Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Sensis [Crawler]
Det var fra gammelt av ikke bare lov, men ansett for å være nødvendig, gunstig og stas å ha sjamantromme, det gjelder særlig i nord. Det het seg at det fantes en tromme i hvert telt.

Men fra 1700 og fremove ble det farlig og skummelt for folk å ha tromme. Prisen kunne bli høy om trommen ble oppdaget, kanskje den høyeste. Prestene og misjonærfene var nidkjære. De truet dem til seg, røvet dem til seg, stjal dem ut av eiernes hender osv... Noen av dem havnet på museum. Der er de fortsatt.

Fra 1970-tallet tok runebommene eller de hellige trommene så smått å komme tilbake.

Jeg husker godt de første jeg så. De var utstilt på Karasjok museum, og museet la ned et stort arbeid på å lage gode kopier av gamle trommer. De rørte meg dypt. Det var som om jeg kjente at de bare på hemmeligheter. Og kraft.

Disse kopiene var som smykker å regne. De var symbolgjenstander. Men lite i bruk som lærere og tranceinstrumenter.

Jeg lagde min første tromme i  1981. Jeg har den fortsatt. Nå står den på en hylle som en Bestemor blant eller som en Stammor blant trommene mine.

Nå er det mange som lager trommer. Jeg får stadig henvendelser om jeg kjenner noen trommebyggere.

For en del år siden kom det ut en akademisk avhandling om naoidikunsten, som het "End of Drumtime". Jeg har ikke lest den, bare langt meg tittelen på minne. Det minner litt om artikler jeg leste for ennå lenger tid tilbake: Vil samene overleve?

Mvh. AG
Anonymous
Jeg husker da jeg har set min fo/rste samisk tromme. Det var for 2 a°r siden i Ajitte-museum/Jokkmokk. To gamle trommer var bakom glass. En liten hjo/rne av glasset var i stykker. Jeg titte bakom meg for er sikker at jeg er ensom i romet. Og da tipper jeg med to finger pa° trommen, med so mye glede og aerefrykt. Hvor en barn hvilken gjo/r forbudtener saker....
GjenopprettetMedlem
Ingenting kan stoppe oss i og tromme, Åndeligheten er det ingen som kan ta i fra oss.
Åndene vil lære oss det vi måtte trenge og vite. Og den evige og opprinelige visdommen vil bli vanlig blant folk. Jeg håper og tror det.
GjenopprettetMedlem
Det hadde vært stort å få låne en slik gammel tromme,tatt den fam om kvelden og vekket åndene i den,sovet med den på soverommet.
En tids-maskin ville det vært. :icon_razz:
Online link [Validator]
Samene vil overleve og deres visjoner er evige. :D
W3 [Sitesearch]
Noaide gadzene er her ennå  :respect:
GjenopprettetMedlem
Vær du sikker,hele påsken har vært gadze-tid,kirken har prøvd å dingle dem vekk med bjeller hver søttens påskedag,de freser og gjaller i takt med unotene til kvitekrizt,jeg må bare frese med,finner fram rumbu om kvelden og lager liv.
G                                        a                            d                                  z                            e.