Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Det er ikke mye en høster i denne tiden. Men det finnes.
Furunåler
Furunåler brukes til bad, til håret og som C-vitaminkilde.
Furunåler er rensende og varmende i badet, de virker stimulerende på blodsirkulasjonen og de er lett betennelsehemmende. Furunåler kan komme til pass ved revmatisme.
Å skylle håret i furunålste skal være velgjørende for både hårveksten og kvaliteten på håret.
De som har fortalt meg om furunålers velgjørende effekt på håret er fra Finland. Tydligvis er det mer kjennt og brukt der. Og de som stadig brukte furunåler til håret sitt hade forsatt tykkt og mørkt hår, høy alder til tross.
FOA (försvarets forskningsanstalt i Sverige) har undersøkt og analysert furunåler. De har funnet at de inneholder mye C-vitamin. Inneholdet er større jo kalder det er ute og jo lenger nordpå de vokser.
Jeg lager C-vitaminte, te til badevannet og jeg bruker furunåler i styrkende ekstrakter.
Te: Ta 2 – 4 dl furunåler til en halv liter kokende vann. Kok i 20 minutter under lokk. Det er viktig at vannet er kokende hvis en vil beholde C-vitaminet. Temperatur mellom 70 og 90 grader ødelegger C-vitamin.
Gunilla
GjenopprettetMedlem
Takk for tips gunilla.
Har laget te på furunåler før, men aldri kokt dem så lenge,
skal testes

psbot [Picsearch]
Dessuten e det utrolig godt å tygge på furunåler,
og bruke de som tannstikkere.
GjenopprettetMedlem
Takk for at du deler av din kunnskap, Gunilla

GjenopprettetMedlem
Sier som Wolf, har også laget te av furunåler, men aldri kokt dem så lenge. Nydelig smak på den teen, og så hjelper det godt på begynnende luftveisinfeksjoner.

Husk bare på å skylle nålene godt før bruk, masse rusk og rask kan følge med.
GjenopprettetMedlem
Etter Stefan Källman og FOA så trengs 20 - 25 minutters koketid hvis en vil få med av C-vitaminet.
Furunålste bruktes av Canadas indianer og eskimoer. Pelsjeger fikk skørbuk når de levde kun på kjøtt, noe som indianer og eskimoer unngikk.
For mange år siden leste jeg en bok av Peter Freuchen. Han hadde levd med en gruppe indianer under lang tid, jeg tror det var i Alaska. Disse indianer var reindyrsjeger. De spiste kun en gang om dagen. Men de drakk mye te, flere tilfeller hver dag.
Husker ikke navnet på boken.
GjenopprettetMedlem
Skal forsøkes, men denne gang skal jeg huske på å koke furunålene lenge nok

Ekstra C-vitaminer kan være en fordel nå vinterstid, og det er heller ikke så dumt når det smaker såpass godt som dette gjør

GjenopprettetMedlem
Er det de nye skuddene man skal bruke? Eller kan man ta fjorårets?
Jeg er nemlig interessert i å prøve denne teen både spm drikke og til håret.

GjenopprettetMedlem
En skal bruke de gamle nålerne.
Lykke til med håret.
Anonymous
Takk ja dette må testes

på alle måter takk for naturen

GjenopprettetMedlem
Er det samme blandingsforhold til teen og til hårbehandlingen?
Hilsen ho som må ha ting inn med t-skje!

GjenopprettetMedlem
Når en lager te til å skylle håret pleier en å ta 1 dl urt til 1/2 liter vann.
La urten og vannet koke opp, la syde for noen minutter og la teen trekke mens du vasker håret.
Sil bort urtene oo fyll på med kaldt vann så det blir behageligt varmt.
Skyll håret å prøv å la håret trekke til seg teet gjennom å øse over det som renner av flere ganger.
Hvis en vil kan en ha litt (en til to spiseskjeer) eplevineddik i, det gjør at hårtoppene går ihop.