Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Kan noen fortelle meg litt om vaskebjørnen? :)
Hvor holder den til, hva spiser den,
er den flink til å danse etc?
GjenopprettetMedlem
Hei Kokopelli..
Velkommen til sonen :eusa_clap:
Har leitet etter en plass jeg kunne ønske deg velkommen men fant ingen :shyone:
så jeg gjør det her jeg :respect:

Du kan lese om vaskebjørnen her:
http://no.wikipedia.org/wiki/Vanlig_vaskebj%C3%B8rn

Samin ;)
Anonymous
"Samin":

Hei Kokopelli..
Velkommen til sonen :eusa_clap:
Har leitet etter en plass jeg kunne ønske deg velkommen men fant ingen :shyone:
så jeg gjør det her jeg :respect:

Du kan lese om vaskebjørnen her:
http://no.wikipedia.org/wiki/Vanlig_vaskebj%C3%B8rn

Samin ;)

Hei Samin, tusen takk. Jeg føler meg virkelig hjemme her :). Det er internettforum med peisvarme detta her. Nesten så jeg hører det knitrer i den interaktive Jøtulen. Kos!
GjenopprettetMedlem
Vaskebjørn heter Racoon på Engelsk. På nettsida her (forsida) har Ailo lagt ut ulike linker, og der er det en om kraftdyr som er veldig bra.

Prøv også disse: www.sayahda.com/cycle.htm
www.phoenixarises.com/spirit/symbols.htm

Disse tre nettsidene har andre her på sonen lagt ut og der har jeg funnet mye bra selv i hvertfall.

Mvh Stridshjelp
Anonymous
Hjertelig takk :)
Alle her er så hjelpsomme
GjenopprettetMedlem
Raccoon's Wisdom Includes:

Understanding the nature of masks
Disguise
Dexterity
Seeking guidance and confidence
Questioning without fear
Balancing curiosity

Du finner om egenskaper til mange dyr/insekter/fugler etc. her:

http://www.geocities.com/RainForest/4076/index1.html
GjenopprettetMedlem
Eller se "Over the hedge"  :w00t:  http://video.google.com/videoplay?docid ... edge  :eusa_dance:
Anonymous
Vaskebjørnen lever både i skogen, ved havet og i byen. En nysgjerrig og våken einstøing.
Har eksistert i 25 millioner år. God tilpasningsevne og lever på svært variert kost; insekter, larver, meitemark,
egg, fugleunger, nøtter, frukt, krypdyr og amfibier.
Navnet kommer av at man før i tiden trodde at den pleide å vaske før den spiste. Smidige hender, sies å kunne åpne kjøleskap.
Nattaktiv og lever stort sett alene. Har et heftig temperament og havner ofte i slagsmål, stort sett med andre familiemedlemmer.
Vaskebjørner i sør, er aktive hele året, mens vaskebjørner i nord, sover i lange perioder om vinteren.

Hannen er polygam og hunnen monogam. Parringen skjer vanligvis om vinteren, men kan også vare helt til i juni, og hunnen føder etter ni uker.
Ungene er blinde i tre uker, utvikler seg raskt og er avvent etter åtte uker.
Hunnen tar seg av barna alene.
Ungene er lett bytte for pumaen og kanadagaupen, så moren er på vakt hele tiden og går modig til angrep om et rovdyr angriper. Hvis hun selv føler seg truet, gir hun signal til ungene så de klatrer opp i et tre.
Ungene blir hos moren den første vinteren og forlater henne våren etter. De unge hunnene blir kjønnsmodne etter ett år, mens det tar to år før hannene blir det.

Den formerer seg kjapt, og har ikke blitt utrydningstruet til tross for hard forfølgelse av pelsjegere.
Den ble satt ut mange steder i Europa og Sovjetunionen, og mange steder der har den formert seg så kraftig at den nå betraktes som et skadedyr.
Levealder: 10 år eller mer.
GjenopprettetMedlem
I Norge ble to skutt :sad2:
Anonymous
takk skal du ha kristin.

fins det vaskebjørn i norge?
GjenopprettetMedlem
--
GjenopprettetMedlem
Kjempelink :w00t:
GjenopprettetMedlem
gamle ørn...
GjenopprettetMedlem
Er nå ikke så gammel :confused:
GjenopprettetMedlem
unge, flygende ørn...
GjenopprettetMedlem
Katten òg, sånn vaske, nei maske, sjamanmaske, vil jeg også ha!
📎 Vaskebj
GjenopprettetMedlem
Søt avatar du har fått deg Passopp :lol:.
GjenopprettetMedlem
Hm, merkelig! For etpar dager siden på en reise dukket en vaskebjørn opp, det hadde jeg aldri trodd. Spørsmålet var hvilket kraftdyr jeg trenger akkurat nå.

Vaskebjørnens kraft er transformasjon gjennom å ta på seg masker. Ved å gå inn i ulike roller lærer du dem. Det blir som Ailo sier, fake it till you make it.

Så er det litt sammenfallende med den tråden Fønix starta med mannen på bokhylla, og sjamanmasken. Her må jeg lese mer for å få med meg mer info.

Mvh Stridshjelp.