Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
<t>Jeg er på besøk i Umeå.
Nyss så sto jeg å så ut på en kjøttmeis som kvittret i furuen utenfor balkongen.
Balkongdøra var litt åpen, omtrent 15 cm.
Jeg liker denne leiligheten jeg tror det er fordi furuerne og fuglene er så nær.
Så plutselig når jeg hadde satt meg forå lese litt, hørte jeg noe..
Kjøttmeisen var kommet inn til meg.
Den fløy rundt rundt.
Jeg åpnet døra helt og prøvde å vise veien.
Umulig, den fløy mot vinduene og ble skremt.
Jeg satte meg igjen og den satte seg på gitarren til svigersønn min.
Så prøvde jeg å tenke den ut.
Jeg takket for besøket og tenkte som om jeg var meisen.
At jeg satt på gitarren, løftet, fann veien ut og landet i furuen.
Jeg så dette foran meg med fuglens øyne.
Så gikk jeg bort til den og den løftet å fløy direkte ut.
Og jeg takker igjen så mye for besøket! :wub:</t>
GjenopprettetMedlem
Artig at du også har hatt besøk av kjøttmeis!
For 2 år sidan, rett før eg skulle reise på det som for meg vart ein "retromytologisk" TreBjørner-tur, var det aller siste eg oppdaga i garasjen ei kjøttmeis som hadde forvilla seg inn.
Søren!
Tiden var knapp før eg skulle nå ein buss, og den vesle var panisk og flaug på vindaugene.
Det var ein desperat jakt for å få ut fuglen, for eg visste inst inne at eg ikkje kunne reise min veg med den innstengt for å døy der inne, på eigenhånd.
Til slutt, i desperasjon, tenkte eg som deg Gunilla, og fuglen sette seg på en vedstabel,blinka med dei små ,svarte perleaugene og let meg ta den opp med handa.Så kleiv den resolutt opp på aksla mi, og sammen gikk me ut i hagen gjennom den opne døra den aldri sjølv kunne sjå.
Så song den ein munter trudelutt som virka som "takk for hjelpa" etter "haiken", og flaug sin veg.
Meeen, nyleg, akkurat på dagen! 2 år etter denne episoden, skulle eg på låse meg inn i samme garasjen, og der var
igjen ei kjøttmeis som flaug på rutene.Den må ha vore innestengt der nesten ei veke...
Men denne gongen opna eg berre døra, gikk inn til fuglen og sa høgt at "no, lille venn, flyg du berre rett ut den opne døra, og ikkje tuller som den forrige meisa gjorde.."
I det den flaug forbi meg, gav den frå seg den samme muntre tiraden som meisa frå 2007, og eg er
nesten sikker på det var same fuglen.
Eg trur den lo.
Det føltest slik.
GjenopprettetMedlem
<t>Dette var da snodig. For bare noen få dager siden hadde jeg en samtale med kjæresten min hvor jeg sa: "Nå blir det vinter snart. Da kommer kjøttmeisen. Den er så fin. Nå kom jeg plutselig til å tenke på Gunilla på sonen. Som om jeg liksom forbinder henne med kjøttmeisen." ::)</t>
GjenopprettetMedlem
<t>Takk for svar.
Spennende fugl kjøttmeisen.
På noen måte kanskje den hører sammen med meg.
Det er altid kjøttmeiser her rundt huset og de pleier å sette seg på vinduet og se inn, iblandt banker de med nebben så jeg også ser dem.
Jeg har tenkt at de er snille som hilser på meg.
Igår skjedde noe merkelig. Det har skjedd før men ikke to ganger rett etterpå hverandre.
Jeg hørte et dunk i katte døren. Katten kom inn med en kjøttmeis, den hadde satt seg rett utenfor katte døren. Den ble et lett bytte.
Jeg syntes synd på den, men det var ikke mye å gjøre, kun synge for den.
Så skjedde samme tingen igjen bare en liten stunn etterpå, da syntes jeg dette var rart.
Vil kjøttmeisene si meg noe?
Vil de vise meg noe?
Jeg vet ikke, jeg får spørre.
Tror jeg skal be om et drømmesvar.</t>
GjenopprettetMedlem
Kan ikkje dy meg for å legge inn ein artikkel eg fann om kjøttmeisa.
Det er ein tøff og intelligent liten fugl, og ikkje heeeilt uskuldig , kan det sjå ut til...
http://scienceblogs.com/tetrapodzoology/2009/09/great_tits_murderous_rapacious.php
Ellers slit dei med trafikkstøy i byane:
http://news.bbc.co.uk/today/hi/today/newsid_8079000/8079780.stm