Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
En gang jeg bestemte meg for å se på edderkoppfobien min, kom jeg til et mørkt tjern. Ved kanten av det ved en skog stod ulven klar til å gi meg et starinlys, som jeg tok med meg ned.
Jeg dro ned i et dragsug i tjernet hvor edderkoppen stod i bunnen av det. Da jeg kom ned, var jeg inne i en veldig trang hule, og edderkoppen som var større enn meg stod ved siden av. Jeg fikk en panikkangst-følelse og følelsen av at jeg aldri kom til å komme ut derfra. Noen sa til meg at den holdt meg igjen og at jeg kan ha blitt undertrykt i barndommen, hvilket jeg føler at jeg ble. Slik har jeg brukt å føle det når jeg har tenkt på edderkoppen. Den holder meg igjen! Aaaaargh!  :moreevil:  Jeg vil ikke være der mer  :icon_cry:  
Jeg har ikke gitt meg, bedt den komme. Den har vært der og tygd på beina mine, stått over meg og holdt meg fast. Samtidig som jeg synes den begynner å like den, vokser selvtillitten, og ikke minst humoren og selvuhøytideligheten.

I en bok som heter "Power animal meditations" av Nicki Scully har jeg lest noe om den:  
Lakotaindianerne kaller den Iktome, healerkraftens spinner. I India blir den assosiert med "Maya", vår tredimensjonale virkelighets illusjon. Spindelvevet er et bilde på tankene som uttrykker vårt indre landskap.
Edderkoppen lærer oss hvordan holde ut nåtiden, samtidig som å ha en forståelse av oss selv som individer i den store helheten. Så skriver hun at vi alle spinner energivev som vi projiserer ut i verden i alle retninger og dimensjoner. Vi lager mønstre som er sammensatt av alt vi er og vet, og har berørt. Så synger vi denne vibrasjonen til oss selv og til alt, og alt synger tilbake til oss, og definerer vår individuelle plass i kosmos.
Edderkopper kommuniserer med hverandre ved å nappe i de forskjellige trådene i nettet, som lager vibrasjoner som blir registrert over hele spindelvevet. Edderkoppen vet hvor den skal bevege seg, og hvor den ikke skal bevege seg. Den har "klistretråder" ytterst i nettet, men ikke i midten hvor den selv oppholder seg.
Edderkoppen kan hjelpe oss å vite hvilke tanker vi bør holde på, og hvilke vi kan la passere.
De ytterste trådene i spindelvevet sammenligner hun med den materielle verdens struktur, maya.
Edderkoppen bruker de ytterste trådene for å overleve, slik vi må overleve ved å "leke" med illusjonen.
Spindeltrådene er veldig sterke og ble brukt som bandasje før vi hadde stoffbandasje.
Vakkert    
:wub:
Anonymous
Er jeg redd, ligger jeg ytterst ute i klistretrådene og kaver i panikk og ser ikke helt hvor jeg er, fordi jeg er mest opptatt av å ikke bli spist. Greier jeg å møte frykten i edderkoppens åtte øyne, og å stå å være edderkoppen som vet hvor den er i midten av sin bolig og se ut av dens åtte øyne, kan jeg føle meg trygg. Jeg kjenner det når noen trekker i trådene.
Anonymous
Hei Kristin :)
Jeg har lest innlegget ditt med stor interesse, og jeg kjenner meg mye igjen i det du skriver. Jeg har også hatt edderkoppfobi. Det er pussig det du skriver at den tygde på bena dine, det gjorde den med meg også. Jeg ville ikke gå inn på det først, men senere overvant jeg frykten på en reise der jeg traff edderkoppen. Jeg lot det bare stå til og den spiste meg, nå er vi venner. Men jeg hadde skikkelig angst i forkant. I dag så jeg en edderkopp, og for en vakker skapning :wub:
Det er flott at du begynner å like edderkoppen :biggrin:
Anonymous
Åhåå! Det var kjempebra! Takk. Gratulerer med det nye vennskapet  :)  Angst er rette ordet. Det er det også føler/har følt. Er sånn snart i mål nå. Intressant å høre det med bena. Nå må jeg filosofere litt over ben. Jeg kommer på at når jeg føler angst, føles bena mine svake. Edderkoppen har mange ben å gå på... Den takler mange "tråder" samtidig...tja..det siste ble kanskje litt søkt, men det kan jeg fortsette å tenke på. Har lurt på hvorfor det er så mange som har edderkoppfobi, og også slangefobi. Om det har noen betydning. Igår kom jeg til å spørre meg selv: "Fordi vi er avhengige flokkdyr mon tro....?" Har alle voskne edderkopper hvert sitt nett? Er det likt i alle kulturer?
Anonymous
For ikke å snakke om vepsefobi uææææh :icon_redface:
En annen ting jeg har hørt, at det man har fobi mot ,som i dette tilfellet edderkoppen har man mye kunnskap om. ;)
Anonymous
På et tv-program ga de denne forklaringen på fobier for de små insektene osv. at det har med vane å gjøre. Bønder blir derfor mindre fobiske for insekter enn byfolk som blir lite utsatt for møter med dem. Vi i nord tåler dem mindre enn sydlendingene. En annen ting de sa er at vi som foreldre ikke bør overreagere i møtet med edderkopper osv for reaksjonmønstre smitter. Enkel forklaring, men?
Anonymous
Absolutt et godt poeng. Det er jo veldig vanlig å være redd for sånne dyr her, og vi er jo ikke akkurat oppvokst med tarantellaer og den slags. Så kan vel kanskje ikke nesten hele Norge ha en eller annen psykisk greie fordi de ikke føler seg vel edderkopper. Men er det en skikkelig angst, er det kanskje noe det er verdt å se på.
Anonymous
Et lite sitat fra "Ildens Erindring I", Eduardo Galeano:

SPINDELVEVET
Vanndrikkeren, prest hos siouxfolket, drømte at skapninger som aldri noen hadde sett,
vevde et digert edderkoppnett rundt landsbyen hans. Han våknet opp og visste at slik skulle det
bli, og han sa til folket sitt: "Når disse merkelige skapningene blir ferdige med sitt
spindelvev, vil de stenge oss inne i grå og firkantede hus på gold jord, og i disse
husene vil vi dø av sult."
FAST Enterprise [Crawler]
Tenk om jeg kunne se på edderkopper, vepser, humler og andre "farlige" insekter som mine venner :(. Tenk om den kom krypende på puta mi når jeg våknet og jeg skulle si "hallo lille venn". Trur nok at jeg aldri hadde kommet meg så fort opp av den senga :icon_redface: Men det er selvfølgelig fint at dere, Kristin og Fønix har greid å komme over edderkoppfobien, jeg beundrer dere for det :wub:
Forresten....Fønix, velkommen tilbake på sonen, med et annet navn.
Klem Kristine (kanskje jeg skulle jobbe litt med den fobien min) :innocent2:
Anonymous
Hvis det er en trøst Kristine, så har jeg brukt veldig lang tid på det, og er fortsatt ikke helt over det.
Et tips om du har tenkt å komme over det: Sakte tilvenning, med litt visualisering eller meditering på edderkoppen, eller å studere bilder av dem. Så tenker jeg at kjærlighet og vilje er bra redskaper å overkomme frykt med samtidig, og tenker at dette dyret har noe bra som jeg gjerne vil lære noe om...om man da har lyst og vilje til å lære selvfølgelig.
GjenopprettetMedlem
Hvad godt kan edderkoppen si meg?

Edderkoppen lar seg falle fra høy høyde
Fordi den veit at den er helt sikker
den har sin tråd
som er festet i plassen den kom fra,
i opprinnelsen

Edderkoppen vever en vakker plass for å overleve
for å få mat, energi.

Edderkoppen har tålmodighet
når den har laga nettet, muligheten till mat, energi
så venter den, rolig.

Edderkoppens plass er som mest vakker
når det er både vann og sollys på den

Næring, vann og sollys er det vi alle trenger
fo å vokse

Gunilla
Anonymous
Tusen takk  :) Det var et kjempefint innlegg Gunilla. Setter pris på at det kommer inn noe fra en annen vinkel når det er lett å fokusere mye på: "jeg er redd, nå må jeg møte frykten, nå må jeg overkomme frykten for denne skapningen som er så skummel." Minner meg på en positiv opplevelse jeg hadde med edderkoppen for noen få år siden:  http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... opic=951.0
Det er en intressant motsetning her, som jeg må forsøke å rydde opp i, men jeg har ikke helt funnet ordene ennå. Er det noen som er klarere i hodet på dette tidspunkt enn meg her?
GjenopprettetMedlem
Om jeg var redd edderkopp, og tenkte den ville lære meg noe, skulle jeg tenke:

Edderkoppens ene positve sider er å kaste seg ut. Er jeg redd å kaste meg ut i livet?
Holder jeg meg tilbake.
Noe som de fleste av oss er redd mer eller mindre.

Har jeg laga muligheter for meg å vokse? Ser jeg til at jeg får nok energi?
Om jeg virkelig har sett til at jeg har mulighet till å vokse, har jeg da tålmodighet til å vente på at det ska skje.

Gunilla
Anonymous
Takk! Der satte du det på plass for meg. Det var jo det jeg antydet i starten her.
For bare noen minutter siden satt jeg og tenkte noe jeg ofte har tenkt på de siste dagene;
hvorfor drar jeg den liksom aldri helt ut? Jeg tenker da på ideer, tanker og ting jeg gjør som oftest
bare halvveis i livet, men jeg er jo på god vei. Det er nettopp det. Edderkoppen i lysdrømmen ga meg et hint
om hva det er tror jeg. Takk skal du ha, du jordnære, klare og erfarne    :)
GjenopprettetMedlem
Men kan edderkopper være kraft dyr??
Jeg har også hatt mange edderkopper i drømmene mine, helt siden jeg var liten, både mange og små og den store digre på 2 meter  :lol:

kan et insekt være et kraftdyr mon tro? bare lurer
Anonymous
Ja, edderkoppen kan være et kraftdyr. Den er et av mine (eller har vært iallefall). Også andre småkryp, øyenstikker, maur, sommerfugl. Men jeg er usikker på fluer, mygg, møll, veps og humle?

http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... pic=2317.0
GjenopprettetMedlem
takker for svaret Lazy :) Kjente meg litt igjen i beskrivelsen av edderkoppen og dens egenskaper. Kanskje jeg har hatt det som kraftdyr hele tida uten å ha vært klar over det da, edderkopper kryr det av i drømmene mine hehe :)

Foruten at jeg samlet på tegneserien edderkoppen som unge og det kryr av edderkopper alle steder jeg bor  :lol:

Må vel endre holdning til de i drømmene mine og se hva som skjer.
Og eventuellt finne ut om det er noen som arrangerer trommereiser her i Stavanger der jeg bor nå.

spank you very much!
GjenopprettetMedlem
Edderkoppen, eller edderkoppkvinnen for hun er alltid kvinne, har vært med meg i mange år nå.

Ashley Costanzo og Janice VrMeer skriver i sin artikkel "Grandmother of Creation" noe vakkert:

"Spider honors each individual's essence. Honor and encourage each person's individual essence, recognizing and gathering only the sweetness. In our world, humans are often honored for their actions instead of their essence. We often look to be fed by what we do instead of who we are, by work and play instead of our divine essence. Spider assures us that a thousand hours of work will never be as valuable to her or Great Spirit as one drop of your essence."

Det finnes mange interessante, tankevekkende og morsomme historier om og med edderkoppen i ulike deler av verden. Noen er samlet her: http://sonjabunes.com/aam/edderkopp_fortellinger.html
Anonymous
Takk for interessant info og spennende link, AinA. :)

Pirvar, lykke til med edderkoppen og din søken etter kraftdyr. :biggrin: