Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jeg er glad menneskene ikke er de eneste dyrene på kloden for vi kan lære så mye av dyr og deres evner og egenskaper. De er gode følgesvenner og muntrer en opp bare ved å være tilstede. Her i byen er det ofte de små dyrene fra innsekter og fugler jeg møter, men rikheten i de små dyrenes liv er fantastisk. En dag fløy et lite helikopter av en glinsende grønnblå øyenstikker inn i min lille hule, en annen dag var det en blåmeis. Den første sommeren jeg bodde her var det enormt med veps. Jeg benyttet anledningen til å lære meg å slappe av i forhold til dem og filosofere litt over mayavepseguden Mucemkabo'ob sitt budskap. Jeg fant ingen referanser, men kom etter mye om og men frem til at dette må være vepsevindenes budskap: En bør forholde seg til problemer eller mennesker som skyter med aggresivitet mot ens solar plexus slik en forholder seg til veps og bier: rolig. Da stikker de ikke. Jeg prøver så godt jeg kan å følge rådet selv, men er kun et skarve menneske og har lang vei å gå før jeg har den formen for ro i alle situasjoner i livet  :respect: selv om... skryt..skryt.. jeg greide å ha en veps gående på armen i et minutt uten å få panikk den sommeren  :w00t:
Anonymous
Fin betraktning, jeg får opptrent fnatt av veps. Blitt stukket noen ganger og det er vel det som gir meg skrekken. Ikke ofte jeg ser så mye insekter, men det som jeg filosoferer over er edderkoppens arbeid.. Utrolig spennende altså.
Jeg er heldig å ser fuglene, og særlig ørn.. Ellers et rikt fulgeliv nå på våren, tjelden, ea, ærfugl.. Det gjør godt i sjela og gir fred i sinnet bare ved å betrakte.  :biggrin:
Anonymous
Ja edderkoppene er vakre. De spinner sine nett og gir trygghet til husene. De er nyttedyr for de fanger jo mygg og denslags vi ikke har så lyst å ha på besøk.

Prøv å holde deg helt helt rolig neste gang det er en veps i nærheten og ha sikkerhet i deg selv at vepsen er mer redd deg enn du den. De stikker i selvforsvar og oppfatter folks redsel for dem som angrep. Hos mayaene er bier spesielt hellige for de produserer honning som anvendes i det meste av maisdrikker og i den rituelle vinen báalche' - skjult tre. I navnet deres Mucemkab er ordet kab.. det betyr honning og det betyr jord.. mayaland heter med andre ord honningjorden. Vakkert.

Jeg håper det går bra med fuglene fremover. Det er så trist med fugleinfluensaen. Her i byen sulter duene for ingen vil mate dem lenger. Jeg ber for dem.

Godvibb Nikté
GjenopprettetMedlem
Mange kloke ord her fra deg Niktè  :respect:

Leser og suger til meg av din visdom, det med vepsene  :P jeg kan dø om jeg blir stukket og ikke har motgift i umiddelbar nærhet, så jeg jobber jevnt og trutt med å fokusere på at jeg er den farligste av meg og vepsen, og klarer jeg å forholde meg i ro, går det bra... desverre finner jeg meg selv ofte i fullt sparang i motsatt retning av dem...
Det er en utfordring, men dine ord hjelper på, hjelper på fordi jeg ser en annen vinkel av situvasjonen... TAKK

Tina :wub:
Anonymous
:redface: eee.. det er ingen som har sagt at de ikke er ekle de vepsene.. iiiiiii... ro er tingen.. må være vanskelig å være allergiske mot dem. For deg er det spesielt viktig å holde deg rolig.

Jeg synes at vepsene som metafor er fine for de stikker likt ord kan stikke. Også der er det viktig å holde seg i ro, ved menneskers stikk. Jeg hadde god bruk for visdommen fra Mucemkabene og den kom til meg i en periode jeg ble utsatt for mye urettferdig kritikk og aggresjon.. og det hjalp.. å tenke på Mucemkabene og at den eneste måten å svare på var ved å være rolig, ved ikke å la meg tenne opp selv. Det gjorde underverker på situasjonen og aggresjonen fra den andre forsvant litt etter litt ettersom jeg lot Mucemkabenes visdom lede mine reaksjoner. Slik kan vel og veps være kraftdyr  :wub:
GjenopprettetMedlem
Det gjorde underverker på situasjonen og aggresjonen fra den andre forsvant litt etter litt ettersom jeg lot Mucemkabenes visdom lede mine reaksjoner. Slik kan vel og veps være kraftdyr  :wub:

Enig med deg...
ingen dyr er for små eller store til å være kraftdyr, alle har kraft og sin visjon, alt til sin tid og sitt sted

Tina :wub:
GjenopprettetMedlem
:lol:
En gang testa jeg ut om det er sant at vepsen ikke stikker uten grunn. Jeg klarte å forholde meg helt rolig og var ikke redd, satt og kikka på at vepsen satte seg på leggen min, - der satt den en stund mens jeg betrakta den, - og så stakk den!  :confused: Jeg var faktisk fremdeles like rolig, og det gjorde ikke spesielt ondt, kanskje det var stedet den stakk som gjorde det? I hvert fall satt jeg bare rolig og så på til den gjorde seg ferdig, trakk brodden ut igjen og fløy avgårde.
Så, jeg er ikke helt overbevist om at vepsen stikker i selvforsvar, eller at den merker at man er redd, eller noe sånt..
Anonymous
Stakk den? hmmm.... dårlig gjort.. av vepsen.. Selv har jeg per dags dato kun blitt stukket av veps i situasjoner der vepsen må ha følt seg angrepet. Så finnes det jo de afrikanske killervepsene og de er jo en form for hær. Uansett.. veps er ikke til å spøke med, men budskapet om å holde seg rolig i forhold til dem tror jeg holder :wink:.. stikk... uansett.. Sannsynligheten for at de stikker blir mindre iallefall.
Metaforisk kan man og si det at det er ikke sikkert det hjelper å holde seg rolig overfor mennesker som klikker vinkel heller. Det tross alt er den aggresive som må ta kontroll tilbake over seg selv igjen. Den andre har valget å forholde seg rolig til det forhåpentilgvis går over. Prøve å la være å bite på agnet og bli sint selv. Gjør man det akserlererer situasjonen og det er ikke heldig for noen. Så mucemkabenes budskap i forhold til det å holde seg rolig i slike situasjoner tar jeg med meg videre på veien. Med håp om at ingen noen gang skulle trenge rådet, godvibb Nikté