Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg har nå begynnt å plukke årets urter. Brennesle, mjødurt og marikåpe har begynt å komme.
Brennesle – Urtica dioica
Brennesle er en av de mest brukbare urtene.
En bruker bladene, jeg plukker hele tiden de vokser, selv om virkningen av urten blir litt svakere på høsten.
Av store planter så plukker jeg de øverste fire bladene. Når planten begynner å blomme slår jeg av dem og plukker deretter de nye bladene som kommer.
Når en tørker nesle så lukter det kattepiss. Så hvis du tørker nesle og har katt så er det trolig ikke den som har vært der.
Nesle er veldig rik på næring, jeg bruker den til styrkende te ved tretthet og etter sykdom for eksempel. Den brukes ved blodbrist (anemi).
Nesle øker stoffskiftet hvis det er for lavt.
Den hjelper til med å øke blodsirkulasjonen, særlig i armer og ben, den kan også senke høyt blodtrykk.
Dessuten har jeg flere eksempler på at det hjelper å drikke neslete hvis en har en begynnende diabetes.
Det kan hjelpe å drikke en kur på noen måned, iblant så trenger en å ta en slik kur hvert år. Enkelte må drikke flere kurer i året.
Nesle hjelper håret å vokse og gir tykkere hår. Jeg har sett eksempel på at den har hjelpt ved skallethet.
Da må en drikke tre tekopper hver dag og gjerne gni inn hårbunn med neslete.
Jeg bruker nesle til te, ekstrakt og til sjampo.
Te: Ta en spiseskjed nesle til hver tekopp vann. Legg urtene i vannet, kok opp, ta det av varmen og trekk i 10 minutter.
Du kan også lage infusjon, hell kokende vann på urten og trekk 10 minutter.
Mjødurt – Filipendula ulmaria (spirea ulmaria)
Mjødurt vokser i nesten hele Norden. En bruker hele planten. Jeg pleier å kalle den urte-aspirin.
Den inneholder salisylsyre og stoffer som omgjøres i kroppen til salisylsyre.
Den har samme virkning som salisylsyre, betennelsehemmende, smertestillende, tar ner feber, og tynner blodet. Den er antiseptisk en kan vaske sår med teen.
Ikke bruk mjødurt hvis du tar blodtynnende medisin eller er allergisk mot salisylsyre.
Jeg bruker bladene og blomstren.
Blomstrene bruker jeg i forkjølelse/ influensate. Gjerne sammen med lindblomst.
Blomstrene kan en bruke på samme måte som svarthyllblomster hvis en vil lage saft, de er lignende i smak og duft.
Bladene bruker jeg som aspirin-salisylsyre. Jeg plukker de første som kommer om våren, jeg tror de har størst kraft.
Te: 2 teskjeer urt til hver tekopp vann. Hell kokende vann over urten, trekk i 5 – 10 minutter.
gunilla
SEO Crawler
Takker for dette, Gunilla!

(ur-te-te)
GjenopprettetMedlem
Skikkelig vårinspirasjon å få litt input om de beste vårurtene!
PÅ våren syns jeg det er vanskelig med urtelære, for floraer mm viser sjeldent hvordan planter ser ut når de er vårskudd. Gunnilla eller andre, vet noen om skandinaviske websider med plantebilder/info fra flere årstider?
Om mjødurt vet jeg sannelig for lite om jeg plukker rette skuddtypen.

Jeg gikk litt på websøking etter steder med mye fotoer. Her er et par på engelsk:
http://www.plant-identification.co.uk/skye/rosaceae/filipendula-ulmaria.htm
http://www.kulak.ac.be/facult/wet/biologie/pb/kulakbiocampus/lage%20planten/Filipendula%20ulmaria%20-%20Moerasspirea/Filipendula_ulmaria-moerassprirea03.jpg
Jeg syns å minnes at også bjørk har aspirinvirkning, både bark og blader (som kan lages te av)? En plantesort selv ikke jeg kan ta feil av. Jeg hører at også hvitpil kan virke smertedempende, men vet ikke helt hvordan bruke den. Både bjørk og pil finnes i parkene nært hvor jeg bor. Jeg vil gjerne vite noe mer om slikt som virker betennelsesdempende.
Om brennesle. vil vel flere kjenne denne litt mer selv som småskudd. Akk, selv ser jeg hvor rask jeg tror at litt for mange vårskudd SIKKERT er brennesle, men nei.

Foto av bl.a. nyskuddd:
http://www.plant-identification.co.uk/skye/urticaceae/urtica-dioecia.htm.
Morsomt med nesle. Den ble funnet blant plantetypene på Osebergskipet - altså ble regnet som viktig å ta med seg i denne graven 1200 år siden. Brennesle regnes pga kilder blant de viktige seidplantene. Så vidt jeg vet har folk flere steder brukt nesle i ulike krafturteblandinger gjennom tidene. Jeg skrev et innlegg et par år siden som var litt om denne urten sett fra sjamanvinkel.
http://sjaman.com/forum/http://sjaman.com/v2/forum/viewtopic.php?p=15133#p15133
Flott kraftkost etter en lang nordisk vinter…
GjenopprettetMedlem
Om mjødurt vet jeg sannelig for lite om jeg plukker rette skuddtypen.
Hvis en vil plukke de förste skuddene på mjødurt og ikke vet hvordan de ser ut så vil jeg foreslå, vent til mjödurten er oppvekst, så du vet at det er rett. Plukk bladene, kjenn på dem og smak på dem. Deretter er det lett å se neste år om det er rett blad. De har nemlig en veldig spesiell smak.
En bruker barken på forskjellige "salix"-arter. Pil, selje og vidje. De innholder salisylsyre eller stoffer som omgjøres til salisylsyre i levern.
De er betennelsehemmende. Denne tiden er bra å høste bark, en skreller grenene.
Jeg har ikke så stor erfaring av disse , jeg syns det er så mye letter å plukke mjødurt, men de er mye brukt som alternativ til aspririn el lignende.
Jeg har aldri hørt at bjørk skulle inneholde salisylsyre, kann ikke heller se det i mine bøker. Derimot asp. Blad, bark blomstknopper innholder salisylsyre.
Andre betennelsehemmende urter er kamille, arnica (solblom), perikum, valurt.
His du vil prøve kamille, prøv å kjøp løsvekt, det synes som om kamille på pose har mistet mye av sin kraft
GjenopprettetMedlem
Takk Gunilla for dine urte-råd og tips!

GjenopprettetMedlem
Gunilla: Brennesle bør ikke plukkes etter at den har begynt å blomstre, da hele planten har begynt å produsere stoffer som er skadelig for urinveiene. Selv om du kniper av blomstene er prosessen i gang.
GjenopprettetMedlem
"Katla":
Brennesle bør ikke plukkes etter at den har begynt å blomstre, da hele planten har begynt å produsere stoffer som er skadelig for urinveiene. Selv om du kniper av blomstene er prosessen i gang.
Gjelder det for løkurt også?? Planten ligner på nesle, men den brenner ikke og bladene har rundere form. Jeg kom nettopp hjem fra skoleveien med en bukett av blomstrende løkurt og tror kanskje ikke det var tilfeldig at jeg leste det her..
GjenopprettetMedlem
Det vet jeg ikke, men sjekk i bøkene dine om du er i tvil. Det jeg snakker om gjelder brennesle.
GjenopprettetMedlem
Gunilla: Brennesle bør ikke plukkes etter at den har begynt å blomstre, da hele planten har begynt å produsere stoffer som er skadelig for urinveiene. Selv om du kniper av blomstene er prosessen i gang.
Vil du fortelle hvor du har hørt eller lest dette?
GjenopprettetMedlem
"gunilla":
Vil du fortelle hvor du har hørt eller lest dette?
Alle bøkene mine oppgir at det er unge blad som brukes, en del presiserer at de gamle virker irriterende.
Gale's Encyclopedia of Alternative Medicine (bind 3 side 290): "This plant should never be harvested after flowers appear because if harvested at this time, the plant can cause urinary tract damage."
GjenopprettetMedlem
<t>Dytter denne opp til dere som er urte intressert.</t>
GjenopprettetMedlem
<t>Takk for dyttet, Gunsnilla</t>
GjenopprettetMedlem
<t>I tillegg er brennesle en av de beste renseurtene for nyrer fordi den er så mild å fin, den demper symptomer ved allergi og kan brukes hvis du har mye vann i kroppen. Den demper også symptomer ved Meniers syndrom.</t>
GjenopprettetMedlem
<t>Takk Gunilla for at du husker på oss og deler av din kunnskap!
:respect:
Hexedoktor'n</t>