Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Hei

Finnes det noen urter som kan hjelpe for stoffskiftet? Jeg har lavt stoffskifte, og er i perioder veldig plaget.
Jeg har prøvd omega 3, Don quai, aloevera, Q10 m.m av kosttilskudd, uten at det har hjulpet. Er det noen som har erfaring med dette? Soneterapi kanskje?
GjenopprettetMedlem
Hei. Jeg jobber blant annet med å undervise folk i kosthold, fortrinnsvis urkosten eller lavkarbodiett.
Det er et kosthold som vi er genetisk tilpasset, og som i de fleste tildfelle vil avhjelpe på mange helseplager. I et nøtteskall dreier det seg om å oppnå kontroll over blodsukkeret og dermed også hormonsystemet.
Du finner masse info her:
http://www.eat-web.com/home/main.asp?se ... iew=2&id=4
I tillegg vil jeg gjerne, som soneterapistudent, selvsagt også anbefale dette i kombinasjon med kostholdsendring. Men det er utfra det lille du har fortalt om plagene dine.
Lykke til!
kariw
Anonymous
Hei kariw

Takk for svar. Ja, dette kan jo kanskje være en mulighet til å endre på kostholdet. Jeg sliter med lite energi, kroppen går på lavgir.Blir fort sliten av å gjøre ting. Håravfall, konsentrasjonsvansker, korttidshukommelsen er elendig, hudkløe, Jeg tenker først og fremst på å få opp energien, vil så gjerne ut i jobb igjen.
Anonymous
Chili! Habaneros! Starkt och mye av det - är mitt recept.
GjenopprettetMedlem
Jeg har også lavt stoffskifte, har brukt medisin i litt over 2 år. Jeg har erfart at det IKKE er lurt å bruke urter. Grunnen til dette er at urtene tapper kroppen for energi. Den stjeler ekstra energi for å gjøre sin virkning. Det er som å sammenligne med en lampe som er beregna på 25 watts lyspærer. Setter du inn en pære på 60 watt blir det kræsj. (Jeg har prøvd mye forskjellig, men det kan jo enda være urter som jeg ikke vet om, som er bra. Dette må eksperter si noe om. Det jeg har funnet i helsekostbutikker selv har ikke virket på meg)
Det du må gjøre er å finne noe som styrker chi. Her må man bare prøve seg frem.(Eks. positive tarmbakterier, noni, ulike terapiformer)
Men det jeg har prøvd som har best effekt er vitaminpullveret Fitline, kombinert med rens av kroppen. Ikke urte-rensemidler, men noe eksternt , som f. eks platinum detox fotbad (info kan du få ved å søke på gule sider under Rita Brox, som behandler med dette).Eller aromaterapi, fotsoneterapi o.l. Bioresonans øker også chi, også akupunktur. Det er også fint å jobbe med sitt indre via meditasjon, tromming, reise osv, fordi det kan være med på å avhjelpe depresjonene som følger med stoffskiftet.
Healing gir også ekstra kraft.
Lett mosjon som gåing, sykling, lett vekttrening er superviktig, men man må finne en balanse mellom å presse seg for mye og for lite.
Som noen nevnte før, er det også viktig å ha et Lindberg/Atkinslignende kosthold for å stabilisere blodsukkeret.
Dette er de erfaringene jeg har gjort meg til nå, men jeg er åpen for andre forslag!
Klem fra Stridshjelp
Anonymous
"trumman":
Chili! Habaneros! Starkt och mye av det - är mitt recept.
Chili??? uææææææh.
Hei stridshjelp
Hmm, sier du det.Kanskje det ikke er så lurt å prøve urter da. Det vitaminpulveret Fitline, er det å få kjøpt i en helsekostbutikk?
Det har jeg lyst å prøve. Healing har jeg prøvd mange ganger, og det hjelper virkelig på til å begynne med. Men så går det tilbake til det gamle, etter en måned. Mediterer gjør jeg mye, og det hjelper på depresjonene som du sier. Her var det mye å ta tak i og prøve ut.
Tusen takk for det stridshjelp.

GjenopprettetMedlem
Fitlinepulver selges ikke i helsekostbutikker, men det går kanskje an å søke på nettet. Rita som jeg nevnte i forrige innlegg, selger det og vet hvor man får tak i det.
Jeg har også kommet på at det er jo i halschakra blokkeringa er, så det kan være verd å jobbe litt med dette også!
mvh
Stridshjelp
Anonymous
Det er i alle fall viktig at vitamintilskuddet ditt er
naturlig, dvs organisk framstillt--sterk og med masse mineraler. Tilskudd med omega 3 og 6 (eller mat med essensielle fettsyrer) og aminosyrer. Masse antioksidanter, eller 2000mg ekstra C vitamin daglig. Generelle råd blir umulige, for lavt stoffskifte kan skyldes ulike forstyrrelser. Noen matvarer/urter/sporstoffer kan hemme medisinvirkning. Hør med legen, også om de tilskudd du tar, eller søk spesialist.
Kari er inne på noe med diett. Velg havre, rug, speltmel, villris o.l. istedenfor hvetemel, snarris etc. Bær, frukt, grønnsaker, viltkjøtt og fisk er veldig bra.
2 generelle råd som kan øke stoffskitfet:
Et enkelt, rimelig råd er å drikke tradisjonell kinesisk grønn te. Hvis du ønsker full nytte, er 7-7½ dl daglig nok.
Yoga. All yoga er bra og øker pranaen og fremmer chakra- og organfunksjoner. Ved lavt stoffstifte anbefales en stilling som Skulderstående (Sarvangasana), etterfulgt av Plogen, og så motstillingen 'Fisken' (matsyasana). Bilder/beskrivelser:
http://www.ayuryoga.dk/Yoga-ovelser-fordojelse.htm.
Anonymous
takk for linkene alvdis. He,he, jeg er veldig spent på om jeg vil klare den skulderstående.
Jeg har mange ganger tenkt på å legge om kostholdet, det blir mye hvitt mel, sukker og fett.
Jeg har også hørt at de med lavt stoffskifte ikke skal ha i seg soyaprodukter. Q10 er heller ikke å anbefale, de med lavt stoffskifte kan bli dårlig ved bruk av Q10.
Takk skal dere ha for gode råd

W3 [Sitesearch]
noni morinda skal hjelpe til å balansere stoffskiftet
GjenopprettetMedlem
Æ blei operert for høyt stoffskifte for 20 år sidn,fjerna halve skjolbruskkjertelen.D medførte at æ fikk lavtstoffskifte,et thyroxin for å holde mæ på 0-nivået.Æ her erfart at d eneste som hjelpe i tillegg t medisinan e tyttebær,blåbær,multer og vitaminer.Men man må holde sæ unna tobakk,alkohol og gatekj.mat
Æ vet man har lav forbrenning v lavt stoffskifte,men æ et godter og drikk brus hver dag,på 10ende året,trene ik,og veie bare 60(e 165)
Anonymous
Takk for råd, e veldig glad i blåbær, men er altfor sjelden jeg spiser bær. Alkohol rører jeg nesten ikke, men tobakken, tja, den blir det værre med.
Har bestemt meg for å melde meg på Yogakurs, endelig får de noe sånt her, jippi.
nnnnnnzzz
Kan du forklare litt nærmere om noni morinda. Er det et kosttilskudd?
Yahoo Slurp [Bot]
Hej kolibri
Her er et link
http://www.articnet.no/noni/ til noni morinda.
Hilsen Shamanen

Anonymous
Hei shamanen

Takk for det.
GjenopprettetMedlem
Hei Kolibri!
Vill bare få annbefale Reiki Healing,viss du har kjangs til å gå på eit Reiki kurs så er det virkelig til kjempe god hjelp.Du lærer å heale deg sjøl og får utrulig fantastisk ENERGI fåfyll. Her er link til noken gode reiki sider:
http://www.reikinorge.com/
http://www.reikimaster.no/
http://www.reikiforbundet.no/
http://www.reikihealing.org/hovedside7.htm

SilverMoon

Anonymous
Hei silvermoon

Tja, det har jeg vurdertd, men har aldri blitt til det. Jeg går på et annet kurs, der "lærer" vi om mye forskjellig. Vi har vært litt innom healing.
Har tenkt på at kanskje skulle jeg gått på reiki kurs, men det blir for dyrt. jeg har prøvd selvhealing, men gjør det altfor sjelden.
takk for linkene

GjenopprettetMedlem
Hej
Vid lavt stoffskifte kan en bruke Marikåpe, Nesle och Kjerringrock (Equisetum arvense).
Marikåpe 2 tsk urt till en tekopp vann, häll uppkokt vann över urtene, trekk i 10 min, sila och drick.
Nesle:1-2 spiseskjeer per tekopp i övrigt som ovan. En kan också lägga yrtene i kokende vann och ta av och trekke.
Kjerringrock (er lii usikker om navnet, kan kalles åkernelle): 1-2 tsk per kopp koka 10 min och trekk i 10 eller häll kallt vnn på urten och trekk i 4 - 8 timer.
Hälsningar
Gunilla
GjenopprettetMedlem
"Kolibri":
Tja, det har jeg vurdertd, men har aldri blitt til det. Jeg går på et annet kurs, der "lærer" vi om mye forskjellig. Vi har vært litt innom healing.
Hei Kolibri. Anbefaler deg og andre å lese boka til Eric Pearl: "Vekk din indre healer". Den handler om å gjenskape forbindelsen til universet ved hjelp av de nye energifrekvensene. De fleste av oss trenger faktisk ikke mer enn å lese denne - og så er du godt på vei....
Hilsen kariw
GjenopprettetMedlem
Det fins også en edelsten som er bra for stoffskiftet Labradoritt. Jeg bruker i tillegg en annen som heter Mokaitt, som går på kjertler generelt, og jeg syns disse steinene har en kjempeeffekt!
(Dette hører vel kanskje til under en annen tråd... .)
Hilsen H
GjenopprettetMedlem
Flere og flere sliter med såkalte sivilisasjonssykdommer. Å være sitt kosthold bevisst blir viktigere og viktigere. Maten vi spiser blir mer og mer utpint på veien fra den dyrkes i jorda til den havner på vårt bord. Billigere og billigere blir den også.
Det kan være lurt å gå til en kostholdsveileder, f.eks en biopat, for å få testet ut hvilken mat en tåler. Selv om maten du velger er økologisk eller bio-dynamisk er ikke alle fødevarer like egnet for alle. Kjenn etter hvordan kroppen din har det etter et måltid, vær bevisst hva du spiser og hva som føles godt.
Disse urtene som jeg nevner her kan fås på flasker som en urteekstrakt (hos biopat) og er meget virkningsfulle.
Stimulerende urter for skjoldbruskkjertelen er: Coleus og Salvia miltiorrhiza
GjenopprettetMedlem
Reiki er topp,har selv utdaning og praktiserer reiki.Har fjrnrt leddsmerter og psoriasis.

Anonymous
Takk for det Inger. Må innrømme at jeg er ganske frustrert for tiden, sliter enormt med formen.
Det er så mye jeg skulle ha gjort, men ikke klarer. Og det er mange som vil ha hjelp, og jeg vil så gjerne hjelpe, men har ikke overskudd til det.
Hilsen Fønix (tidligere kolibri)
GjenopprettetMedlem
Kutt ut fett som metter tarmene i lange tider
og sakker ned forbrenningen.
Hold deg unna kjøtt i perioder
så renser kroppen seg selv
og forbrennings-kapasiteten øker.

GjenopprettetMedlem
Driver reikihealing,har hjulpet mange,Anbefales

GjenopprettetMedlem
man må ofre for å få.