Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Heisann god vår til dere alle.

Holder på å lage den første tromma mi, med god takk :respect: til viljesterk her på sonen, hun vet hva hun holder på med. Kunne spurt henne, men vil høre her også,.

Hvilken lengde på fineren trenger jeg for å få best mulig dyp klang, tromma er nå 40 cm i diameter,

halsen på tromma,la meg si det slik. venter på svar.jeg har tatt 10 cm, men lurer på om dette er lar seg gjøre.

virket så høyt.......
GjenopprettetMedlem
<t>hmmm....

skeptisk til finer....

og bruk ihvertfall bjørkefiner...

ikke Lauan....

Og jeg skjønner ikke helt hva du mener...

SKal du ha tromma til å være 40 cm i dim?

eller har du bøyd den og skal så til for å beskjære ramma?

Ellers hva er det du mener?

Ellers lykke til</t>
GjenopprettetMedlem
Finer er for oss som ikke har mulighet til å koke materialene Jeg har jo brukt 12 cm dybde på de aller fleste trommene jeg har laget, med unntak av de små ovale, som har vært ca halvparten. Men kan ikke uttale meg hva som blir best for en tromme på 40 cm i dm. De "vanlige" trommene jeg lager er ca. 50 cm i diameter, 12 cm dyp. Som jeg har sett gir dypere ramme og større diameter dypere lyd. Forresten så får jo hjorteskinnstrommene en helt spesiell karakter da Mulig dette ble et forvirrende svar, men har vært og jobba på en temakveld i kveld, og er nok full av energier derfra. Du vet hvor du finner meg hvis det er noe du lurer på (som jeg kan svare på vel å merke )
GjenopprettetMedlem
<t>Jeg var nok litt vel rask i min formulering her da jeg skrev inn første vedlegg.I hu og hast.

Tromma er 12cm i dybden, fra øvre til nedre del av ramma, og 40cm diameter tvers over tromme ramma, dette er heltre finer,ask. ikke kryss finer, dette ville ikke latt seg gjøre.

Er eller kan dybden på tromme ramma bli for dyp? , jeg ønsker en dyp klang. :innocent2:

TUSEN TAKK, for tilbakemeldinger.</t>
GjenopprettetMedlem
<t>Neida

Kan du bære den er den ikke for dyp.

Kanskje 20 cm er en god dybde.

Ask er veldig godt å bøye</t>