Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jeg har fått en liten venn i kjøttmeisen, den sitter på ei syrinbusk rett utenfor vinduet her.
Når jeg rigger meg til pc, så kommer den etter en liten stund og titter inn til meg.
Jeg er blitt veldig glad i kjøttmeisen, også lurer jeg litt da. Jeg har ikke hørt om noen som har kjøttmeis som kraftdyr, men det går vel ann? Hadde vært fint hvis noen kunne fortelle om kjøttmeisen i den forbindelse.
Anonymous
Personlig tror jeg at alle dyr kan være kraftdyr, og at man hente noe fra alle.
Kanskje er det bare idag eller i noen måneder eller noen år den kan ha en
betydning for deg eller lære deg noe. Men jeg vet ingenting om den.
Anonymous
Jeg tror ikke kjøttmeisen er kraftdyret mitt nå, jeg ble bare litt nysjerring på den. Men hadde ikke hatt noe imot det, hvis den skulle være det.
Jeg prøver nå å finne ut hva Uglen kan fortelle meg, den har vist seg for mitt indre i den siste tiden.
Anonymous
Uglen er forbundet med mørket og natten i mange kulturer i og med at den er et et nattedyr. Mørket igjen blir ofte forbundet med underverden, dødsriket eller det feminine. Forbindelsen mellom det feminine og mørkekrefter skjønner ikke jeg så mye av egentlig. Kvinnen er jo fruktbarhet og det som gror, og det skjer i sollyset. Uglen er også forbundet med visdom. Så kanskje dukker uglen opp hos deg fordi du har noe å lære?
GjenopprettetMedlem
Det kvinnelige er, som du sier Nikté, fruktbarhet. Men alt som vokser og gror trenger ikke bare lys, det trenger også næring. Den kommer fra Moder Jord. Nede i jorda er det mørkt. Det å gå ned innebærer symbolsk å gå ned i det ubevisste. All tung energi, den vi også ofte kaller ond, sender vi til Moderen så hun kan fordøye den. Så gir hun næring tilbake, som gir oss kraft og innsikt.
Uglen hjelper bl a til med å lære oss dette.
Vi har en syrinbusk på ene hushjørnet. Der har et kjøttmeispar hatt tilholdssted i flere år nå. De jobber og strever hver sommer med å fø opp unger. Og så synger de så vakkert. Når vi sitter ute i hagen på sommeren flyr de små fjærballene rundt øra på oss og skvaldrer. Og når ungene har blitt flygedyktige er de også med. Kjøttmeisen er vel omtrent den eneste fuglen som har fått være i fred for kattene her også.. Jeg er like spent hvert år på om de er der fremdeles, for de kan da umulig bli så veldig gamle? Eller kanskje noen av ungene tar over territoriet når den ene eller begge av foreldrene faller bort?
Uansett er kjøttmeisen en artig fuggel som skaper masse liv rundt seg og som er oppofrende i foreldrerollen og som synger vakkert til glede for oss mennesker (selv om det sikkert ikke var deres intensjon).
Anonymous
Takk for informasjonen om Uglen. Jeg fikk nylig en reading der jeg fikk beskjed om å integrere det feminine i meg. Så kanskje det er det Uglen kan hjelpe meg med.