Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
Har jo stor åpen peis i stua, så jeg kan jo bruke den også for bål-effekt.  :)

Popnaglene tror jeg går å borre ut ved å borre litt inn til toppen løsner,
deretter borre ut dingsen i midten. Skal være forsiktig så jeg ikke lager noen
skader ja.
GjenopprettetMedlem
Det var sånn man boret ut popnagler sist jeg prøvde ja  :P Har man stått en hel dag og boret popnagler på jobb glemmer man det ikke så lett  :razz: Er visst ikke så mye "kjerring" likevel :P (Ikke noe galt om kjerringer da, men passer nok ikke helt i den kategorien... heller) Har vært spennende å følge deg og tromma di så langt i alle fall, gleder meg til fortsettelsen :respect:
Anonymous
Kan klirrelyden i trommen ha noe med hvordan anleggsflaten for skinnet er formet.
vil tro at en bred og flat anleggsflate vil gi mere (U)lyd enn en som er avrundet og litt smalere. ?

finnes det noe fasitsvar på hvordan anleggsflate/fasong som fungerer ?
GjenopprettetMedlem
"teleterkji":

Den stamme- trommen var namme-namm.

Jeg tenker skinnet er nytt,og trenger noen år på seg,så vil dens lyd få dybde å uklirrende klang.
Den trenges å trommes på.
Elektrisk varme kan gjøre skinnet sprøtt og stivt,og jeg syns lyden blir knallete og flat hard.
mens varme fra ilden gjør trommen akkurat sånn den burde låtes.
Å lade opp trommen i morgen solen,og tromme frokosten inn,det er godt det.
:respect: :wub:

(min tromme blir bare bedre som tiden går,den får være med ute og blir våt,men så tørker den igjen,og lyden kommer tilbake.
   Jeg har stramt skinnet selv,og har måttet etter stramme med tre pinner,en stund var den for stram,da løsnet jeg en pinne
    og den ble fin.)

Takker så meget tele.  :respect:

Hvor har du satt inn pinner forresten?

"Viljesterk":

Det var sånn man boret ut popnagler sist jeg prøvde ja  :P Har man stått en hel dag og boret popnagler på jobb glemmer man det ikke så lett  :razz: Er visst ikke så mye "kjerring" likevel :P (Ikke noe galt om kjerringer da, men passer nok ikke helt i den kategorien... heller) Har vært spennende å følge deg og tromma di så langt i alle fall, gleder meg til fortsettelsen :respect:

;D

"laks":

Kan klirrelyden i trommen ha noe med hvordan anleggsflaten for skinnet er formet.
vil tro at en bred og flat anleggsflate vil gi mere (U)lyd enn en som er avrundet og litt smalere. ?

finnes det noe fasitsvar på hvordan anleggsflate/fasong som fungerer ?

Tenker du på flaten på oppsida av ramma nå? For jeg ser at jeg har jo glemt å lage en skråkant ut
fra der skinnet bøyer seg ut, slik at skinnet kanskje dirrer litt i indre øvre kant på ramma.

Ser for meg at en kant som går 20-30 grader nedover mot bunnen fra kanten med kun noen få millimeters
flate som berører skinnet (+en avrunda kant på utsiden for å unngå at skinnet "brekker") er det beste.

Nå har jeg også fått borra ut popnaglene, og herregud for et stress. Holdt på å bli sprø når jeg holdt på.
Borra ut halvparten uten problemer med metoden beskrevet over her, og så begynte popnaglene å snurre
rundt før jeg fikk borra av toppen. Da ville jo ikke borret ta tak, og jeg ble nødt for å borre som mannen med
ljåen for å komme gjennom. Varmgang fikk borret til å presse naglene ut, med litt forskjellig resultat. Noen hakk
her og der, og skeive hull. Dette har jeg fiksa med å fylle 2-komponent lim der det trengtes, og skåret bort flenger
i skinnet, samt malt litt over skraper og hakk. Ble ikke verst til slutt da. Holder fremdeles på med å montere nye
skruer. De ble litt store men ser litt stilig ut allikevel da.
GjenopprettetMedlem
Da var jeg endelig fornøyd med lyden. Pust pes.  :w00t:
📎 IMG_0831.jpg
Anonymous
nydelig tromme du har laget deg  :wub:

det har vært spennende å følge prossessen deres  ;D
artig å se og lese om forskjellige måter å lage ramme og
feste skinnet på
jeg selv foretrekker å sy en kant rundt skinnet og feste reimene
i trådkanten

ønske dæ mange trommelomske dager  :wub:

jord
GjenopprettetMedlem
"Nightdragon":

Instrumentet som det kommer bilder utav.
        :wub:
GjenopprettetMedlem
"jord":

nydelig tromme du har laget deg  :wub:

det har vært spennende å følge prossessen deres  ;D
artig å se og lese om forskjellige måter å lage ramme og
feste skinnet på
jeg selv foretrekker å sy en kant rundt skinnet og feste reimene
i trådkanten

ønske dæ mange trommelomske dager  :wub:

jord

Takker så meget for det.  :respect: Trommelom-elom-elom!  :w00t:

"teleterkji":

"Nightdragon":

Instrumentet som det kommer bilder utav.
        :wub:

Mja, de første bildene den har gitt meg var ganske utrolige må jeg si.
Så og både hørte bølgene fra tromma, som om den var et senter av en galakse,
og alt bølga rundt senteret av tromma, og når jeg vippa tromma rundt, fulgte
bølgene med uendelig utover fra midten og fulgte med mine bevegelser.  :w00t: