Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei,

Vil vel si at jeg føler at alle mine hjelpemiddler lever. Trommen er jo som dere alle har påpekt helt fantastisk.
Men jeg har også en seid-stav som jeg er veldig knyttet til. Jeg har hentet stokken i skogen, pusset, koset og pyntet den selv. Så tok jeg en reise og hentet "ånden" i staven. Siden det har den vært for meg et kraftfylt vertøy. Den brukes til seiding, støtte i mellomverden reise, som våpen i åndelige reiser og den står faktisk ved siden av inngangdøren min og vokter mitt hjem.....

:wub: Elin
GjenopprettetMedlem
Det der høres spennende ut! Noe å være på utkikk etter. Har jo hørt litt om seid, men vet lite. Trengs det mye kunnskap for å på en "riktig" måte ta den i bruk? Vet at det er tradisjon blandt Nord-Am Indianere å bruke lignende objekter. Hadde ikke forundret meg om det gjorde det i de fleste natursamfunn.

UlveMor
GjenopprettetMedlem
Jag har hört talas om en tradition inom den samiska kulturen -  att ge en stav - en vandringsstav - till nyfödda barn. Den staven har de sen med sig i livet. Föräldrarna snider in tecken på staven som ska följa och hjälpa barnet, och när barnet blivit stor så kan de själva snida in det de vill ha där. Staven vandrar med barnet och barnet vandrar med staven..
(Läst i Den samiska vandringsrösten - Anna Bornstein)