GjenopprettetMedlem
Folk som trener hardt, idrettsfolk og barn med høy mengde fysisk aktivitet trenger mer karbohydrater enn folk med en kontorjobb og liten fysisk aktivitet.
Mvh Kariw
Hmmm.... Denne artikkel viser at det ikke stemmer helt; Sakset fra ;
http://www.matoghelse.no/toppidrettsman ... 48965.html
De to første ukene på nytt kosthold følte Joe seg elendig. Han kom seg dårlig etter treningsøktene, og treningen gikk tungt. Joe trodde at han var på vei til å vise at Cordain tok feil. Men i den tredje uken skjedde noe merkelig. Han ikke bare følte seg bedre, men han kom seg merkbart fortere etter trening.
I den fjerde forsøksuka ville han teste hvor mange timer han klarte å trene. Joe var da 51 år gammel. Helt siden begynnelsen av førtiårene, hadde han ikke klart å trene mer enn 12 timer pr. uke. Hver gang han trente mer, ble han satt ut av forkjølelse og andre luftveisinfeksjoner. I den fjerde uka av forsøket trente han 16 timer uten antydning til forkjølelse, sår hals eller øreverk. Han var forbløffet. Så mange timer hadde han ikke trent på nesten ti år. Joe bestemte seg da for å fortsette forsøket.
Det samme året ble han nummer tre i det nasjonale mesterskapet for triatleter i USA etter et glimrende løp. Dette kvalifiserte ham til deltagelse på USAs VM-lag i en alder av 51 år! Han hadde en stjernesesong, en av de beste på mange år, og det førte naturlig nok til flere spørsmål til Cordain og til finjusteringer av det kostholdet han anbefalte.
Det tok ikke lang tid før Joe Friel selv begynte å anbefale steinalderkosthold til de idrettsutøverne han trente, inkludert Ryan Bolton, som med Joe som trener nådde opp på det amerikanske OL-laget i triatlon.GjenopprettetMedlem
Mer fra samme artikkel:
[i]Karbohydrat
Når man spiser karbohydrater, enten det er i form av poteter, sukker eller andre ting, stiger blodsukkeret og bukspyttkjertelen skiller ut insulin for å regulere blodsukkernivået. Insulinnivået i blodet vil holde seg høyt i opptil to timer. Hvis man da spiser et lite mellommåltid eller et større måltid med mer karbohydrat, vil kroppen hindres i å utnytte sine fettlagre (fordi insulin blokkerer virkningen av glukoagon og veksthormon). Konsekvensen av å spise mye karbohydrater kan da lett bli at de omdannes til fett som særlig lagres rundt buken. Dette kan forklare hvorfor mange idrettsutøvere, til tross for at de trener seriøst og spiser sunt, ikke er i stand til å redusere kroppsfett.
Joe er opptatt av karbohydratenes glykemiske indeks (GI), dvs. hvor raskt og lett de fordøyes og tas opp i blodet, og han anbefaler å spise mat med så lav indeks som mulig. Karbohydrater med lav glykemisk indeks brytes ned og fordøyes saktere, noe som fører til et jevnere blodsukker. [color=black]
Karbohydrater med høy glykemisk indeks bør helst spises i løpet av trening eller i den første halvtimen etter trening. [color=black][color=red]
Ellers bør karbohydrater spises i moderate mengder sammen med fett og protein.Sakset fra samme artikkel.
Beklager Sjelevenn - det burde stått "kan innta mer karbohydrater". "Trenger" er feil ordbruk...Takk for korrigering!
mvh kariw
GjenopprettetMedlem
Jeg forsto nesten det...
... og han anbefaler å spise mat med så lav indeks som mulig.
Kariw... Kunne du gi noen eksempler på hvilke karbohydrater som har lav indeks?
( Uten å gå inn på detaljer.... så opplever jeg en slags tarmrens... Akkurat som fettet smører tarmene.... )
GjenopprettetMedlem
Her er en matvaretabell:
http://www.iform.no/pub/art.php?id=417
Se spesielt på grønnsaker, f. eks salat, brokkoli, blomkål m. fl.
Mvh Kariw
GjenopprettetMedlem
Takk Kariw!
Legger til en artikkel fra Mat og Helse, "Kreftgåten er løst. Glemt kunnskap gir svaret!"
http://www.matoghelse.no/index.php?id=4469614GjenopprettetMedlem
Hei, jeg tenkte jeg skulle hente frem denne tråden igjen!
Jeg har nå brukt steinalderdietten i litt over 2 uker. Går på internettkurs på eat sine hjemmesider. Maten smaker utrolig godt, så jeg gleder meg til hvert måltid. Jeg trodde at det var protein som var tingen, men det viser seg at fett er like viktig. Man bruker fett som energikilde på samme måte som man tidligere brukte karbohydrater.
Jeg trenger ikke å spise så ofte som før. Etter dette opplegget skal man spise fire måltider, men ofte klarer jeg bare å spise tre pr dag. Før småspiste jeg hele dagen. Sukkerbehovet er helt borte, så det er jo supert.
Man starter med to uker med lite karbohydrater som en kick-start, og så er det flere uker med gradvis økning av karbohydratene, til man er på rett nivå. Jeg har følt meg helt merkelig de to første ukene. Svimmel og utslitt og har stort sett bare sovet. Men nå lurer jeg på om det ikke er begynt å bedre seg litt.
Spennende å lese erfaringene til Sjelevenn, Kariwe og Berserk. Det blir spennende å se om dette har noen effekt på hjernetåka, helsa, og åndelig klarhet. Jeg har i hvertfall gått ned etpar kilo i vekt. Og håper å gå ned enda fler.
Jeg vil anbefale eat til de som ønsker å prøve steinalderkost, for det er fine og varierte oppskrifter, og spennende og velsmakende mat. Nøttesalat med ingefær og hvitløk, kjøttdeigsnadder, fiskekaker med mosa sellerirot - det er mine foreløpige favoritter. Og nydelige smoothies!
Mvh Stridshjelp