Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Er løventann (taraxacum officinale) en sjaman blant plantene.
Jeg syns det er flere likheter mellom løventannen og sjamanen.

Både dens måte å hjelpe kroppen våres, måten det siviliserte mennesket og samfunnet ser på den og måten den opptrer i naturen.

Når løvetannen blomstrer så er den som en liten sol, som en kopi av den store solen. Den formiddler følelsen av den livsnødvendige livsenergien.
Til meg formiddler den også livsglede.

Det siviliserte samfunnet, det siviliserte kulturmennesket liker ikke å ha løvetann i hagene sine eller i gressplenen. De prøver å utrydde den fordi de foretrekker orden.
Den går ikke å utrydde, løvetann er en overlever. Hvis du fjerner den fra et sted så dukker den straks opp på et annet og snart er den tilbake på det første stedet igjen.
Vitenskapen vet at løvetann er bra, at den er god medisin, det er vitenskaplig bevist, dette til tross så vil ikke samfunnet anerkjenne den.

Løvetannen hjelper levern å lege. Den hjelper et av de organene i kroppen som vi trenger for å leve.
Uten lever kan en ikke leve.
Selv de som laga språket våres visste den sannheten. På mange språk er ordet for lever og ordet for å leve det samme.
Levern er det organ som omgjører næringsstoffer vi trenger så at kroppen kan ta dem opp.
Levern er også det organ som fjerner gifter og uønskede stoffer og ser til at kroppen kvitter seg med dem.
De fleste av oss i vårt samfunn har mye salt (natriumklorid) i maten. Kroppen trenger balanse mellom natrium og kalium, ved å spise mye salt får kroppen et overskudd av natrium. Løvetannblad  inneholder mye kalium, en kan hjelpe kroppen å gjennopprette balansen ved å spise løvetannblad.

Så løvetannen hjelper kroppen å gjennopprette en balanse. Den hjelper oss å lege den del av oss som trengs for å leve, som forvandler det som vi spiser (tar inn) til noe vi kan dra nytte av, som hjelper oss å kvitte oss med det vi ikke trenger, det som er skadeligt for oss. Den hjelper oss å leve.

Jeg vil hylle løvetannen som en plantenes sjaman.

Bruk røttene, bladene eller hele urten. (røttene var den del apoteket kjøpte før)

Te på røtter:2 teskeer rot til en tekopp vann. Kok opp, ta av værmen og trekk 10 minutter.
Te på urt: samme mengde men hell kokende vann over og trekk i 10 minutter.
                           Drikk 2- 3 kopper hver dag. Gjør en ukes opphold hver måned hvis du drikker en lenger tid.

Bladene er best før planten begynner å blomstre. Roten er mest virksom når planten har vissnet på høsten, eller på våren når det kun er kommet små blad.

gunilla
GjenopprettetMedlem
Takk for interessant informasjon og for hyllesten til den vakre løvetannen!

På barneskolen hadde vi en bok en gang som het løvetannbarn, jeg husker lærern viste fram forsiden og fortalte oss om disse barna. Selve utrykket fallt jeg så kraftig for at jeg var sikker på at jeg måtte være et lite løvetannbarn, men i følge lærern var det noen som kom seg igjennom tøffe erfaringer, nesten uten en skramme. Med andre ord var jeg ikke det. Det husker jeg var svært skuffende.

Til jeg en dag i vinter snakket med en eldre dame, som kjenner meg og min historie til dels og hun proklamerte at, du er jo et løvetannbarn. Da var det et lite indre barn, som danset av glede, skal jeg si deg  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Takk Gunilla For denne hyllesten!

Løvetann har jeg alltid elsket. Den gir meg stor glede hver gang
den viser meg sin lille sol på bakken! Den har alltid gitt meg stor lykke.

Derfor var det veldig godt å få lese dette ettersom jeg
fikk tittelen som løvetannbarn i ung voksen alder!

Tror jeg skrev et dikt her inne også om løvetannen!

:wub:

Fint å vite at man kan brygge den til te også!

Jepp! Her er den: http://sjaman.com/component/option,com_ ... pic,4421.0

Takk for denne påminnelsen Gunilla!  :wub:
GjenopprettetMedlem
I min healing er løvetann den som gir stille mot og livskraft. Ikke livskraft som bekkene om våren vitner om, men den tryggheten du kjenner når solen varmer huden og den seige, tørre livsviljen strømmer i deg. Et vedvarende mot til selskap i hverdagen. Jeg er sikker på at nervøse små kaniner elsker bladene av nettopp den grunn :)
Og helt enig med deg Gunila at den er den ultimate sol-blomsten i vår avkrok av verden, selv om den ikke har vært her så lenge.
GjenopprettetMedlem
Løvetann fins også som blomstermedisin, Alaskan Essences.

http://alaskanessences.com/store/produc ... ucts_id=77
GjenopprettetMedlem
i min ungdom hadde jeg vond i ryggen .

Så en gammel bestemor fortalte meg en hemmelighet om løvetann.

hun fortalte blant annet, om jeg spiser stilken til løvetann hver sommer før den blir hvit kommer jeg aldri til å ha rygg smerter.

jeg spiser den fortsatt slik hun fortalte meg og jeg har aldrig rygg problemer.

tvert i mot ,jeg har en vakker og sterk rygg.  :lol:
GjenopprettetMedlem
Løvetannplanten er definitivt undervurdert og undertrykket! Kanskje derfor jeg elsker den..

Mat-tips:
Knoppene kan kokes og stekes i olje med hvitløk. Kronbladene og bladverket (som kan brukes som spinat) passer fint i salat. Stilkene og de største bladene kan nok smake litt beskt for noen. De artene av løvetann som har tynnest og mest flikete blad smaker best ;)