Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Yahoo Slurp [Bot]
Hej alle  :icon_biggrin:

Er der andre der har hørt at en tromme der tilhøre en shaman; skal ødelægges ved dennes død  :shyone:
Da den tromme kun er for den shaman, og ikke må gives videre, derfor sprætter man skindet op på trommen.

Hilsen Shamanen  :icon_biggrin:
Francis [Bot]
Hm... nei kan ikke huske å ha vært borti det...
Anonymous
Det har jeg aldri hørt om. Men så vet jeg heller ikke mye om sjamanisme. Håper kan svare på om dette stemmer eller ei.  :shyone:
Anonymous
Ja, det har jag också hört. Jag tror det står noe om det i Eliades' Shamanism.

Kan dessvärre icke huske vilket folk eller kultur det var som drev med det.. jag har heller inte boka så jag var av pent liten hjälp i det här ;)

Mvh,
Thomas
Anonymous
Er det ikke i Sibir de gjør dette? Synes å huske jeg har lest det. Tror det var for at ingen skulle misbruke den.
Yahoo Slurp [Bot]
Hej trumman og gartneren  :icon_biggrin:  :icon_biggrin:

Det jeg læste om det var netop en sibirsk shaman der var død, og man ødelagde omgående hans tromme ved at lave en flænge med en kniv i skindet. Så kan trommen laves med nyt skind til en ny shaman, så vidt jeg forstod det.

FAST Enterprise [Crawler]
Jeg har hørt om en som lager sjamantrommer som er spesielt laget for den som skal ha den( med tegn som skal være på den). Så jeg kan godt tenke meg at en sånn tromme kanskje tilogmed skal følge eieren når han(eller hun) dør.
Kristine
Anonymous
Betviler ikkke  at dette er mulig .. :wub:
Foteller vel egentlig hvilken  kraft  og energi enkelte av disse  menneskene harl

Mvh
Skapheksa* :respect:
Yahoo Slurp [Bot]
"Skapheksa":

Betviler ikkke  at dette er mulig .. :wub:
Foteller vel egentlig hvilken  kraft  og energi enkelte av disse  menneskene harl

Mvh
Skapheksa* :respect:

hej Skapheksa  :icon_biggrin:

Og at andre respekter deres kraft og opfylder deres ønsker....  :eusa_pray:
Det er STORT

Hilsen shamanen  :icon_biggrin:
Anonymous
Min mening er at en  tromme er en  tromme... det energiene  til den som bruker  trommen som skaper  liv og atsomsfære i selve utførelsen av tromminga.'
Og det jeg  mente var.. Mange har så sterke krefter i seg at de kan legge  dårlige energier rundt trommen som gjør at  trommen  kan bli ubrukelig  for andre. :wub:

Mvh
*Skapheksa*
Yahoo Slurp [Bot]
Hej Skapheksa  :icon_biggrin:

Ja; ved at hjælpe andre gennem at tromme, kan der måske komme en slags "aura" af dårlige energier, rundt om den, så derfor bør den ødelægges?  :w00t:

Anonymous
Kan ikke si meg enig i det...at trommen skal ødelegges.. ::)
Igjen en  tromme er en  tromme.. og  ved og få kontakt med vedkomne som har lagt disse  dårlige energiene rundt denne  trommen kan en  en få  omgjort de  til gode energier..
Jeg har ingen Shamantromme.  en  ganske enkel  tromme  kjøpt  på butikken.sikkert. masseprodusert.. men det er  meg som bruker den og  mine energier som er avgjørende. hvordan den låter....
*Skapheksa :respect:
Yahoo Slurp [Bot]
hej Skapheksa  :icon_biggrin:

Jeg har desværre heller ikke en shaman tromme... :whatthef:
Så jeg ved ikke hvad den gør med ens energier

GjenopprettetMedlem
Hei

Har hørt om trommer som er blitt ødelagt, har også sett andre sjamanistiske redskaper bli ødelagt p.g.a. at negative energier har samlet seg i dem etter å ha vært mye brukt. I disse tilfellene var det eieren (sjamanen) selv som ødela dem.

Ailo har også fortalt om trommer som sprakk av seg selv når sjamanen døde, og også om sjamaner som døde  :shock:  hvis tromma deres ble ødelagt, hvis jeg ikke husker helt feil. Dette er gamle samiske myter, ifølge Ailo.( Han la til at det antagelig ikke ville skje noe med en moderne sjaman om tromma hans/hennes ble ødelagt.  :D)

Ellers har jeg selv ei tromme, har laget den selv og det er bare noen utvalgte få som får røre den :-\. Den har sine helt egne energier og et eget liv. Hadde ei tromme til og den var totalt forskjellig, en annen personlighet.

Hilsen alabast :)
Anonymous
Definitivt finns det liv i tromma, men kanske inte i alla?

Jag har två trommer, en riktig oldefar (över 80 år gammel) från nepal och en ny från nordnorge. Den gamle är en riktig ekstas-mästare, mycket våldsam och stark, precis och skär genom märg och ben och får mig att skaka och hoppa i transen. Den andre är en flyg och sång-trumma, den har en helt fantastisk ton som låter folk höra sånger, kor, samtaler, fabrikker och en mängd andra lyd. Jag arbetar helt forskjelligt med dem, inte bara pga av mig - men pga trommernes ånd - antar jag?

Mvh,
Thomas
Yahoo Slurp [Bot]
Hej trumman  :icon_biggrin:

Har du fået trommen forærende af en der mener DU netop passer til trommen eller er det en du har Købt? Jeg ved din tromme har ånd, det har jeg selv mærket  :w00t:

Hilsen shamanen :icon_biggrin:
W3 [Sitesearch]
eg har forstått det sånn at trommen videreføres i slekta ved død og at di blir sterkere jo eldre di blir :innocent2:
Anonymous
Den trumma du sett mig använda Shamanen har jag köpt.

Mvh,
ThomasamohT
Yahoo Slurp [Bot]
Hej Trumman

Hvor kan jeg købe sådan en tromme? for jeg får vist aldrig lavet min egen :confused:

Anonymous
Du kan ta kontakt med Day som lavet min tromme. Eller hos de dansker (shamantrommer.dk) som lärt att lave sådana trommer.

DAY FEYE
UTSIKTEN
N-3650 TINN-AUSTBYGD
TEL: 35098270 E-POST: daydrum@frisurf.no
Vennligst angi en telefonnummer når du sender E-post!

---

http://www.shamantrommer.dk/indexdk.html

Lycka till!
ThomasamohT
GjenopprettetMedlem
om noen kommer å vil sprette opp tromma mi så vil jeg myrde vedkommende og lage en ny feit tromme av huden hans.trommer blir levende etter lang tids bruk.de virker som portaler til brukerens univers.så for at sjamanen skal kunne vandre fritt i etterlivet må trommen destrueres.det tror jeg i mitt snille sinn.
GjenopprettetMedlem
I følge de opplysninger jeg har er grunnen til at det lages en flenge i skinnet at den døde sjamanen skal kunne bruke trommen fra den andre siden. Ellers er jeg av den mening at hvis en tromme sprekker eller går i stykker skal den ikke repareres, men at den ofres på bålet.

whitecougar

Den sannhet jeg formidler er min egen