Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
jeg mener å ha lest et sted eller fler at det var vanlig praksis blandt noen tradisjoner å holde kraftdyr og åndehjelpere hemmelig... dette kunne høres våsete ut, og det var den oppfattning jeg var av, helt til jeg satt her å tenkte litt i lunchpausen. å få et kraftdyr, folk legger jo forskjellige ting i det her men. uansett, det er en ting man blir glad, og kansje littegrann stolt av. å holde det hemmelig vil være en fin prøvelse i å holde ego`et tilbake. hvor tøft er det ikke å ha en anaconda og en drage lizzm ?

(bare tuller ...

) og en annen ting, man får også en stor mulighet til å komme i kontakt med det, det får en heeeelt individuell betydning, ingen andres tolkninger og slikt. bare det den forteller deg at den er. jaja, følte for å medele mine tanker jeg da

GjenopprettetMedlem
Å ”dele” ditt kraftdyr med andre, er vel ikke ego? Spennende å få andres tolkninger også,
du velger selv hva du legger i kraftdyret…
Har hørt at du skal holde totemdyrene hemmelig.

GjenopprettetMedlem
Er litt enig med begge her..
Klart at hvis du har fått DET flotte kraftdyret, er det morsomt å fortelle andre om det (egoet), men som Sjelevenn sier, det er også greit å få vite litt om kraftdyret, slik at du blir kjent med dets egenskaper.
GjenopprettetMedlem
Jeg deler gjerne mine 4 kraft dyr jeg med andre, men jeg forteller om dem til de som deler samme interesse..... da er forståelsen der med en gang, og man får gehør for
hva man snakker om, men å fortelle om mine kraftdyr til hver og man... det gjør jeg ikke.
Men det er hva jeg gjør å føler for, og man må jo gjøre det som kommer seg naturlig for en selv å gjøre.
Anonymous
ja... hun har et poeng... men, hvis det virkelig er et kraftdyr, har man komunikasjon med det. man trenger ikke at andre skal fortelle deg hva det betyr. og det er ihvertfall ikke slik at alle tigre betyr det samme og alle sjiraffer betyr noe annet. dyret har en helt spesiell personlig ting med deg, en gris kan bety viljestyrke, eller en tiger kan bety ydmykhet. ikke for å ville støte noen, dette er kun min personlige oppfatning, men jeg føler det er veldig stor forrvirring om hva kraftdyr er.
jeg er av den oppfatning at en trommereise er en veldig vannskelig affære, man må øve, trene osv. i flere år for å kunne meditere ordentlig. trommereise er en fryktelig dyp meditasjon. jeg finner det da vannskelig å tro at man bare kan gå på et sjamankurs og gjøre en trommereise. :) men dette er en diskusjon som bare skaper bråk, poenget var at et kraftdyr er i mine øyne mye det samme som det en person opplever hvis de ser og hører ting andre ikke ser å hører, som schizofreni. noe litt annet en å oppleve et dyr under en 20 min. trommeseanse.
jeg mener ikke at disse dyrene ikke betyr noe. men de føles mer som symboler. selvfølgelig, alle de store, de som skriver og selger bøker om emnet er jo sterkt uenig, og syntes en hver frustrert nordmann/kvinne kan nå åndeverdenen etter å ha trommet et par ganger. hvis ikke hadde det jo ikke vært en krone å tjene.

jaja
Anonymous
Et kraftdyr kan selvfølgelig ha flere egenskaper, men det er individuelt hva det har å si for en person i en sammenheng. Og det kan komme opp noe nytt i en annen sammenheng alt etter hvor personen er i sitt liv.
Det å høre andres synspunkter er bare påfyll med kunnskaper etter min mening som man selv må sette i en sammenheng. Noe treffer en mens andre ting ikke gjør det, og man må selv sortere det ut. Det handler for meg om å utveksle kunnskaper og erfaringer om dyrets forskjellige egenskaper, og desto mer kunnskap desto bedre. Det man selv føler, er uansett noe bare en selv vet.

GjenopprettetMedlem
Og jeg vil gjerne få legge til at sånn jeg ser det,
er jo kraftdyr symboler, akkurat som du nevner Jazzcat.
Anonymous
Sorry, jeg leste det første innlegget litt dårlig. Det var det med egoet ja. Det er jo synd selvfølgelig om det blir viktigere å ha spennende ting å fortelle enn å lære av kraftdyret.
Anonymous
Ja, helt enig. De er symboler som etter min mening vil si hvordan kreftene kommuniserer med en og har innvirkning på ens liv. Symolsk fordi dyrets egenskaper har noe å si for hvor du er på veien akkurat der og da. Eller en som føler deg hele livet som har noen egenskaper du skal jobbe med hele livet...
Anonymous
Heisan, Jazzcat, jeg mener det blir feil å sammenligne en trommereise med den type dyp meditasjon som indiske yogier og buddhistiske munker praktiserer i årevis for å oppnå indre stillhet, åndelig transcendens eller hvordan det enn er. Det er beinhard selvdisiplin (selvsagt også for alle vestlige som praktiserer det samme

)
Imidlertid skjer meditative og transelignende tilstander ofte veldig spontant, og folk som tiltrekkes disse tingene er gjerne åpne og mottakelige, slik at det meget vel kan skje på ei helg, eller under andre omstendigheter.
Og jeg tror, som Inger Lise sier, at det ER symboler, arketypiske symboler gjemt i vårt ubebisste. Vi har alt i oss, og disse kan tre frem ved gitte signaler, som i en trommereise. Min tanke er også at dette kommer lett til oss idag, fordi vi har levd i kulturer før som praktiserte lignende ritualer. Dessuten at det er TIDEN nå hvor den kollektive massebevisstheten er i ferd med å våkne opp.
Jajamensan, dette ble jo en hel liten tale - :surprised:
Anonymous
Er enig i at man kan bruke sunn skepsis til det å tjene penger på slike ting, men også der må enhver gjøre sine egne valg og erfaringer.
Dessuten ser jeg for meg at tidligere kulturer satt rundt bålet og delte sine erfaringer av denne art, og at de kurs/gruppesamlinger og nettfora som dette tjener som våre dagers samling rundt bålet, Vi må jo kommunisere og dele informasjon, vi er jo ingen øy for oss selv.

GjenopprettetMedlem

Det var en flott beskrivelse, Sister Drum!

Anonymous
jeg får fortsatt ikke den dømradde sitat tingen til å fungere... man burde kansje sagt ifra til admin ?
jaja. uansett... den vestlig psykologiske måten å nærme seg sjamanisme på er veldig utbredt vet jeg. det må man respektere. men for meg er det feil å si at kraftdyret er et symbol. en rune er et symbol, det er et tegn som holder store skjulte hemligheter. som et tall, eller en boktstav. et kraftdyr, det beveger seg, snakker til deg. dette er mer en kun et symbol for meg.
hvorfor er det en sånn trang til å forklare alt som å komme fra oss selv... at det EGENTLIG bare er hjernens konstruksjon som kan få deg til å tro at du snakker med åndene, imens du EGENTLIG er i full diskusjon med dine forskjellige delpersonligheter.

jeg leser dette igjen og igjen, men for meg er det viktig å følge det man selv opplever. selv har jeg aldri opplevd psykologi. jeg har bare lest om det som en forenkling av det gudommelige.
og til sist, sister drum:
budhisme, yoga... osv, er like mye "sjamanisme" som samiske kunnskaper(som vi omtrendt ikke vet noe om i forhold). de gamle sjamanene, de som representerte det vi prøver å få tilbake... jeg har aldri hørt om en noen som helst tradisjon der beinhard selvdisiplin ikke er en veldig viktig faktor... men nå skulker jeg i lunsjen igjen !! skriver mer en annen gang

GjenopprettetMedlem
Kraftdyr er, sånn jeg ser det, agenter for det hellige. De representerer energifrekvenser som vi trenger mer av og som vi blir tilført når et kraftdyr kommer til oss med sin lærdom.
Vet ikke om man kan kalle de forskjellige energifrekvensene for delpersonligheter, da.. men uansett representerer disse dyra aspekter ved oss selv på en eller annen måte, men de kommer ikke fra oss. De er utsendt fra Den Store Ånd, kraften eller hva det er vi kaller det og viser oss vei til kraften i oss selv
For vi er ikke adskilt fra ånden eller mytologien, etter min mening, vi trenger bare å åpne opp for at det finnes.
Anonymous
Ops!! her blir jeg forstått som en moderne psykologisk rasjonalist,
og det stemmer nok at min tankegang er preget av symbolistisk psykologi.
Når jeg sier at vi har alt i oss, mener jeg all kunnskap og all erfaring vi noensinne har gjort.
Jeg mener ikke at det er hjernen som konstruerer disse opplevelsene for oss, selv om det kanskje kunne se slik ut, på det jeg skrev.
For meg er den åndelige dimensjonen virkelighet, og at vi er ett med alt og har tilgang til alt, på den måten er det en del av oss selv.
Jeg har all respekt for åndelige disipliner, selv vet jeg filla om det, men jeg vet jo at åndelige opplevelser og kontakter kan enhver ha, uten noen som helst trening. Og det var igrunnen det jeg mente med trommereiser.
Man er ikke en sjaman fordi om man har en trommereise, eller trommer selv for den saks skyld.
Så kjære jazzcat, misforstå meg rett.

Vi må ikke være enige i alt, men vi er ikke så totalt uenige heller.

Anonymous
ok, ja fint det ihvertfall da

hmmm, vi har vell egentlig bevegd oss litt vekk fra emnet her men... det var kansje min feil når jeg tenker meg om

Anonymous
Men hva er symboler da? Det er stor forskjell på å være i transe og på å bruke intuisjonen i det daglige. Hva er forskjellen? Er det ikke rett og slett at man oppfatter mer under transen og samtidig ikke blir forstyrret av det vi har rundt oss i dagliglivet. Jeg tror ikke at det er et så skarpt skille mellom det fyiske og det åndelige. Jeg mener at den vestlige psykologien heller er ufullstendig og mangler en mer helhetlig forståelse.
Anonymous
Ble litt inspirert av det du sa der Kristin. Den vestlige psykologien handler bare om sinnet, slik jeg forstår det. Og hva er sinnet? Sinnet er den dimensjonen som holder oss i den fysiske dimensjonen og hverdagsbevisstheten? Slik sett oppfatter vi det som "bare" symboler, det som lever i andre dimensjoner.
Når vi går i transe og beveger oss inn i andre verdener, møter eller opplever vi symbolene som levende virkelighet i seg selv.
Det var noe som kom på plass her.

Anonymous
Ja! Bra sagt Sister Drum.
Har tenkt på det med at noen sier at engler/hjelpere/kraftdyr kommuniserer med oss gjennom intuisjonen. Bilder og ting i dagliglivet sier oss noe, noe mer enn andre ting. Og om man øver seg i å legge merke til hva man føler for forskjellige ting, har man mer kontakt med drømmen i dagliglivet på en måte. Om natten drømmer man gjerne om det bevisstheten ikke fikk med seg om dagen.
Og for å komme tilbake til temaet igjen. Samtaler med andre mennesker og bøker kan også være veivisere. Selv om man ikke forteller om alle innerste opplevelser til alle, kan man jo generelt snakke om dyr, og det kan komme ting fra andre man ikke hadde tenkt over.
Men det kan det også gjøre når man utveksler erfaringer om indre reiser.
Nå for tida, når jeg ikke reiser så mye, bruker jeg intuisjon og spontane bilder til hjelp. Jeg kan for eksempel komme på et dyr som fascinerer meg, og prøver og kjenne etter hva jeg føler. Jeg kan finne noen setninger om det på nettet og kjenne etter om det treffer meg.
Som oftest, er det noe jeg trenger å bli vist der og da.
GjenopprettetMedlem
Under påvirkning av trommeånden og dens følge av hjelpere
er man midlertidig sjaman
så ja, bare under en trommereise kan ursjamanen være tilstede i ens kropp.
Man blir ikke sjaman etter en viss alder og status er oppnådd.
Barn er f.eks. naturlige sjamaner,deres følsomhet gjør at de ofte har et nærere forhold til selve livet,en mange voksne.