Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg har alltid lurt på hvorfor i all verden vi må ha så mye dans på Ailo sine kurs. I dag har jeg forstått litt mer av dette, etter å ha sett et program på NRK om dyrenes dans. Dansen er verdens eldste språk, og gjennom den kommer vi i kontakt med det instinktive i oss selv.

Denne vakre filmen anbefales på det varmeste!

Ut i naturen 050509. http://www1.nrk.no/nett-tv/natur/spill/verdi/98901

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
<t>Takk for tipset.

Jeg må bare ærlig innrømme, at jeg hadde blitt temmelig stresset hvis jeg hadde måttet danse på kurs.

Jeg er stiv som en stokk, og det ville ikke fungert.</t>
GjenopprettetMedlem
<t>stiv som en stokk, sier du skulle du komme i en slik setting at de skulle danse, så lukk øynene

hør på eks trommene å bare stå å svaie å la energien ta deg,

så lenge vi ikke må prestere noe, gir vi slipp om noen danser svaledansen

kan det jo hende at du tar indianeren, la energien slippe til, bare et lite hindt :wub:

du er klar å tar det på strak arm.

klem bast.</t>
Sensis [Crawler]
<t>Jeg husker nå hva Brita Haugen, den danske teologen, mytefortelleren og danseren sa:

Det du har danset kan ingen ta fra deg.

ailo</t>
GjenopprettetMedlem
<t>Jeg har nettopp sittet og sett på programmet, og den var kjempebra.

Takk for ditt gode råd, bast. Jeg må visst bare ta å kaste meg ut i dansen :eusa_dance:

Forunderlig nok har jeg hatt gjentagende drømmer i det siste, der jeg gjerne vil ut på dans. Men det ender opp med at jeg blir forhindret av skumle menn, slik at jeg ikke kommer meg på dansen, eller blir avbrutt midt inne i dansen.</t>
Sensis [Crawler]
Det å miste krafte...dans deg vekk fra den erfaringen og inn i tryggheten, ditt trygge sted i kroppens indre.

Se også: http://www.britahaugen.dk/

ailo
GjenopprettetMedlem
Takk for linken, Ailo, det er en artikkel der som heter "Dansen, det glemte sprog" som er veldig bra!

http://www.britahaugen.dk/ (klikk på Rituell dans, skroll helt nederst på den sida, der er tittelen til artikkelen)

Kansje man kunne få henne til Norge og holde kurs?

Til Tullsjura vil jeg si at jeg kjenner meg igjen i det du sier. På Saivo samlingen hadde jeg veldig vanskelig for dette, men det løsna etterhvert litt, så på siste samlinga dansa jeg litt, og leda til og med en danseøvelse for de andre.

Etter Saivo har jeg også vært på et kurs med Lilli Bendriss, som også har dansesirkler etter Ailo-modell, og da kasta jeg meg utpå og det opplevdes svært befriende. Jeg og en annen tidligere Saivo-deltaker hadde til og med en "kamp" inne i sirkelen, og det gjorde meg svært godt. Jeg har også en gang prøvd 5-rytmedans, og det ga virkelig mersmak, så 5-rytmer skal jeg gjøre mer av når muligheten kommer.

Her er en link om 5-rytmen : http://dans5rytmer.com/om%205%20rytmer.html

Den består av 5 faser: flowing, staccato osv... det står litt om hver på denne sida.

Det er noe med at følelser, traumer, mønstre osv kan sette seg i kroppen, og dans kan dermed løsne på dette og oppleves svært frigjørende, bare man kommer over den kneika det er å kaste seg uti det (Noe som tok lang tid for meg)

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
<t>Ja, da skjønner du hvordan det er. Det er godt å høre, stridshjelp at det har løsnet for deg, når det gjelder dans. Jeg var og tittet litt på den siden du la ut om 5 - rytmedans. Det ser interessant ut, og jeg kommer til å prøve dette ut.

Ellers gikk det et lys opp for meg, da jeg så det flotte programmet. Først da innså jeg hvor viktig dansen er. Og siden jeg nok en gang har hatt en drøm, som handler om dans, så er det tydeligvis et hint om at jeg må ta tak i dette.</t>
GjenopprettetMedlem
"Stridshjelp":

Det er noe med at følelser, traumer, mønstre osv kan sette seg i kroppen, og dans kan dermed løsne på dette og oppleves svært frigjørende, bare man kommer over den kneika det er å kaste seg uti det (Noe som tok lang tid for meg)

Mvh Stridshjelp

Jeg prøvde meg litt frem i går, og tok meg en svingom på gulvet. Jeg ble veldig kvalm og svimmel. Så det jeg lurer på er om det kan oppstå fysisk ubehag, når man prøver å løsne på følelser, traumer osv gjennom dansen?
GjenopprettetMedlem
"Tullsjura":

Jeg prøvde meg litt frem i går, og tok meg en svingom på gulvet. Jeg ble veldig kvalm og svimmel. Så det jeg lurer på er om det kan oppstå fysisk ubehag, når man prøver å løsne på følelser, traumer osv gjennom dansen?

ja

og etter ubehaget kommer behaget

dans deg frisk

sier mange

dans deg glad

sier andre

dans deg selv

sier jeg
GjenopprettetMedlem
"Hjortedanser":

dans deg selv

sier jeg
[/quote]

Jepp, det skal jeg gjøre :eusa_dance:
AdsBot [Google]
Kan jeg få by på en dans? :icon_biggrin:

Biodanza!

Neste workshop 4.-5. juli

Rom for dans, Marstrandgt 8, Oslo

Påmelding: se flyer.

Mer info også her: http://sjaman.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=10445&p=96941&hilit=dans+ut+skiten#p96941
📎 Norway_july 09.jpg