Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
Heisann! Hva andre trommer koster vet jeg ikke. Disse har den prisen de har fordi dette er originale samiske trommer som er laget av anerkjente samiske kunsthådtverkere. Tommene er laget etter gammel samisk tradisjon, en kunskap som ikke deles m andre og som få fortsatt kjenner. Skåltrommene er lage av en hel rikule og er ca 30 - 50 cm lange. Alt er håndlaget. Jeg har solgt fks en liten skål m lokk til museet i karasjok- den er nå i samiske samlinger. Den gikk for3500 kr, og det va ikke dyrt. Bare å finne den rette rikulen tar tid, i tillegg er det slett ikke sikkert den passer når man begynner å jobbe med den. Før du i det helettatt kan tenke på å lage noe av den skal den være helt tørr og den må stabiliseres slik at tromma ikke slår seg senere. Disign, innfelling av horn mm tar også til. Den tromma du ser her tok ca et halv år å få færdig. Da tok jeg meg god tid, kunne ha hadd den færdig på kanskje havparen av tiden. Da jobber jeg hele dager med den. om du ser det på den måten er ikke timesbetalingen spes høy.. Tromma er i tillegg vannbeiset og pusset helt opp til sandpapir finhet 1200. og polert. alt fra skinn til dekorasjon mm er 100 håndlaget.Skal man leve av dette uten å senke kvaliteten og nivået innen dette mljøet blir prisen høy. Jeg vet om trommer og kniver som går for rundt 40000. Det er vanvittig, for ting som dette skal alikevel ikke gjøres utilgjengelig for folk flest.
Anonymous
Takk for god informasjon. Jo, sant at det blir litt dyrt. Allikevel synes jeg at det er en sjarm ved det. Mye penger er det, men jeg synes at det blir noe spesielt ved ting man må bruke lang tid på. En tromme får man jo tak i uansett.
GjenopprettetMedlem
Jeg er berørt av din kreative kraft!
Nydelig skåltromme!!
GjenopprettetMedlem
WOW! den var vakker!

UlveMor