Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Rotter og mus er ikke til å kimse av...Disse gnagerne er både lure og vare, og lærer fort.
Musa er otrolig flink til å snike, jeg har faktisk lært ett og annet av husmusa mi, også gjennom telepatisk kontakt.
Kriminelle har ikke sjelden en link til rotter. Rotter er heller ikke til å kimse av, de er svært livskraftige og overlevelsesdyktige og tilpasningsdyktige. De er smarte, og eksperter i å snike, de og, og både rotter og mus har svært gode og sterke tenner. Rotter og mus er dessuten svært vare for stemninger og følelser, noen ganger hinsides deres fysiske sanser, de har instinkt.
Mennesker som har en dominerende link til rotter, er forresten også ofte gode skuespillere, og røper sjelden flere kort enn høyst nødvendig.
I enkelte kulturer har man slått rottetenner inn i treverket i barnesenga, for at barnet skal få sterke tenner.
Disse gnagerne har noe urettferdig et dårlig rykte, ettersom de sprer smitte. men det er bare i forhold til mennesker, i seg selv er rotter og mus neppe mere destruktive, eller simplere enn mennesker. At noen av dem lever i kloakken eller i undergrunnen, viser objektivt bare at de er tilpasningsdyktige.
I huset mitt aksepter jeg ei mus, men ikke to, om den oppfører seg ordentlig, men ei rotte hadde fått 1. prioritet å fjerne, selv om de er aldri så gode læremestre i sine spesiale...
Anonymous
Rotter og mus er allsidige dyr. De lever overalt. Mus kan stå for ydmykhet da den er så liten og må finne seg i å bli tråkket på av store mennesker og være uheldig å havne i feller som er satt opp overalt.
Rotter kan kanskje stå for fortrengte sider i oss selv da den ofte finnes i bakgårder og kloakken. Og en som spiser avfallet vårt.
Rottene er Oslos svar på kenguruen. Det er flere kenguruer i Australia enn mennesker og det er flere rotter i Oslo enn mennesker.

Anonymous
Det dukket opp en mus i kortene mine igår kveld. Musa lever i en verden der det som er bittesmå detaljer for oss, blir veldig stort for den. Idag tidlig tok jeg meg selv i å bli stående og studere de små hullene og vevingen i skjerfet mitt, så tenkte jeg at selve skjerfet i sin helhet ser totalt annerledes ut.
Kveldshimmelen nå er mørk og uten stjerner fordi det er overskyet, men asfalten er full av glinsende små sølvprikker og en liten vannflekk på et par centimeter blir som en stor innsjø om man går nærmere inn på den.
I musas visdom ligger det også at man ikke må tygge absolutt alt i småbiter.
Så fant jeg noe i et innlegg av Wolf her: "Jeg føler meg som en stjernehimmel. Jeg er mitt eget mikrokosmos i meg sjøl...."

(Innunder sjamaner og økologi, "Mikro og makro")
GjenopprettetMedlem
Legger inn denne linken til historien om Hoppende Mus, gjenfortalt i boka til Hyemeyohsts Storm. En av mine favoritter
http://www.bigisland.com/~stony/lore116.htmlAnonymous
"Inger Lise":
Legger inn denne linken til historien om Hoppende Mus, gjenfortalt i boka til Hyemeyohsts Storm. En av mine favoritter 
http://www.bigisland.com/~stony/lore116.html
Helt forståelig hvorfor denne storyen er en av dine favoritter! Nå også lagt til mine favoritter.

GjenopprettetMedlem
Har lest den,helt enorm god forteling