Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Dette er kanskje et dumt spørsmål men jeg spør likevel:
Må man gå på kurs for å lære tromming? Er det en spesiell teknikk for å tromme?
Eller kan man lage den rytmen man ønsker/ føler for?

Kali Cherell :)
Anonymous
En stadig, monoton rytm på runt 210-220 BPM (beats per minute) är det vanliga att använda. Lyssna på trommen Ailo lagt ut på sjamansonens forside för å lära.

Det är den takt Harner gjorde känd - i många kulturer använder sjamanen olika rytmer till olika reisor. Många trummar inte selv när de reiser utan har en assistent som trommer, eller har tromma på band/CD. Andra kan tromme selv.

Finn din väg. Lyssna med hjärtat.

Lycka till,
Thomas
Nutch/CVS [Bot]
Det som er bra å vite om har trumman sagt. Om intensjonen stemmer skal du finne veien.
Lykke til!
Anonymous
Det er spennende med trommen og takten, jeg har opplevd at vist du trommer i forskjellige takter så treffer den forskjellige plasser på kroppen? har dere vært bortig dette? så saktere du trommer jo mer ned i chakraene kommer du.

Gode råd Trumman og Gåååja har gitt deg, det er også veldig godt og tromme i hjertetakten  :wub:
GjenopprettetMedlem
Hjertetakten, ja... Jeg har testet ut litt tromming i det siste og har begynt i hjertetakt, for deretter å øke tempoet.
Vet ikke om jeg merker så mye... Så langt virker det litt meditativt, avslappende og fokusfremmende. :)

Kali Cherell :)
Anonymous
En tanke jag tänkt mer och mer på är att jag tycker det är ganska stor forskjell om den som trommer är bra eller ej. Eller jag kanske ska säga erfaren. Det är skillnad på en som är duktig på att trumma shamanskt, och som kan sin trumma och en som bara bankar løs i 220BPM.

Den som kan trumma tillför mer i sin takt; h*n vet att lyssna och styra/kontrollera övertonerna som trumman sjunger i, h*n vet hur hårt respektive hur löst  ska slå för att locka fram rätt svängningar och var på trumman de olika ljuden ligger, och h*n kan variera mellan dem i sången för att skapa en nästan ohörbar variation. H*n vet var det ljud som är bäst för långa resor, eller var man spelar bäst för snabba korta resor, ligger, och känner dess takt och så vidare.

Det är ju inte meningen att dra några slags elitistiska riktlinjer här :) bara en observation. Fler som har tankar om detta?

Mvh,
Thomas
Anonymous
Min erfaring med tromming  :razz:
Det jeg  gjorde var og begynne og tromme med bare hendnen for og få  følingen med takt og få lyden som fenget mitt øre frem.Jeg følte at jeg  mått bli kjent  med tromma.
Jeg følte ikke  for de  lange  trommereisene  til og begynne med. Men ettehvert som jeg  ble dus fant rytmen, lyden fenget mitt øre laget  jeg meg en tromme  pinne av en kvist ,med litt skugummi i den ene enden.. Det viktigste  for meg var og få tak i lyden fra tromma. Da kunne jeg begynne og dra nytte av tromminga.
Jeg opplever ikke alltid like  sterkt  disse trommereisene. Faktisk noen ganger synes jeg det er nok og bare  få nyte lyden av  trommingen. Og da kommer  som regel reaksjoner og svar dagen etterpå.
Tror ikke man trenger være musikalsk for og tromme. Og jeg  har kjøpt min tromme på en Megabutikk.
Men den gjør sin nytte for meg, og det  er  det viktigste.
:D
psbot [Picsearch]
"trumman":

Den som kan trumma tillför mer i sin takt; h*n vet att lyssna och styra/kontrollera övertonerna som trumman sjunger i, h*n vet hur hårt respektive hur löst ska slå för att locka fram rätt svängningar och var på trumman de olika ljuden ligger, och h*n kan variera mellan dem i sången för att skapa en nästan ohörbar variation.
Mvh,
Thomas

æ e ingen mester i å tromme, men

æ kjenner tromma mi god, og følger nok mere min indre stemme, enn noe fastlagt mønster over kossen man skal tromme. eneste æ følger hele tiden , e den samme rytmen.  det e artig å bruke variasjonen i tromma, for å lage forskjellige svingninger.
Anonymous
Jeg er heller ingen mester i å tromme, skulle ha gått på trommekurs for å lære dette.
Kjøpte meg tromme i fjor, men har vært lite brukt. De gangene jeg har prøvd, har jeg prøvd å gå i ett med trommen.
Jeg er ikke musikalsk, så her måtte jeg bare prøve meg frem.
Det jeg kjenner er en kribling, energi som bygger seg opp mens jeg trommer. Noenganger hører jeg min hjelper trommer, også prøver jeg å følge rytmen hans.
Skulle ha prøvd å tromme ute i naturen, det må være noe eget. Men har aldri fått anledning til det.
Yahoo Slurp [Bot]
"Kolibri":

Jeg er heller ingen mester i å tromme, skulle ha gått på trommekurs for å lære dette.
Kjøpte meg tromme i fjor, men har vært lite brukt. De gangene jeg har prøvd, har jeg prøvd å gå i ett med trommen.
Jeg er ikke musikalsk, så her måtte jeg bare prøve meg frem.
Det jeg kjenner er en kribling, energi som bygger seg opp mens jeg trommer. Noenganger hører jeg min hjelper trommer, også prøver jeg å følge rytmen hans.
Skulle ha prøvd å tromme ute i naturen, det må være noe eget. Men har aldri fått anledning til det.

Hej Kolibri  :icon_biggrin:

Tag din tromme, gå ud i naturen og lav en andledning ud af det... :wub:

Hilsen Shamanen  :icon_biggrin:
Anonymous
:D Til sommeren skal jeg gjøre det. Da tar jeg trommen med meg ut inaturen og trommer ivei.
Anonymous
"trumman":

En tanke jag tänkt mer och mer på är att jag tycker det är ganska stor forskjell om den som trommer är bra eller ej. Eller jag kanske ska säga erfaren. Det är skillnad på en som är duktig på att trumma shamanskt, och som kan sin trumma och en som bara bankar løs i 220BPM.

Den som kan trumma tillför mer i sin takt; h*n vet att lyssna och styra/kontrollera övertonerna som trumman sjunger i, h*n vet hur hårt respektive hur löst  ska slå för att locka fram rätt svängningar och var på trumman de olika ljuden ligger, och h*n kan variera mellan dem i sången för att skapa en nästan ohörbar variation. H*n vet var det ljud som är bäst för långa resor, eller var man spelar bäst för snabba korta resor, ligger, och känner dess takt och så vidare.

Det är ju inte meningen att dra några slags elitistiska riktlinjer här :) bara en observation. Fler som har tankar om detta?

Mvh,
Thomas

Enig med deg Thomas har møtt en kar som sier han er en sjaman, men som ikke er det (har fortalt om han før) han er kjempe fornøyd med trommen sin og måten han trommer på, men sannheten  er jo noe ganske så annet, han har skremt unna flere mennesker fra trommeringene sine enn det er godt av. Det som er viktig når man trommer er og komme i kontakt med følelsene sine og tromme med følelse og intuisjon.

Jeg hører på en tromme om personen som trommer lever et stresset liv og ikke er helt i seg selv eller om personen er avlsappet og har det godt med seg selv, trommen speile den som trommer så enkelt er det.

Men mange ganger så kan man reise kjempe langt med og slå saktere en 220 i min. vist man skal gå inn på dette med hjernen osv, så kjeder du venstre hjernehalvdel når man hører på trommen, det er ingenting og analysere så derfor slipper den til høyre hjernehavldel, og da begynner reisen. De som sliter med mange tanker og ikke klarer og slippe tanken er en venstrestyrt person, altså venstre hjernehalvdel, de er logiske og må analysere absolutt alt som er, trommer en slik person så merker man det på lyden av tromma.

Det som også er viktig er om trommen er rett for personen eller ikke, har opplevd at ei lånte en av mine trommer, når hun slo på den fikk hun en skurr lyd i den, så byttet vi tromme og med en gang jeg fikk den så var det ingen skurr lyd, og den andre trommen sang kjempe flott med henne.

Mye mer kan sies ang dette, men no må jeg ta pitzaen ut av ovnen  :wub:
Anonymous
Ikke har jeg tromme, men om en uke er lille meg på kurs for å lage tromme! Med mine 10.000 tommeltotta, men ingen er født mestere er tanken som holder meg oppe.
Ikke er jeg musikalsk, men jeg skylder på min hørselshemming. Men lyder, særlig bass forplanter seg igjennom kroppen. Det sies at man skal synge med den stemmen man har, men regner med at det blir en mye øvelse med tromma. Bare jeg ikke får presentasjonangst så!! :whatthef:
Anonymous
Det går så bra skal du se Maeve. vi blir alle sammen og ende opp med ei tromme som vi alle bare ELSKER  :wub:
GjenopprettetMedlem
For meg er sjamantromma et sjamanistisk redskap, og ei tromme et musikkinstrument. Det er to forskjellige ting. Det skurrer når noen sier at jeg skal spille på ”sjamantromma” mi. Det blir omtrent sånn som å  spille poker med tarotkort. Tromma blir som et redskap mellom en selv og den andre siden. Sangen er også et redskap som en kan bruke  sammen med tromma. Men det hele handler om kommunikasjon med energier. Omtrent sånn  som vi kommuniserer i dagliglivet mennesker imellom. For at tromma skal virke  må en ha hjelpekrefter tilstede. Det  kan være kraftdyr, en lærer og kreftene fra elementene. Og ikke minst en intensjon med tromminga.
Når  det gjelder rytmen så endrer kraften seg med trommingen. Noen ganger er en monoton rytme bra, andre ganger trenger en å endre rytmen. Men sånt kommer av seg selv.
Jeg tror det er viktig at en steller godt med tromma, prater litt med den og bruker den ofte. Ingen sjamantrommer liker å stå til pynt. Så jeg tror det er bra å begynne med å dunke litt på tromma, snakke litt med den, og bli kjent med den.
”Sjamantromma” mi er ei greie som står slengt i et hjørne, og som jeg gir den det den tåler når jeg finner det for godt.
GjenopprettetMedlem
"trumman":

En stadig, monoton rytm på runt 210-220 BPM (beats per minute) är det vanliga att använda. Lyssna på trommen Ailo lagt ut på sjamansonens forside för å lära.

Det är den takt Harner gjorde känd - i många kulturer använder sjamanen olika rytmer till olika reisor. Många trummar inte selv när de reiser utan har en assistent som trommer, eller har tromma på band/CD. Andra kan tromme selv.

Finn din väg. Lyssna med hjärtat.

Lycka till,
Thomas

Noen som vet hvor jeg finner den trommelyden som Ailo hadde lagt ut her? Ser det er lenge siden dette ble skrevet, men håper den fortsatt finnes  :icon_rolleyes: og at det bare er jeg som er helt håpløs på å lete  :icon_redface:
GjenopprettetMedlem
De trommespora der er fra en CD som følger med Ailos bok "Sjamansonen". Den boka kan bestilles fra sonens forside. Tror at den kanskje ikke følger med i alle utgaver av boka, så kanskje bør du sjekke det når du bestiller.
GjenopprettetMedlem
Kanskje Ailo enda selger cden hvis du spør..?