Anonymous
Jeg delte opp tråden. Ny tråd: "Pilen og buen"
Anonymous
Siden bilde til Hege Elisabeth forsvant, legger jeg inn et bilde som viser en del trommer som ble laget den kvelden. Vet ikke hvem sine det var, for de var stillet ut på rekke og rad etterhvert som man ble ferdige.
http://img.photobucket.com/albums/v647/ ... to0167.jpg[/img]
Her tar jeg den frihet å vise utsikten vi hadde den lørdagskvelden! Klart jeg er stolt av hjemplassen min!
http://img.photobucket.com/albums/v647/ ... to0172.jpg[/img]
Yahoo Slurp [Bot]
Hej Maeve
Sikke en masse FLOTTE trommer.....
WOW for en udsigt....
SÅ VIDUNDERLIGT SMUKT jeg ville også være stolt hvis jeg boede der...
Hilsen Shamanen
Francis [Bot]
Så flott utsikt!

Snappy [Bot]
http://www.hegelosoa.dinstudio.se/DS999 ... 400234.JPG[/img]
Nå virker bildet igjen
Og her er også et av den fantastsike utsikten
http://www.hegelosoa.dinstudio.se/DS999 ... 400214.JPG[/img]
Og nok en gang; flere bilder kan sees inne på min hjemmeside
www.hegelosoa.dinstudio.seGjenopprettetMedlem
åååååååååå så fint dere hadde det!!!! Både Hege Elisabeth og Maeve. Tenk og ha den utsikten hver dag. Ja, ja j. bor nok mer landlig til så fjell og hav ser j ikke, men kornåkere er det nok av + mye biler og støy. tettbebygd strøk heter det og det er sikkert og vist.
Men over til hvorfor skrive litt her. Kjøpte en tromme i fjorvinters, men har ikke smørt/oljet den. Lurer egentlig på grunnen. Har det noe å si for lyd el er det bevaring av skinn??? Ok er ikke veldig kjent med tema, men kan jo bli det. For meg var det som å komme hjem når jeg hørte lyden av tromme. Den var så fryktlig nært, men samtidig har j aldri vært borti trommer noe særlig før. Har egentlig bundet tromme medl korps og (hard)rock :whatthef: Hehe med andre ord ikke vært fryktlig begeistret, men nå har pipa en hel annen lyd, el skal vi si tromma
Klem
liv
GjenopprettetMedlem
fin tromme,med plass til en bjørn og greier!
jeg laget en ramme av hardplast kloakkrør
kjøpte kalveskinn hos slakteren,la dette 1 uke i en bekk.
klippet og renset skinnet for hår så mye jeg maktet,
og strammet skinnet med kraftig tau surret til et håndtak.
trommen forteller meg om klimaet.når det er varmt,er tromma spent,og da ber den om å brukes.
er det rått og vått,er tromma slakk og "død"
nu likner den en runebomme!
Anonymous
Gratulerer med gjennomført skapelsesprosess!
Gleder meg til trommen min kaller meg.
Sensis [Crawler]
Hei Liv.
Hvorfor skal du smøre og olje tromma di? Hvem har itt deg den ideen at det er nødvendig?
Jeg har gjort det selv en gang. Da mistet skinnet sangen.
Det å smøre skinnet kan altså ha sine uventede virkninger.
Synger tromme slik den er?
Er den for slakk må den streammes, er den for stram må den slakkes. Det er ganske enkelt. Om du trenger å vite mer om det, så gi meg/oss et vink.
Ailo
Anonymous
Skal ikke trommen oljes???? jeg har jo lest tidligere her inne en eller annen plass at den skal smøres, en gang i året stod det,
og jeg har gjort det en gang, men det skal altså ikke gjøres,hmm.
GjenopprettetMedlem
Tro intet av det du hører, og halvparten av det du ser.
At trommeskinnet blir mykt av olje tror jeg, at et mykt skinn låter litt slapt tror jeg også.
Plastikk fantstic
GjenopprettetMedlem
Trommer oljes så det rekker helt enkelt gjennom å håndteres ofte og kjærlig, har jeg lært.

Francis [Bot]
Har lyst å lage min egen tromme, men når man skal legge skinnet på så har jeg hørt at hvis du strammer for mye sprekker skinnet når det tørker (logisk nok), hvordan vet man hvor stramt man kan legge skinnet på for å unngå at det sprekker...?
GjenopprettetMedlem
Jeg har bare laget en og vet ikke om dette er en generell regel. Men på det kurset jeg var ble denne metoden brukt på alle tromme og alle ble det mektig fine
La en rett pinne/liten plankebit over tromma når skinnet var lagt over. Da skulle vi ha ca en tommelbredde mellom skinnet og pinnen når vi målte på mitten med tommelen. Har du liten tommel så tar du jo bare litt mer osv.
Ser at dette er veldig enkelt forklart - har du spørsmål så kjør i vei. Skjønner jo at prinsippene blir litt forskjellige da det er vedlig mange ulike måter å feste skinnet til rammen på, men tror nok at det med den tommelbredden i mitten av skinnet skulle være en grei regel i de fleste tilfeller.
UlveMor