Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg er ganske ny på det å lage trommer, men er nå litt i gang og har tenkt å lage flere. Vet at bl.a kaffe, ulike typer te og urter kan være fint til fargingen. Lurer på om noen har tips om fargeprosessen med hva man kan bruke og hvilke resultater de gir?

På forhånd takk fra
UlveMor
GjenopprettetMedlem
Jeg bruker narvesverte når jeg farger trommer. Det er enkelt, og det går fort. Jeg smører på mens skinnet ennå er vått. En liten dash holder, og ei flaske koster en hundrings. Di som selger skinn og tilbehør selger også narvesverte.
Jeg har også farga med frysetørka kaffe, det er mer plunder og det skal masse kaffe til.
GjenopprettetMedlem
Jøss...så greit da. Har faktisk vært inne på tanken...men tenkte at det kanskje ikke var greit å bruke på vått skinn...og ellers om det var greit på råhud. Det blir spennende å prøve med dette...

Takk Craftwolf  :biggrin:
Sensis [Crawler]
Skinnet på de gamle samiske trommene ble farget i avkok fra selje og older.

Man skrapte dette av trærne nettopp når sevjen steg. Trenger ei full gryte. Så kokte man det opp i vann i en god stund. Deretter la man skinner ned i det avkjølte avkoket, kanskje så lenge som over natta.

Om man trenger sterkere farge, gjentar man prosessen. Det fungerer godt...

Jeg har forresten hørt at hennafarge for håret er god å bruke, men har ikke prøvd det selv.

ailo
GjenopprettetMedlem
Takker så mye....da går jeg for henna, i første omgang hvertfall. Jeg synes jo det med å bruke ting rett fra naturen høres best ut og gir sikkert nok de flotteste, mest jordnære farger.

Gleder meg til å prøve! - trommelomm!

UlveMor
GjenopprettetMedlem
:eusa_dance: Åhh! jeg har født en vakker & vill tromme  :biggrin: Større glede er det lenge siden jeg har hatt. Endte med narvesverte og fikk en mørk jordlig glød... enda en gang takk for tipset Craftwolf.

UlveMor
GjenopprettetMedlem
Gratulerer  :icon_biggrin: