Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Ailos siste artikkel ”Tromma er en hjelper” er virkelig kjærkommen informasjon for meg. Men jeg har mange spørsmål og skulle gjerne visst enda mer om trommereiser. Her er litt informasjon om mitt forhold til tromma og et spørsmål:

Jeg er en av dem som har ”problemer” med å bevege meg over i mytelandet. Tror jeg, for jeg vet ikke helt om jeg opplever det som et problem. Å lytte til tromma fyller meg med undring og livskraft og gir meg veldig mye -  og mye mer enn det. Det er svært betagende, og som regel har jeg ingen andre ønsker enn å bli værende i lyden og druknes i den.

Sist uke fikk jeg en tromme-CD (den av Ailo). Tanken var at når jeg kan ligge og høre på trommene helt alene vil jeg lettere kunne bevege meg over i mytelandet. Slippe unna presentasjonsangst osv, men hittil har jeg ikke beveget meg videre. Jeg har det framdeles fantastisk, men kommer ikke verken fram til kraftdyr eller til et mytologisk landskap.

De siste dagene har jeg lurt på om at det kanskje ikke er så lurt å lytte for mye til tromme-CDen, fordi man da kan gjøre trommingen så ordinært at hverdagssinnet tilslutt ikke engang forsøker å innstille seg på å gå over i en mytologisk verden? Om du/dere forstår hva jeg mener.
GjenopprettetMedlem
Har du en klar intensjon med reisen din, eller reiser du bare for reisens del?

Det er som oftest mye lettere å komme over dersom du på forhånd har en klar mening om hva du vil.
Anonymous
Takk for svar gidgeroo (og hei fra meg forresten)

Har du en klar intensjon med reisen din, eller reiser du bare for reisens del?

Tja. Jeg har jo lest og forstått at det er viktig å ha en intensjon. Noen ganger har jeg f.eks. hatt en intensjon om å møte kraftdyret mitt, andre ganger har jeg ønsket å få svar på et spørsmål mens mange ganger har jeg bare hatt et ønske om å lytte til trommingen.
GjenopprettetMedlem
Det virker jo som du, om ikke alltid, stort sett har en intensjon. Ønske om å møte kraftdyret ditt, eller kraftdyrene dine er en klar og god intensjon.

Nå vet ikke jeg under hvilke omstendigheter du reiser, men jeg kan f.eks si at jeg har problemer med å reise på trommereise ved hjelp av en cd. Da er det akkurat som om det mangler noe. Det er klart at det å ha noen som faktisk trommer skaper vibrasjoner som kroppen reagerer på, det blir ikke like tydelig ved hjelp av en cd. Videre kan jeg si at kroppen vår reagerer på frekvensen i trommingen, det kan hende at du vil reagere på en annen frekvens enn de fleste andre, og at en cd som i utgangspunktet følger en "vanlig" frekvens ikke passer deg. Andre igjen kan ha problemer med å reise til tromming i det hele tatt, for dem er det bedre med en rasle. Har du prøvd å reise med rasle i stedet for tromme?

Det jeg vil foreslå for deg er å gjøre noen flere forsøk med å reise til tromming, få noen til å tromme for deg og forsøk med forskjellige frekvenser. Pass alltid på å ha en klar intensjon, ha gjerne som intensjon å resie til underverden for å treffe ditt/dine kraftdyr. Ha den intensjonen i bakhodet mens du lytter tl trommen, fokuser på trommen. Se for deg/føl eller på en eller annen måte merk at du går ned i et "kjent" hull, reis gjennom det og vips er du i underverden.
Hvis dette viser seg å fremdeles ikke gå, bør du forsøke å finne en rasle som du liker, som du føler er bra, ha den i hånden og rist den mens trommen trommer. Gjør ellers det samme, da burde det gå.

Fortsett til du klarer det, og tenk at du vil klare det, eller kjenn det/ha visshet om det.

Lykke til
SEO Crawler
(i tillegg til det som er nevnt)

- å forflytte sansene inn i det indre bildet. føle bakken under føttene, kjenne lukter, høre, se etc

det synes jeg hjelper godt.

det er noe svært magisk med slike reiser, men jeg opplever at det svinger litt der og. noen ganger kan man reise hvorsomhelst nårsomhelst (f.eks under en vanlig gåtur reiser man samtidig opp i solen), andre ganger er den dimensjonen mer avstengt. tror en slik dynamikk er naturlig og til syvende og sist sunt.

guidet meditasjon, progressiv avslappning/yoga nidra, og visualiseringsøvelser hjelper på å øve fram det å ha indre bilder.

positive bekreftelser: "det er enkelt og naturlig for meg å gjøre indre reiser"  (prøv den i noen uker - gir garantert resultat.  eller skal du få pengene tilbake  :P)

lykke til!
Anonymous
Och jag vill tillägga att det ibland kan behövs något mer som förberedelse.
Har du en ritual som du gör före resan?
Tända ett stearinlys...? Bränna vit salvia...? Kalla på andarna med rassla eller "brummare"...? o.s.v.
Man må skapa sina egna ritualer.
Vissa perioder måste jag dansa mig in i transe och använder då en CD som heter "Drums of a nation" (John Richardson). Jag dansar till jag är alldeles slut och inne i mig själv... För mig ger det sån effekt att jag inte behöver trumCD sedan... jag reser ändå (men jag är van och har lätt att resa)
GjenopprettetMedlem
...det kan også nevnes at det er forskjell på trommereisene man får på CD...har flere slik trommereiser selv...bl.a.a Ailo sin...jeg vil anbefale deg å få tilsendt trommereisen som Oakman (nå Oakmann 2 på sjamansonen) har laget...han benytter trommer, rasler, chanting etc....veldig veldig kraftfull...jeg fikk tilsendt den av ham gratis på mail...fantastisk trommereise som får nakkehårene til å reise seg...jeg har brukt den mange ganger og har fått mange flotte opplevelser...ta med deg trommereisen ut i naturen og lytt på den der...det kan bli ekstra kraftfullt...husk også at øving gjør mester...viktig å ikke stresse med dette...  :w00t: :innocent2:
GjenopprettetMedlem
Her var masse flott informasjon samlet på et brett! Takk!  :biggrin:
Anonymous
Ja, her var det mange gode tips som skal printes ut.
Hjertlig takk til dere alle!
Anonymous
Det er virkelig mange gode tips her. I ettertid ser jeg at ingen egentlig helt svarte på spørsmålet mitt, men det er ikke så viktig for det dukker nok opp et svar på det også etter hvert.

Jeg har lyst til å legge til at jeg tror ikke det er mangel på "riktig lyd" som er problemet. Snarere tvert imot, kanskje.
Ailos tromme-CD fungerer godt. Av og til når jeg setter på denne føles det så kraftig og det kjennes ut som hele gulvet rister. Som om det danses rundt meg. I begynnelsen åpnet jeg øynene flere ganger fordi jeg måtte sjekke om det virkelig ikke var noen der. Nå bryr jeg meg ikke om det lenger.

Jeg har også vært på et helgekurs med Ædni der jeg fikk oppleve tromming ”live”. Og den trommingen glemmer jeg nok aldri.  Merkelig og mektig. En mystisk erfaring.

I dag har jeg egentlig lurt på om jeg liker trommingen for godt, og at "reise-problemet" mitt bunner i det. -  At jeg rett og slett har vanskeligheter med å løsrive meg fra selve trommelyden fordi jeg blir for fascinert av den og at allverdens intensjoner og forsvinner inni selve lyttopplevelsen.
Anonymous
"NNy":

I dag har jeg egentlig lurt på om jeg liker trommingen for godt, og at "reise-problemet" mitt bunner i det. -  At jeg rett og slett har vanskeligheter med å løsrive meg fra selve trommelyden fordi jeg blir for fascinert av den og at allverdens intensjoner og forsvinner inni selve lyttopplevelsen.

Det blev lite så för mig, men med den skillnaden att jag bara ville dansa när jag hörde trumman.  :w00t:
Jag var då MER van att resa i tystnad och trumman fick mina benen å våkne... Mitt sätt att lösa det, var att dansa tills jag blivit mätt och sedan gå in i stillhet och resa.

Man behöver ju inte ha trumma för att resa - jag ser det mer som en tidhållare... som ser till att man inte försvinner in i världarna för länge. Ailo har ju skrivit om att resa under tystnad, men jag hittar inte det nu...
Anonymous
Jo nu hittade jag det. Här har Ailo skrivit om stille sjamanisme:
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... &Itemid=68

Det är väl vad jag själv har praktiserat mest
Och det passar väl också bäst vid resor i mellanvärlden.