Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg elsker te...og drikker det ofte! Og nå ønsker jeg meg noen nye urte te oppskrifter.

Noen som har noe på lager? Gode teer som er bra for hva det måtte være?

Selv lager jeg en te av ingefær, sitron & lime samt rosmarin....og litt brunt sukker for å sette farge og smak.
Den er kjempegod både for rensning av slaggstoffer...god mot hodepine og konsentrasjon og den virker også inn på magen. (Ikke god på urter...dere urteeksperter må gjerne rette meg opp eller tilføye mer)
Men det er iallefal slik denne teen virker på oss her i huset.

Håper noen vil dele noen oppskrifter!  :)
GjenopprettetMedlem
Hei vennen
Honning er veldig godt å ha i urteteer - det fremmer urtens virkning :icon_biggrin:

RITA
GjenopprettetMedlem
Honning ja...det har jeg en tendens til å glemme bort! Kjøpe i morra!  :innocent2:

Takk vennen!  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Her er noen teer en kan prøve å bruke istedenfor kaffe.

"Gløgg-te/Krydd-te"

Hel kanel, knus den litt før koking. Cirka 1-2 spiseskjeer.
Hel kardemomme                        cirka 1-2 teskjeer.
Vann                                        1 liter

Kok i 15 - 20 minutter. Hvis du vil ha en søt te kan du legge i rosiner etter smak.

Enten kan du når teet har koket tilsette hibiskusblomst 1-2 spiseskeer, å la det trekke for 5 minutter før siving.
eller tilsette 1 desiliter solbærsaft etter siving.

Gløggteet er bra ved forkjølelse og hjelper magen når en har spist for mye.
Hibiskusblomst er litt surt for magen så hvis du har problemer med magekatarr ikke bruk hibiskus. Har du problemer med forstoppelse så kan hibiskus hjelpe. Då må du laga et sterkere te.

Oppiggende- konsentrasjonshøyende te

Rosmarin og peppermynte blandes etter smak. Jeg pleier å ta omtrent dobbelt så mye peppermynte som rosmarin.

En spiseskje av blandingen til en tekopp vann.
Hell kokende vann over urtene og trekk i 5 - 10 minutter. Siv og drikk.

Høres ut som en fin blanding ditt te Silva. Skal prøves. Bruker du tørre skal av citron og lime eller bruker du saften?

gunilla
GjenopprettetMedlem
Takk Gunilla!  :biggrin: mer te som skal prøves ut!

Jeg pleier å ta en en skive sitron og en skive lime...skjærer bort skallet så jeg kun har fruktkjøttet. Så tar jeg ca 3 - 4 cm stor bit ingerfær. Og noen blader rosmarin. Litt brunt sukker...ca 2-3 skjeer....for å sette litt farge.

Dette heller jeg på en termons, (vanlig str)...og lar trekke alt fra 15 min til en halvtime. Man må smake seg frem til hvor sterk man vil ha den!

:)
GjenopprettetMedlem
Takk
GjenopprettetMedlem
Jeg støtter de ovennevnte blandinger, og kan tillegge at også anis er veldig godt å blande i mye og til mangt :)
Smaker lakris og er beroligende, bakteriedrepende ved f.eks. forkjølelse - og også kolikk hos spebarn. :)

:)

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
jeg har laget litt blåbær te, vet ikke hva det kan hjelpe for men blåbær inneholder jo mye antioksidanter. plukket masse bær og blader fra blåbærbusker, tørket alt og hakket opp blåbærene. fant ut at kun blåbær i te ble litt for bittert,men et lite hint av bladene fra blåbær gjorde smaken rundere
GjenopprettetMedlem
Oooh! Dette er en tråd jeg kan kose meg med  :biggrin:
Du kan også tilføye lindeblomst til urtetên isteden for sukker/honning, søtt og kjempe godt!
Så ryllikk var nevnt her,den er også fin i beroligende te,og gir styrke til sjelen
GjenopprettetMedlem
Herlig tråd  :eusa_dance:

ellers er brennesle, bringebærblader, cayennepepper og honning og veldig godt
GjenopprettetMedlem
Min favoritt om dagen, er mynte og roseblader
Den er oppkvikkende og stimulerende for sansene
GjenopprettetMedlem
Beskyttelses-te

Lakrisrot
Hylleblomst
Ingefær
Ryllik