Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg lurer på om det er noen av dere som vet noe generelt om hva røyskatten står for. Jeg har funnet masse om hvordan den lever, men det er alltid interressant å se hva f.eks. den mytologiske betydningen kan være, uansett tradisjon.
Artig liten krabat forresten, med et søvnmønster som er veeeldig likt mitt

Men jeg har enda til gode å skifte farge på pelsen om vinteren, da

Anonymous
Vet svært lite om røyskattens mytologiske betydning,
men den kalles kalles "weasel" eller "ermine" på engelsk.
- og så kan google hjelpe deg videre

GjenopprettetMedlem
Takk min venn

Det hjelper å vite hva den heter på engelsk, ja... Gooooogle, here I come

GjenopprettetMedlem
Jeg leste et sted jeg ikke husker om indianske kraftdyr,og der var den lille tassen nevnt.
Den stod for tyveri!
Kanskje spirituellt,eller i hjertene,hva vet jeg?
Tipper den var en pest og plage for arktiske folk en gang i tiden...i matlagrene.
Ellers er det jo sjelden pels,og jeg mener å ha lest at mange sjamanhatter og kapper er laget av røyskattskinn ,i fra Sibir til våre kanter..Så de må ha vært sterke kraftdyr til hjelp på reiser.
I Europa er betydningen ikke uventet renhet og nobelhet.
En plass fant jeg at de står for problemløsing,de finner
utveier.
De er også bevisste
observatører.
Røyskatter er ikke lette å lure,og de kan lage utrolig baluba før en får tatt livet av de.
Kjempepredatorer og territoriale krigere,er de,selv om de er små.

Anonymous
Har hørt at det kan handle om å se det skjulte eller det bakenforliggende. At folk med røyskattmedisin er gode til å fange opp det som skjer under overflaten når menneskene samles.
GjenopprettetMedlem
Det er nok mange ulike versjoner av dette kraftdyrets egenskaper,beroende på geografi og kultur/mytologi. Slik som med alt annet innen denne sjangeren.
Personlig tror jeg det fins et kraftdyr som værer mer av skjulte sammenhenger rundt seg,nemlig gaupa.
Men som en person "i klem" innimellom nivåene, ville jeg satset mer på røysekatten,for den kjenner jeg..

GjenopprettetMedlem
Leste i en eldre dyrebok framfor peisen/ilden i helgen.
Deler en pussig historie med dere:
Dette må ha skjedd i Skottland for mange år siden.
En mann gikk tur i fjellheiene,og ble på litt avstand var en ørn som stupte i angrepsstilling ned mot bakken,og så ut til å gripe fatt i noe der nede.
Så lettet den igjen,og fløy et godt stykke opp i luften , før navigeringen ble noe baksete og underlig etterhvert.
Til slutt sluttet flaksingen med vingene,og den flotte fuglen deiset så rett i bakken.
Mannen sprang mot ørna som lå helt stille på bakken,og rakk tidsnok frem til å se en røysekatt som smatt vekk fra ørna i full fart.
Ved nærmere ettersyn,viste det seg at strupen var bitt tvers over på ørna.
Skikkelig luftkamp, en annen dimensjon.
Anonymous
I boka til "medicine cards" står det om røyskatta. Det sies at det var den som på oppdrag fra chiefen dro ut og spionerte på de nyankomne hvite for å finne deres medisin. Og røyskatta kunne fortelle alt det som vi vet, om skjebnen og skyggen som var falt over "the Original people".
Nøyaktig observasjon og evnen til å høre hva som virkelig blir sagt. En loner, diskret og smart. Et vanskelig, men kraftfull totem. Kan lure selveste Great Spirit! -sier de i boka.
Den kan vise deg de skjulte grunner bak hva det skal være.
Behandles varsomt!