den høyre hjernen som blir stimulert, og slår ut den venstre. For visst er det en herlig tilstand å være i sfæren av den høyre... Men kanskje ville trangen til å ta ”hjelpere” for å oppnå dette, bli mindre om man lærer seg å utvikle den høyre, uten stimuli? Ved å trene fram den høyre, og ikke tar den venstre for alvorlig, men gjennomskue hva den egentlig står for, tror jeg de fleste skulle kunne få det bedre med seg selv, med færre depresjoner, bedre selvtillit, og slippe inn mer nytelse, Ja. Leve mere!
Undrer om ikke den egentlige virkelighet, sjelen og hjertet sitter der også... i den høyre...?
Inspirert av den siste tidens tråder om hjernehalvdelene
og denne link....
http://www.ted.com/talks/view/id/229GjenopprettetMedlem
jeg tenker med hele hjernen
å gidder ikke å sitte der å dele den opp
å tenke: Å den tanken kom fra høyre,å den kom fra venstre.
syns det blir tull av slikt,en har så mye annet å fylle tiden med.
venstre halvdel av hjernen flytter inn i høyre
og så fungerer de som en helhet i samen
de slutter å mase å mistenke hverandre
og ser verden på en ny måte med nye øyne
lenge var de separerte av sciencefiction
men så fant de sammen og ble gale
som ungdommen den første vårdag
ånden når den kommer over oss,har glemt at den skal være inni oss
å så må vi skape den på plass igjen. sånn ser jeg dette.
Ha ein fine ein.

GjenopprettetMedlem
Kan i hvertfall være slitsomt nok å VÆRE i det kreative hjørnet
-i hvertfall mens man jobber 100% ved siden av, har unger og hund..sukk-
GjenopprettetMedlem
Vel tele... Det kanskje oppfattes som tull, men det er det ikke for meg.
Det var bare ment som en inspirasjonskilde til de som var interessert i det.
At det ikke ble oppfattet sånn, forteller meg at jeg ikke var god nok til å få fram budskapet.
GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":
Kreativitet - Hvordan få ”ånden over seg”.
Sånn til daglig er det en fordel å ha en venstredominert hjerne. For å få litt struktur på hverdagen, overholde lov og orden. Få betalt regningene m.m. Den venstre er dominant hos de fleste av oss, og vil gjerne utføre alt, uten innblanding fra høyre... for den tror den vet best.
Inspirert av den siste tidens tråder om hjernehalvdelene
og denne link....http://www.ted.com/talks/view/id/229
Ja, sånn har jeg følt det etter fødslene. Å ha spebarn. Da har jeg hatt 6 - 7 md hvor jeg ikke har hatt en eneste kreativ tanke overhodet. Det er ikke pga at jeg har vært sliten eller noe slikt. Men bare at jeg tenker praktisk hele tiden - om alt. Praktisk og effektivt. Og så kommer kreativiteten snikende litt etter litt - hornene kommer ned fra hyllen, bøker åpner seg igjen, strikkepinner og garn ligger på bordet - og imens blir det mer og mer rotete rundt meg

AdsBot [Google]
Takk for en spennende artikkel. Jeg ble også dypt berørt av Ted-linken du nevner. Men opplever det kanskje på en annen måte enn deg(?)
I min verden står den høyre hjernehalvdelen for den universelle verden. I det legger jeg, dit jeg reiser når jeg er bortenfor den "virkelige" verden. Den venstre hjernehalvdel representerer for meg det som skjer i dagsbevissthet, dvs. det jeg holder på med i det jordiske liv.
Så for meg blir det da en mulighet til å hente "gudommelig inspirasjon" ved å reise (høyre). Og manifestere det ved å uttrykke det kreativt (venstre).
GjenopprettetMedlem
jeg syns det var et glimrende innlegg
men jeg fikk ånden over meg når eg læste det du skreiv
å då blir æg tullete å klare ikkje svare sakleg å greit,som er det mest gjevande.
forresten er eg sånn heile tida,som ein galen papegøye inni sjamansonen,berre eg får nokre korn,så byrja eg å kjakle å fortelle
om alt eg veit,eller trur eg veit,når eg er hypnotisert av suselyden i pcen.
så fortsett i samme ånd,og ikke la min galskap bli et hinder du må hoppe over på stylter i blinde,med en flue på rygggen hviskende baby.
Eller et trang hull i fjellet du må åle deg gjennom for å komme til lyset.
tenk på meg som en ånd som kommer over deg når du tegner fugler,for det er det jeg er.
tenk på deg selv som en fugl og se! Dine vinger får luft under seg,og høyden er ikke lenger en trussel.
slipp dine kreative vinger løs og fly over den kreative himmelen som venter på skaperen av livet som rommer den.
slipp fargene fri det er vår.

GjenopprettetMedlem
Takk dere!
Jeg tror ikke vi har så veldig ulik oppfattning.., Gjest...
Kampen mellom egoets illusjoner (adskiltheten) og selvet ... ( forbindelsen til den egentlige virkelighet) ? Jeg ser en klar forbindelse til den høyre og venste hjernehalvdel her også... Derfor ble jeg inspirert til å spinne videre på dette...
Jeg tror det finnes en sannhet i at om man erkjenner at vi er av samme fantastiske mirakel av et skaperverk, og innser at livet er fantastisk, ja, elsker livet,
hvordan kan en da utelate å elske seg selv og andre? Er det ikke det selvutvikling er... å gjenskape forbindelsen til det virkelige selvet? Finns det egentlig noen sann virkelighet utenfor selvet og den opprinnelige kilden?
Å kunne se forbi de selvdestruktive egoskapte illusjoner som frykt, hat, bekymringer, sjalusi, sinne, konkurranse, sårede følelser og smerte, som vi fyller vår fysiske verden med. Å miste behovet for å hevde seg, for å forsvare seg. Blåse i maktsyken, og å bare være, nyte, være kjærlighetsfull uten baktanke... Bare for å føle en behagelig ro, flyte medstrøms, se det gode, og vite at alt er som det skal være... og kjenne den altomfattende kjærligheten. Da blir alt mulig!
Men fy så skremmende det er for våre egostyrte venstrehjerner... å dempe egoet... Den hater å miste kontrollen, og finner på de snedigste manipuleringer for selvet for å slippe forandring... skvaldrer oss i senk til fornuft... At dette må vi ha for å overleve i denne harde verden.
Betrakter man det i uendelighetens perspektiv, så blir det ganske så latterlig...
Vel... Dette er ennå bare en visjon for meg... for ofte når jeg kjenner jeg har det for bra... kommer gjerne egoet på banen, og får meg til å tenke selvdestruktivt... Egoet mitt kaller det likevekt, balanse...
Egoet er jo dømt til undergang før eller senere, når vi vandrer videre...; Vi får ingenting med oss når vi ”dør”... Så det skader vel ikke å trene seg litt...

GjenopprettetMedlem
"white flame woman":
Kan i hvertfall være slitsomt nok å VÆRE i det kreative hjørnet
-i hvertfall mens man jobber 100% ved siden av, har unger og hund..sukk-
Takk white flame - du berører her kjærnen av problemstillingen slik jeg ser det... og den økende bruken av SSRI preparater forteller oss hvordan medikamentregimet lurer oss til å holde oss i "venstredominant tillstand" slik at vi nærmest går rundt som pliktoppfyllende kemisk lobotomerte.
http://www.fhi.no/eway/imgstore/A98631D7F7.gif[/img]
Limt inn fra;http://tinyurl.com/5opryu
Jeg er overbevist om at bakgrunnen for at dette problemet oppstår er den bevissthetsendingen menneskene er inne i (globalt sett - kall den gjerne new age) og det passer dårlig med "systemets" grunntanker... EFFEKTIVITET - EFFEKTIVITET - EFFEKTIVITET - AVKASTNING.... til vi kolapser
Hvorfor har miljø og helse stått så sentralt i alle debatter i den senere tiden?
Beklager hvis dette innlegget sporer tråden litt av Sjelevenn...
GjenopprettetMedlem
EFFEKTIVITET - EFFEKTIVITET - EFFEKTIVITET
Kanske stoff till en ny tråd ceno?
GjenopprettetMedlem
Ja Orre, det er stoff til å fylle et helt forum

GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":
Egoet er jo dømt til undergang før eller senere, når vi vandrer videre...; Vi får ingenting med oss når vi ”dør”... Så det skader vel ikke å trene seg litt... 

Dette traff meg, kult skrevet!
Tror jeg lever slik i dag!

GjenopprettetMedlem
En fantastisk flott innlegg sjelevenn! Du er inne på noe veldig vesentlig her!

GjenopprettetMedlem
"teleterkji":
tenk på deg selv som en fugl og se! Dine vinger får luft under seg,og høyden er ikke lenger en trussel.
slipp dine kreative vinger løs og fly over den kreative himmelen som venter på skaperen av livet som rommer den.
slipp fargene fri det er vår.

Dette synes jeg var flott skrevet!

GjenopprettetMedlem
Godt skrive,Sjelevenn! og frå ein kunstnar gjer det at eg erkjenner det som noko eg må tenke meir over.
Det er lite aktivitet på "verkstaden" min for tiden,spørs om den andre hjernehalvdelen har meir ord med i laget enn eg vil innrømme.
GjenopprettetMedlem
Det her var akkurat det jeg trengte å lese idag. TAKK!!!

GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":
Bare for å føle en behagelig ro, flyte medstrøms, se det gode, og vite at alt er som det skal være... og kjenne den altomfattende kjærligheten. Da blir alt mulig!
Det er mye fint i det du skriver, men jeg fatter ikke hvordan folk kan hevde slikt som du gjør her. Det er et faktum at svært mange mennesker lever under krig og terror, og ser sine nærmeste bli myrdet, hver eneste dag ...
Nei, jeg kan ikke gå med på at alt er som det skal være! Det er sikkert behagelig å tro det, inntil ...
GjenopprettetMedlem
Takk !
Godt det appelerte og ga mening og ettertanke til noen...
Utfordrende kommentar Passopp!
Tar man ut den setningen ut av sammenhengen, kan den kanskje for noen virke egosentrisk. Jeg snakker om en kraft som strekker seg utover den enkeltes liv;
Å være i ånden; den kollektive bevissthet. ( Dette blir sikkert for ”new age” for deg...)

Er det ikke det fryktbaserte samfunnet som er opphavet til krig? Hadde fler kjent seg ”connected” til den kollektive bevissthet, sier meg intuisjonen min at krig ville blitt utryddet. Å ”redde” verden starter i seg selv. Å tilnærme seg den tilstanden jeg beskriver, tror jeg hjelper hele menneskeheten. Jo fler dess bedre.
Hjelper det at hele menneskeheten lider? Skal man ta innover seg alt det grusomme, blir man tappet, deprimert og handlingsforlammet. Det tror jeg ikke er den rette metoden for fred.
( Kunne skrevet masse om dette emnet.... men arbeidet kaller....)
Dette er bare min overbevisning.... respekterer at andre ikke mener det samme....
( Ikke dermed sagt at jeg er der selv...ennå... men det er en nydelig visjon for meg ihvertfall.)

GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":
Utfordrende kommentar Passopp!
Tar man ut den setningen ut av sammenhengen, kan den kanskje for noen virke egosentrisk. Jeg snakker om en kraft som strekker seg utover den enkeltes liv;
Å være i ånden; den kollektive bevissthet. ( Dette blir sikkert for ”new age” for deg...)
Det er "old age" for meg, har prøvd å sette meg inn i slikt i mer enn førti år nå, som nevnt i denne tråden:
http://sjaman.com/component/option,com_ ... topic,9028
Hva som er opphavet til krig, kan kanskje ikke reduseres til et eneste fenomen ("det fryktbaserte samfunnet", hva nå det er ...)
Du kan sikkert skaffe deg fred i sinnet, men jeg tviler altså på at det blir fred i verden av den grunn. Til det har jeg kjennskap til alt for mange massemordere og krigsforbrytere, som hevder at de har god samvittighet og gjorde det riktige, og ville gjort det på nytt, om det skulle høve seg sånn.
GjenopprettetMedlem
sett blomster i geværhullet
og skyt verden med kjærlighet.

GjenopprettetMedlem
Utrolig bra og informativt åpningsinnlegg Sjelevenn! Jeg er enig i det du skriver og beskriver der -fra første bokstav til siste punktum.
GjenopprettetMedlem
Ja... visst är det så...
Och det är ju rätt väl känt, att man idag anser att vi har två hjärndelshalvor, som påverkar olika delar av våra funktioner... även om endel här i tråden tycker de fungerar en-hjärnigt.. ;)
Jag kom att tänka mina bildelever. Den första övningen, som jag alltid gjorde med dem när de kom till ungdomskolan, det var att de fick tegne med fel hand - vänster hand (om de var högerhänta) -utan å se på pappiret. Jag hade 2 hensikter med det; att de skulle släppa sina överkrav (man kan inte göra perfekt med fel hand) och att det skulle stimulera den kreativa hjärnhalvan. Om just DET hände hade jag ju inga måle-metoder för, men
någonting hände - det såg jag.
"Sjelevenn":
Å kunne se forbi de selvdestruktive egoskapte illusjoner som frykt, hat, bekymringer, sjalusi, sinne, konkurranse, sårede følelser og smerte, som vi fyller vår fysiske verden med. Å miste behovet for å hevde seg, for å forsvare seg. Blåse i maktsyken, og å bare være, nyte, være kjærlighetsfull uten baktanke... Bare for å føle en behagelig ro, flyte medstrøms, se det gode, og vite at alt er som det skal være... og kjenne den altomfattende kjærligheten. Da blir alt mulig!
Ja, det tror jag med och precis som många försökt förr; att visa på ett alternativ, tror jag vi kan påverka en hel del andra, som i sin tur också påverkar.
Ta som ett exempel, en arbetsgrupp på ett jobb, där man kommit i negativa cirklar och börjat vara pessimistiska och destruktiva... så kommer det in en livsnjutare, som ser livet i solsken. Det påverkat gruppen. HUR det påverkar kanske man inte kan ha facit på, men ATT det påverkar är ett faktum. Ofta finns det en önskan om att leva i positiv anda och harmoni, hos många, så chansen är stor att det sker noe positivt. Jag har fått feedback av människor i min närhet - att min inställning till livet påverkat dem att börja tänka i nya banor. Jag är alldeles övertygad om att de i sin tur, påverkar andra.
I förlängningen påverkar vi världen, via vårt sätt att vara - eftersom varje person har en cirkel av människor, som i sin tur har en cirkel.... Därför Passopp, håller jag inte helt med dig, när du skriver:
"Passopp":
Du kan sikkert skaffe deg fred i sinnet, men jeg tviler altså på at det blir fred i verden av den grunn. Til det har jeg kjennskap til alt for mange massemordere og krigsforbrytere, som hevder at de har god samvittighet og gjorde det riktige, og ville gjort det på nytt, om det skulle høve seg sånn.
Det är ett faktum att det är så NU... ja... men om vi stannar vi det och inte ens tror att det spelar noen roll vad vi gör, så kommer inget alls att hända. Men har vi en stor portion optimism, till att ringarna på vattnet faktiskt BLIR större och större... OCH en vetskap om att det tar tid, då kan vi också agera och vara på ett sätt, som är gynnsamt i ett större perspektiv.
Jag tänker t.ex. på Gandhi... nu har ju den personliga historien om honom till viss del, skrivits om, men han åstadkom ju en hel del, som påverkade många människor, inte bara i Indien. Jag känner att man måste tro att det är möjligt, annars kan jag lika gärna lägga mig ner dö omedelbart.
Därför vill jag citerar Sjelevenn igen:
og å bare være, nyte, være kjærlighetsfull uten baktanke... Bare for å føle en behagelig ro, flyte medstrøms, se det gode, og vite at alt er som det skal være... og kjenne den altomfattende kjærligheten

SEO Crawler
"Passopp":
"Sjelevenn":
Bare for å føle en behagelig ro, flyte medstrøms, se det gode, og vite at alt er som det skal være... og kjenne den altomfattende kjærligheten. Da blir alt mulig!
Det er mye fint i det du skriver, men jeg fatter ikke hvordan folk kan hevde slikt som du gjør her. Det er et faktum at svært mange mennesker lever under krig og terror, og ser sine nærmeste bli myrdet, hver eneste dag ...
Nei, jeg kan ikke gå med på at alt er som det skal være! Det er sikkert behagelig å tro det, inntil ...
Fin og inspirerende tråd!
Hvis alle visste at alt er som det skal være, så ville det paniske behovet for å rette på ting opphøre og alt ville automatisk forbedre seg på alle plan.
Naturen er selvregulerende, men mennesket har trådt ut av naturen og forsøker "ordne verden ut fra sin tanke"
Men tanken er en tvangstanke, noe alle kan se som begynner å betrakte (i seg selv og i verden) den uten lenger å tro på den
I Buddhas åttedelte vei snakkes det om
rett forståelse og
rett handling.
Det moderne mennesket er så fiksert på handling at det ikke har tid til forståelse.
Det kjøper noen forskeruttalelser i all hast.
Instinktivt vet det at for å forstå må det stoppe opp, føle og kjenne etter.
Og enda verre: for å virkelig forstå må det begynne med det vesentligste - sin egen dødelighet.
Alt er bra. Det er automatisk gitt av erkjennelsen av Den Ene. Alt kommer fra Den Ene.
Ser vi på verden så er den et kaos. Det er ikke vanskelig å se (med de menneskelige, tidsstyrte øynene)
Men i moderne forskning hevdes det nå at ved å betrakte noe, påvirker vi det vi betrakter
Hva er så bedre enn å finne roen i seg selv, vekke en rolig innvendig betrakter som ikke lar seg
hypnotisere av tankesurret, og finne den oppriktigfølte, dype vissheten om at
Alt er Bra
Ah!
Det hjelper på!

GjenopprettetMedlem
Godt sprog T.S.
kom på denne,angående hypnotisering.
(( If you stare at an object for months and months,you will assume the objects visibility))
Allis Well.

GjenopprettetMedlem
Takk for flotte tilbakemeldinger og innspill alle skjønne sjeler!

Det varmer, Silva og Katonka! Godt jeg kan bidra med noe...
Godt å høre man ikke er alene om disse tankene... Orre. Nydelig betraktning, Torstein.
Og du da, Tele, alltid kreativ!
Sug til dere stemningen; We come one...
http://www.youtube.com/watch?v=DRbXqpTksFY
Om noen påstår de ikke kan tegne, men vil prøve seg, kan jeg anbefale en suveren bok; Å tegne er å se...
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... 164&rom=MP