Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jeg har funderinger om den tyste/stille veien.

Jeg leste Ailos artikel på forsiden:

Stille sjamanisme       
Det finnes en sjamanvei praktisert i stillhet. Som i stillheten mellom trommeslagene. Eller som i stillheten på fjellviddene, der naturens ro kan føre oppmerksomheten til sinnets egen stillhet, stillheten bak tankene.

Vi kan gjøre sjamanreiser til kraftdyr og veivisere, med stillhet "som tromme".
Vi kan lytte til stillhetens puls, og se ved stillhetens hjelp. I stillhet kan vi meditere på naturelementene og på sinnets grenseløshet.

Sjamanenes stille vei er en myk og leken måte å åpne opp for kraft, klarhet og det stadig ekspanderende rommet som omgir alt og alle.

og da fölte jeg "Ja... det er det, som min vei".
Men så... nu vit jeg ikke mer... SÅ kan du hjelpe meg?   :eusa_pray:

For meg har andekontakten alltid vaert i tystnad. Det har med min bakgrunn at gjöre... jag hade andekontakte allrede som barn og jeg har forstått som vuksen, at jeg gikk i noen slags transe, uten at planere det. Hörte tre og vind tale.

Det er ju dobbelt dette – min opplevelse av andene og at leve med kontakten. Min mor berikede min fantasi med troll og vesen, men när jeg sa at noen ropte på meg, sa hun at det var samvittigheten og at "Gud ser alt". Jeg funderte mange ganger på hva jeg kunne ha gjort for feil, da det ropte både her og der. Ved 11-12 års ålder stengte jeg av.

Jeg begymte med meditation i mitten av 80-tallet og så kom det tilbake. Jeg åpnede meg på nytt. Det skedde ikke på mine villkor (og det ble iblant et problem, da jeg fikk minneslukker). Jeg begynte å pröve healing og gikk reikikurser og det er ju også tyst... så prövde jeg trommereiser gikk til slutt en grunnkurs i sjamanisme. Da lärte jeg meg at åpne og stenge – at bestemme selv.

Jeg har brukt rassle - eller, det vaer en tre-ask med frön i – for å kalle på åndene i de ulike himmelströk. Så litt lyd har det faktisk vaere. Så fikk jeg en mini-rassle av en venn og har bukt den, men ikke altid.

Men det her med tromme.
Endel sier at de trenger puslen for at kunne reise, men det har ikke vaert så med meg... men jeg kan reise til tromme – tykker det er flott at overbringe tidskontrolle til noen (annen eller CD)... men jeg har sagt, at jeg har valgt den tyste veien...
Men jeg vit ikke lenger... det er en nysgjerrighet... at lage en tromme
Jeg har spillt på andre typer av trommer - jembe og kongas -  i "fortid" og danset afro i nåtid... det har vaert noe aktivt for meg og jeg har ikke associert med med resier, men så begynte jeg å danse hjemme, til trommemusikk og da... fölte jeg at jeg gikk in i halvtranse. Jeg mötte en man på en samling og han spilte himmelsk for transedanse og det vaer förste gangen jeg reiste, med at röre meg/danse i begynnelsen av reisen. Etter den dagen danser jeg ofte för en reise.

Så traff jeg Thomas (Trumman her på sonen)... og da ble det så tydelig. Jeg ER nyssgjerrig på trommer og jeg likte hans "mojänger" som hengte bakpå trommen. Små klokker - Bjällror heter det på svensk. Det föltes så rett; SÅ ska det vaere. Ja!  :w00t:
Så... nu er jeg forvirred og tenkte at dere kanskje kan hjelpe meg.

Hvorfor lyd?
Og er trommepulsen noen som trengs og gjör en bedre healing?
Er det noen av dere, som går den tyste/stille veien?
Anonymous
Hvorfor ikke gjøre begge deler, når det faller naturlig? Hvis du har glede av lyd, tromming osv, hva skulle hindre deg?
Jeg tror ikke det ene er bedre enn det andre. Kanskje den stille veien er mer krevende, mer avansert?
Men lyd er for meg på en måte selve innbegrepet av skapelse. Når rette tonen/frekvensen finnes, kan healing skje, og sinnstilstander endres for meditasjon, reiser osv.
Jeg tenker at ved stille reiser, så tuner en seg inn på frekvenser uten hjelp av lyd, ..det er uansett frekvenser det handler om. Personlig nyter jeg begge deler, men jeg øver pr. idag ikke aktivt sjamanisme, da. ;)
GjenopprettetMedlem
Jeg tror også det er bra med begge.

Selv tror jeg det er en tid for stillhet og en tid for tromme.

Det er forskjellige perioder i livet hvor stillhet er essensielt, deretter kommer det perioder
hvor trommen spiller en stor rolle.

Det er hva du skal gjennom , som betyr noe. Da vet du med deg selv hva du trenger.

Men jeg tror absolutt det er en fordel med begge deler.
Rytmen i trommen er hjerteslagene dine. Stillheten er visdommen fra sjelen.

Varme tanker fra meg
:wub:
GjenopprettetMedlem
Skriver under hos Malaika......jeg tror vi trenger begge deler ja.

Jeg startet å reise i stillhet....når jeg oppdaget hva jeg drev med i mine meditasjoner,
ble jeg nysgjerrig på lyd. Å begynte reise til musikk. Dette ga forskjellige typer reiser.

Jeg har fortsatt til gode å reise med trommer. I hlega fikk jeg det
ikke til, da det var så mange andre inntrykk å fordøye.
Klarte ikke konsentrere meg.
Anonymous
Takk for ere svar!  :wub:
Jeg forstår hva ni sier og ja; det höres logisk...
men jeg er i et veiskille... og det er både en slags lust og noe motstand.
Det er noe i meg som ikke vil stöye i dette... (ellers kan jeg nok stöye!)

Jeg vil gjene höre mer!  :innocent2:
Anonymous
Ibland trummar jag med bjällrorna. Ibland utan. Ibland bara med bjällrorna. Ibland helt utan trumma. Ibland sjunger jag, ibland inte. Ibland skallrar jag. Ibland låter jag den ligga. Ibland skallrar jag medans jag trummar och skakar bjällrorna, ibland sitter jag bara där och hör barren falla till marken.

Du fattar vad jag menar va? ;)

Använd det som FUNKAR, det som GER RESULTAT inget annat. Prova dig fram.

Mvh,
Thomas
Anonymous
Men åååååh Thomas!  :razz:  :eusa_pray:
JA jag fattar.

Men det Är inte så lätt just nu. För mig.
Jag kan fortsätta att lyssna på barren... eller inte... eller jo.. eller... eller...

Du vet väl hur det känns när man varken vet ut eller in?
Och just nu vet jag verkligen inte UT eller IN och det rycker och sprätter och vinglar hit och dit, så jag tänkte att jag skulle förse mig med lite brainstorming för att komma vidare. Jag har segat på alldeles för länge, utan att det händer nåt. Aldeles för länge... eller inte...?  :o

:beer: Input
Bing [Bot]
Hvor lenge er for lenge? Kanskje tromme kan hjelpe deg å finne ut av det nå. Trommer du nå? Er du med til trommesirkel? Kanskje kan du finne ut mer om stille-reise eller tromme-reise ved å kaste deg ut i trommingen??? ::)
Anonymous
For lenge? Neida, ta all den tid du trenger. Gjør ingenting, ergre deg, tramp i gulvet, gi fa'n.  ;D
Når man verken vet ut eller inn, så er det så. La det være. Prøv alt.
Vi kvinner er så gode til å ha masse krav om å være så perfekt og riktig, uansett hvor jævla sliten og forvirret vi er.

(Hør hvem som snakker! :shock: )
Anonymous
Lazy... :lol:  Takk takk...

Litt jävla anamma ja

Hur länge är för länge?
På ett sätt hela livet, på ett annat 15-20 år och på ett tredje de senaste 4 åren...
Anonymous
"tiril":

Trommer du nå?

Nei. Jeg har prøvd at tromme flere ganger, så det er ikke sånn at jeg ikke hatt mulighet

Er du med til trommesirkel?

Nei, ikke nu. Jeg var med i en cirkel, men nær de ville stenge igjen cirkeln for nye medlemmer, kleiv jeg ur, for jeg vill ikke medvirke i lukkede cirkler. Så jeg er i en allene sjamantilværelse.

Kanskje kan du finne ut mer om stille-reise eller tromme-reise ved å kaste deg ut i trommingen??? ::)

Takk for det tipset.
Det er ju også sånn, i tanker om valet finns et ekonomiskt spørsmål. Man lager eller kjøper ikke en tromme, man ikke tenker bruke.