Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jeg har et hjorteskinn som jeg jobber med, avhåring går greit, men det har liggi og surna etter at det er flådd og det er ikke vaska eller skrapa.
Så det stinker som en heldau hjort....
Hvordan vasker jeg kjøttsia?
Skal jeg bare skrape det og så la det tørke, eller kanskje varmt grønnsåpevann for å få vekk fett og slagg?
Noen forslag?
GjenopprettetMedlem
Haia Tourao.
Høres lurt ut å spyle det godt og som du sier, skrape det forsiktig,og så tørke det.(ville vært forsiktig med såpe.)
Trur lukta vil svinne med tørking og tid.
Litt dyrelukt får en leve med.Hm?
Lykke til videre med hjorteskinnet ditt.
Bom-Bom-Bommmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Anonymous
Jeg har ikke de store problemene med lukta, men mine omgivelser sukker litt...
men takk
Booooom bom bom
GjenopprettetMedlem
Trøste og bære! Ser ut som du kanskje har gjort tinga i feil rekkefølge?! Kjøttsida skal skrapes først, og etterpå tar man avhåringa, og den kan gjøres på forskjellig vis. Tror det kan gå galt hvis du bare skraper og tørker. Jeg siterer en vegledning fra det samiske Duodjeinstituhtta som ligger på nettet:
http://www.duodji.info/norsk/index.php?sladja=57
Avhåring og beredning av okse-, ku-, og elgskinn
En kort beskrivelse om fremgangsmåte for tilberedning av et ku-oksehud
Avhåring:
1 Rens huden for kjøttrester, bruk skinnskrape eller ’jiehkku’
2 Legg huden i vann/ i en rennende - bekk eller du kan også legge skinnet i sjøen. La skinnet ligge i vann fra 1- 4 uker. Bitt skinnet fast så den ikke driver bort. Sjekk ukentlig, pass for så kryp etc.
3 Man kan avhåre skinnet ved daglig vasking av kjøttsiden, brette sammen skinnet og legge det sammenbretta skinnet inn i en plastpose.( 10 l vann 25 grader 1 dl grønnsåpe)
Mange bruker kalk i avhåringen. Kalken gir varme og prosessen med avhåring skjer fortere. (vanlig brent kalk).
Ha alltid tilsyn med et skinn under avhåring. Et skinn kan fort bli ødelagt ved at den blir oppspist av småkryp eller tørker hvis den blir liggende på land. Derfor bør man være ekstra forsiktig med denne metoden. Man bør ha omsyn av skinn under avhåring.
Skinnet liggende i en bekk kan bli smittet av svarte-flekker som kommer av jernpartikler i fra stein m.m derfor bør man undersøke om det er stein eller ”jern” i elva før man legger et skinn i elva.
Det er også lurt å spørre eldre folk om de husker om det ble avhåret skinn i nærområdet i vanner bekker etc.
Når skinnet taes opp fra elva må man rense rester hår som er igjen på hud/skinnside.
Lag en stativ og heng skinnet med pelsen ut.
Skrap bort håret ved hjelp av en spesiellagd tre-bit ca 60 cm langt med handtak på endene. ”jiehkku” Skinnskrape uten jernkniver. Pass på at du ikke skader huden under avskraping av hårene. NB ! Bruk ikke en vanlig jern jiehkku /skinnskrape på hud siden av et skinn.
Etter at man har fått all håret bort legges skinnet i vann.
Kok opp bark:
Bark skal alltid kokes opp i stål gryte ikke i en jerngryte, fordi jern smitter over fra gryta til barkevann/osto, som igjen gjør et skinnet flekkete og stygg.
Oppskrift
50 liter vann (barken kan også kokes opp i mindre kjeler)
fyll på gryten med seljebark og bjørkebark (1 del bjørkebark 2 deler selje)
½ - 1 dl salt per 10 liter vann
Kok opp barklaget i ca 45 min tilsett ½ kg salt , avkjøl bark-laget/osto ned til 30 grader.
Tøm barklake med barken over til en plastbalje, emaljert badekar eller vaskemaskin.
Legg skinnet i karet, rør rundt av og til 2 ganger pr.uke la skinnet ligge i barkelaken i en uke eller to.
Lag et nytt oppkok av seljebark og bjørkebark (osto) avkjøl badet ned til 30 grader og legg skinnet i, la skinnet ligge i vannet i to- tre uker. Rør i badet og beveg skinnet slik at ikke den blir klekkete.
Skrap skinnet ved hjelp av skavemaskin eller for hand.
Skal du skrape skinnet med skavemaskin må den være 100 % våt. Tørkede skinn kan ikke skaves på maskin. Skinnet skal være like våt som den er da den er ferskt eller i rå tilstand.
Kok et bad til av bark(salt) og til sett ca ½ l fett. Sett skinnet i badet og la den ligge i 3 uker. Rør av og til.
Ta opp skinnet og spenn skinnet på veggen eller spil den ut ved hjelp av tverrpinner. Unngå tørking av skinn i sterk lys.
Det finnes mange forskjellig barkemetoder, men jeg har kort beskrevet en av disse metodene.
Ta kontakt hvis det er noe uklarheter.
Duodjeinstituhtta 25.04.03 Ihh
På samme sted ligger:
Oppskrift for beredning av mindre pelsskinn
Ellers så ligger det en artikkel i to deler her på Sjamansonen, om tilberedning av skinn og hvordan man lager sin egen tromme. Linkene finner du her, med takk til Thomas/Trumman, som dessverre forlot oss ... :
http://sjaman.com/component/option,com_ ... 78#msg6778GjenopprettetMedlem
Bruk såpe, du. Men kunn grønnsåpe, du veit den klissete i boks?
Har jobba mye med skinn.
Lukter det daut, så er det daut...... Skinnet har vært vått over lengre tid, ikke sant. Lukta vil forsvinne noe når det har tørket, men et skinn som har starta forråtnelsesprossessen, skal du være litt forsiktig med å strekke. Det blir sjørt. Du kan jo bruke det til rasler, punger osv, men tromme kan bli for mye.
Om du avhårer eller skraper først er virkelig ett fett for skinnet. Det er bare at du lettere river hull hvis det er avhåret færst. Jeg pleier å gjøre begge deler samtidig.
Lykke til!
Tasse
GjenopprettetMedlem
Ja bevares, Tasse, jeg er absolutt ingen praktiker sjøl, så det er fint at du kommer inn med praktisk kunnskap. Jeg har sett på en del ganger (og lest ennå mer) om hvordan samer tilbereder skinn. Og noen har vist meg sine hemmeligheter (som jeg ikke fikk lov å bringe videre ...). Når jeg da fant denne vegledningen fra samisk hold, som altså ligger fritt på nettet, så tenkte jeg noen kunne ha nytte av den. Men helt sikkert er det mange måter å gjøre det på ...
Anonymous
takk skal dere ha...
jeg håper den duger til tromme enda, tiden får vise, men ellers ser det ut til å gå riktig så greit for seg...
GjenopprettetMedlem
Passopp!
Flott med en skikkelig oppskrift! Bevares!
Poenget mit er at det ikke behøves å gjøre så vanskelig. Keep it simple, sier læreren min.
Tasse