Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Tromma skjønner jeg bruken på selv om jeg ikke har lært ei tromme å kjenne sjøl så har jeg vært med på trommereiser og fått en forståelse av hvordan den virker på sinnet. rasle har jeg også hørt og sett blitt brukt i ritualer og forstår at også denne blir brukt monotont og repetativt i den takt som føles forenlig med det sinnelaget eller åndekontakt man har mens utførelsen finner sted. MEN det føles som om raslen har en litt annerledes hensikt som jeg ikke kan sette fingeren på.

erfaringer? tanker? anyone?
Anonymous
Som jag ser det har raslen en mer kallande (summoning) egenskap. Den kallar andarna till oss, samlar dom runt oss.

Raslen kan även ta bönerna våra till himmelen.

Raslen kan också vara som ett salt/peppar-krus, med oforskjellige "medicin" i, som man kan rasle på den stackars sjuka människan man hjälper. Med rätt öjne ser man det som guldregn ur raslen.

Jonathan Horwitz har skrivit en artikel (på engelsk) om raslen. Läs den här: http://www.shamanism.dk/Artikel-power-in-your-hand.htm

http://farm1.static.flickr.com/111/2989 ... 745f_o.jpg[/img]
Nylagede rasler torkar vid elden
Anonymous
takk trumman
Anonymous
Då allt detta med sha-manin började för mig så var allt kaos, jag tappade helt kontrollen och kunde vakna i snön i bara pyjamas -40 grader och köldskador på benet, eller att jag hade rullat omkring så gott som bevisstlös och slagit huvudet mot en sten, blodig eller liknande.

Till slut, hur vet jag inte, fick jag ett infall (viskade dom?) att greppa en handfull kvistar och hålla i handen. Dessa kvistar blev till en slags rasle då kramperna och ryckningarna och konvulsionerna kom och de HINDRADE ANFALLET ATT BLI KAOS. Det var underbart. Genom bruket av raslen kunde jag behålla kontakten med kroppen även om frisjälen flög iväg, och jag satt kvar där i skogen med kroppen och kvist-raslen tills resan och instruktionerna (skola!) var slut.

Så för mig var den sorts rasle det viktigaste verktyget för mig då allt detta begynte. Långt senare då jag för första gången läste om shamaner och shamanism läste jag om att shamaner använder trumma. Det slog an ytterligare en ton i mig och jag visste att trumma måste jag ha. Så efter det har raslen framdeles en stor roll i mitt arbete, men långt från lika livsviktig som den var då allting började.

Mvh,
Thomas