Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
jeg har opplevd etpar ganger at når jeg tar fram trommen og begynner å tromme, så er det en i forsamlingen som protesterer heftig og får meg til å slutte. Truer med å ødelegge trommen osv. Hva er det egentlig som skjer da? Er det bra eller dårlig? Bør jeg rense trommen, eller forbedre teknikken min?
Hva er det som gjør at noen blir så provosert av tromming, at de tvinger en til å slutte? Og endog truer med å ødelegge den?
GjenopprettetMedlem
Jeg har opplevd lignende på en trommesirkel. En av oss i sirkelen opplevde trommelyden som voldsomt irriterende...å kunne finne det for godt å gå fra sirkelen i sinne!
Jeg vet ikke hva som skjer...men jeg har vel en følelse av at det er noe i personen selv..som reagerer slik.
Kanskje det er frykt for trommens kraft? Eller dens energi?
Mulig andre vet mer om dette

GjenopprettetMedlem
Hva slags forsamlinger er dette?
Og hvordan intensjon har du for tromminga?
GjenopprettetMedlem
ganske gode spørsmål du stiller
da jeg nok praktiserte en ganske intensjonsløs tromming første gangen det skjedde og den andre gangen var målet healing. Men jeg hadde ikke bedt om lov. Jeg bare durte i vei

GjenopprettetMedlem
"brukernavn":
jeg har opplevd etpar ganger at når jeg tar fram trommen og begynner å tromme, så er det en i forsamlingen som protesterer heftig og får meg til å slutte. Truer med å ødelegge trommen osv. Hva er det egentlig som skjer da? Er det bra eller dårlig? Bør jeg rense trommen, eller forbedre teknikken min?
Hva er det som gjør at noen blir så provosert av tromming, at de tvinger en til å slutte? Og endog truer med å ødelegge den?
Jeg har opplevd at mange trommer som er i gjengs sirkulasjon i "trommesirkler" her i landet har en svært hard og metallisk klang som er enormt ubehagelig og irriterende for meg. Jeg har forlatt slike situasjoner flere ganger, men har ikke truet med å ødelegge noens trommer, vil bare aldri mer høre dem. Melder meg derfor aldri på slikt mer.
Jeg har hørt en del trommer fra Sibir da jeg var i Russland, og opplevde dem som "the real thing". Dump basslyd med masse overtoner. Gikk rett i fletta på meg. Utrolig dum var jeg som ikke prøvde å få kjøpt med meg heim en slik tromme, men hadde den gang for stor respekt for eierne til å våge å spørre. Tilsier en Russlandstur for å handle tromme en vakker dag ...
For øvrig har det vist seg utallige ganger at jeg har en svært sensitiv hørsel, oppfatter ofte lyder lenge før mye yngre folk hører noe som helst, f. eks. før trikken eller T-banen kommer, og mye mye annet. Slikt tilskriver jeg bl. a. at mange yngre er hørselskadd på diskotek eller på grunn av kronisk Walkman/iPod på full guffe mange timer per dag.
Og jeg hører og irriterer meg over lyder som de rundt meg knapt kan høre, eller legge merke til. STILLHETEN er derfor mitt ideal. Og nå også etter hvert TAUSHETEN.
Oppsummering: Vil anta at de som reagerer slik du beskriver, de hører deler av lydspekteret som går andre hus forbi.
GjenopprettetMedlem
Intressant teori du legger fram her, Passopp. Den trommen som jeg har er av skinn, men den er ganske liten. Kanskje en ide å investere i noe større, slik at man kan få denne myke, dype lyden som du snakker om? Dette skal jeg virkelig tenke på inntil lommeboken evt. måtte tillate det...
GjenopprettetMedlem
Folk tror at ved å vise sinne, uttrykker de sine følelser. Sinne er en forsvarsmekansisme som beskytter den følsomme delen av oss, den delen av oss som føler hva som er sant og om det som er rundt oss. Men vi viser heller sinne før vi viser den følsomme delen av oss. Det er flaut å være følsom, mens på ett vis er sinne akseptert. Noen tror til å med at de oppnår respekt med det. Vi vil ikke vise de sanne følelsene våre, at vi er sårbare og sensitive for det er ikke akseptert. Vi har lært å bytte ut disse tingene med sinne.
Det sinnet du har opplevd kan være motstanden mot endringer, motstand mot å ta tak i de følelser som naturlig kommer opp. Det er ikke sikkert disse mennesken har vært forberedt på den virkning tromma har. Hvis du holder trommesirkler kan det være lurt å opplyse om dette på forhånd.
GjenopprettetMedlem
altså: informere på forhånd om intensjonen ved tromming, og forberede de andre på at følelser og bilder kan komme opp...
GjenopprettetMedlem
Jeg ser for meg at om jeg skulle reagere så sterkt på en tromming, så ville den trommelyden har rørt ved noe veldig dyptliggende og ukontrollert i meg. Som i at en angriper det som virker som årsaken, mens man egentlig ikke forstår den virkelige årsaken. Kanskje teknikken din var for god?

GjenopprettetMedlem
Den beste tromminga jeg har vært med på var med meg selv og to andre damer. Vi trommet en 4 mann avgårde. Vi satt på hver vår kant og alle trommet jevnt og forsiktig. Det ble faktisk helt fantastisk om jeg må få si det selv. 4 mann var forbauset over hvordan han ble dratt av "forsiktig" tromming. Han mobbet litt med såkalt "kvinnetromming"
Strålende!
GjenopprettetMedlem
"brukernavn":
Den som er dum nok til å true å ødelegge sjamanstrommen vil bøtte med livet ,vil jeg si.
Den som liker ikke høre sjamanstrommen besatt av onde ånder ,vil jeg tro.
GjenopprettetMedlem
"brukernavn":
For meg syns det som at det må vara starka fölelser i omlöp där!

Det är sjelden noen reagerer på den måten.
Dog vil jag si att vi är ulike sensitive og det kan ju påvirke hvordan du reagerar, uansett din tidligere instilling till trommer. Jag liker trommer og har aldrig blitt redd, aggressiv o.s.v, men min kropp har i mange år reagert kraftig av tromming. Reagert kraftig = diarrée

Det er ikke trommen eller intensjonen... det er meg
Passopp skrev;
Jeg har opplevd at mange trommer som er i gjengs sirkulasjon i "trommesirkler" her i landet har en svært hard og metallisk klang
Og lyden kan ju faktisk påvirke opplevelsen av situasjonen - om du trives eller ikke. Jeg liker faktiskk ikke de små trommene med "kort" lyd, men... det er en sak å ikke like... og en annen at bli aggressiv...
Aggressivtet har ju med de lavere chakrana å gjöre (om man tror på chakraer) og i rot/bas- og sakralchakraet påvirker også trommen mye... så... det finns en kobbling der.
GjenopprettetMedlem
Folk som ikke kjenner til sjamanisme og tromming, og som tror de skal meditere kan bli skremt. Tromma kan for noen virke som noe djevelsk eller ondt når man ikke kjenner til den. Så folk kan rett og slett bli redd for ondskap og gand og gjør hva som helst for å komme unna.....
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Tror at trommingen har en tedens til å ta oss langt inn i oss selv-dette blir noen mennesker redd for å kjenne på-de kjenner heller ikke seg selv så godt..
Da reagerer de fleste med sinne.
Bare husk at det ikke er deg som trommer som gjør noe feil..
Dette er ikke ditt.
Be dem gå neste gang.
Uhøflige er de også når de stopper en tromming på den måten..