Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
http://goto.glocalnet.net/troll33/Trumma/DrumSV.htm
En svensk sida om den samiska trumman. Inte sÄ detaljerad, men ger en viss överblick och förklarar nÄgra av symbolerna (Àven om jag tyckte det fattades en bit Àcven dÀr) + den har en samling vackra bilder pÄ olika trumskinn och deras mÄlningar.
Kanske intressant för noen.
Mvh,
Thomas
Snappy [Bot]
Ja, det var litt interessant. Kikket litt pĂ„ symbolene, men stusset litt pĂ„ at elgen bare ble brukt sĂžrover. Det sto at det ikke fins elg i nord, sĂ„ det var Ă„rsaken :question:. Og den myten mĂ„ vi jo fĂ„ tatt livet av - for elg finne si nord - i aller hĂžyeste grad.Â

Anonymous
Kanske de inte fanns dĂ€r uppe FĂRR i tiden - dĂ„ bilderna mĂ„lades pĂ„ trommerne?
Snappy [Bot]
Det kan godt hende... Men jeg syns det hĂžrtes rart ut...

Anonymous
Jeg tror nok det stemmer likevel, jeg. At det tidligere ikke fantes elg her oppe i nord. Det skjer hele tiden endringer, og dyreartene sprer seg og forsvinner andre steder.
- Se bare pĂ„ flotten.. Ăsj.. Den er visstnok pĂ„ tur nordover :-) Og huggormen har vel ogsĂ„ begynt Ă„ krype over saltfjellet..
Men dette ble vel et sidespor i forhold til de samiske trommene.
GjenopprettetMedlem
Hei.
NÄr det gjelder elgen, sÄ finnes det ubestridelig bevis pÄ dens eksistens gjennom bergkunsten. De eldste hellerissingene er sÄkalte slipte rissinger( slipt linjer), - ca. 4000-8000 f. Kr. !!!
Det finnes fantastiske, naturalistiske gjengivelser av elg og reinsdyr m.m. her i nordre del av Nordland, sÄkalte veiderissinger - trolig brukt i forbindelse med jakt og fangst. Hittil har man regnet disse for Ä vÊre de eldste fordi de bl.a. ligger ved eldre strandlinjenivÄ enn de hugde rissingene.
Men elgen har jeg ogsÄ sett i de hugde rissingene (som man hittil har ment er yngre enn de slipte) bl.a. pÄ Skavberget pÄ KvalÞya utenfor TromsÞ. Og der er det ogsÄ noen flotte bilder av dansende sjamaner m/ tromme. En fantastisk kulturskatt som dessverre nÄ lever skjult under presenning p.g.a. skadelige miljÞpavirkninger.
Mvh
kariw
Snappy [Bot]
Takk for info Kariw - men levde elgen i Finnmark?! Hm, dette mÄ jeg til bunns i

GjenopprettetMedlem
PÄ Slettnes, SÞrÞya ble det i 1991 funnet to flyttblokker med med hellerissinger under arkeologiske utgravinger. En av figurene viser en menneskefigur stÄende i en bÄt med elghode i stavnen.
Hellerissingene her er trolig eldre enn 6000 Är, - fra i siste del av eldre steinalder.
kariw
Francis [Bot]
Interessant side Trumman! Takk for den!Â

GjenopprettetMedlem
Hjemmeluft, Alta
Bergkunst fra veidekultur. Helleristningen er en av tre nylig oppdagede felter i Alta. Feltet i Hjemmeluft omfatter ca 2000 figurer, hovedsakelig
elg og rein (ca 90 %), men ogsÄ en mengde bÄter. Helleristningsfeltet i Hjemmeluft er det stÞrste i Nord-Europa, og Alta Museum har guidet omvisning i sommerhalvÄret
Bossekop, Alta, Finnmark.
Bergkunst fra veidekultur. Dette er det tredje av de nye funnene i Alta. I alt er oppdaget ca. 400 figurer hogd inn pĂ„ en mektig steinblokk med stĂžrste tverrmĂ„l pĂ„ ca. 9 m. Figurene dekker et areal pĂ„ over 60 mÂČ og bestĂ„r av rein,
elg, bjÞrn, bÄter, mennesker, geometriske mÞnster, "oterskinn" osv. Bare av menneskefigurer som har skjelettform, er det ca. 50. Enkelte av dyrene er gjengitt i forholdsvis naturtro form, men de fleste er sterkt skjematiske. Mange av figurene er hogd over hverandre, og det er Äpenbart at de skriver seg fra helt forskjellig tid. Helleristningene ligger i bebygget omrÄde og ble oppdaget av en skytebas som hadde i oppdrag Ä sprenge steinen. Den er meget severdig. Feltet er bare omtalt i avisene, og i en artikkel av Knut Helskog i 1966.
Osv...
http://www.arild-hauge.com/helleristning.htm
Vi hadde nok elg i gammel tid ogsÄ.