Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jag håller på och läser Arnold Mindells "Shamamanens krop" i en dansk översättning.
I kapitel 7 Fællen skriver han:

"En av forskellene på en kriger og en jæger er, at en kriger har en fælle. Det er shamanens kendetegn.
Når først du har lært at jage og har lært, hvad du skal gøre ved nøgle af dine barrierer, er det næste
viktige skridt at udvikle en relation til en fælle."

Är denna skillnad riktig...
och är inte en fælle det samma som kraftdjur?  :shock:

Hälsningar krigar-Vejla 
GjenopprettetMedlem
Oi, det var interessant. Skulle så gjerne fått lest bøkene til Mindell. Liker så godt det lille jeg har lest av han.

Med fälle i denne sammenheng så tror jeg han mener en snara. Är inte det hva man på svenska kallar detta som man fångar djur i?
GjenopprettetMedlem
Nej det är det inte!
Han skriver vidare:

"De guder og ånder, de fæller som shamanen kender bedst, er ofte hunde, tyre, heste, ørne, elge og brune bjørne.
Fællen kan være en afdød shamans ånd, eller det kan være en mindre himmelånd."
GjenopprettetMedlem
Å ja :) som en åndsfelle? En god venn i ånd? Passer litt inn med det jeg nettopp skrev som svar på Helhetsdebatten til Ceno. Men der blir også åndsfellen virkelig i mellomverden.
GjenopprettetMedlem
Herlig oppklarende  :respect: Han søkki - gode søsken i ånd  :wub: 
GjenopprettetMedlem
Dette passer fint inn i beskrivelsen av et kraftdyr.
Kan kanskje også settes i sammenheng med KUng-Fus dyretermer eller de norske Berserk og Ulvhedin
GjenopprettetMedlem
<t>Om du leser Carlos Castaneda så beskriver han hva en felle er veldig klart !!!</t>