Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei, lurer på noe.
Ca. de 10 siste år har isbjørnen fulgt meg, dette fordi jeg har syntes at de har vært vakre på sin måte,
alltid hvis jeg har gått forbi, bilder, postkort, eller nipsfigurer, så har jeg vært "nødt" til å skaffe meg nok en i smalingen. Når jeg med et lite brak havnet inn i den alternative verden (alt ble snudd følelsesmessig på hue, og jeg søkte svar i det alternative for å bli bedre) for ca 1 1/2 år siden så har dragningen mot isbjørn blitt mindre og mindre.
Noen som har noen forslag til hva det er med isbjørnen som jeg ikke har tatt med meg i min nye bevisthet?

Varme tanker
Anonymous
Isbjørnen er veldig utholdende og tålmodig. Den kan gå utrolig lange strekninger ad gangen. Samtidig oppholder den seg for det meste ved vannkanten. Kanskje den kan indikere hjelp til å være utholdende og tålmodig under arbeid med følelser. Bjørner er generelt også hedret for sin styrke.
Men hvis dragningen har blitt mindre, betyr ikke det at man ikke trenger kraftdyret like mye lenger?
GjenopprettetMedlem
Fant dette om totemdyr:

The Polar Bear

Polar bears are outstanding hunters.  They are the most aggressive and carnivorous of all bears.  They hold the same characteristics as other bears although the polar does have specific traits inherent to it.  Those with this totem should also read the information presented on bears in general for a deeper understanding of this powerful medicine.

The polar bear weighs up to 1600 pounds and can knock a 500 pound seal out of the water with one blow.  They are incredibly strong and more adaptable than other bears.  This adaptability compliments their excellent survival skills.  Those with this medicine have karmic challenges associated with flexibility, change and stubbornness and should ask the polar for help in overcoming these obstacles.

The polar will observe a situation completely before they act.  They know how to conserve their strength as well as their energy and use both at the most appropriate time for the best outcome.  This is one of the lessons that it teaches.  Those with this totem would benefit by learning the art of energy management.

Polar bears have no enemies in the animal kingdom.  Their only enemy is the human hunter.  They are intelligent and fearless.  Because of this native tribes throughout history have recognized the polar as a desirable ally and spirit helper.

The white color associated with the polar bear is very significant.  It represents "purity of spirit."  Since this bear is fearless and the energy of spirit only flows when fear is absent, the polar serves as a valuable ally in overcoming fear, both physical and mental.

The polar is known as the "Ice Man" in some native tribes because of its preferences for hunting on sea ice. The environment in which it appears to us is symbolic.  If the polar were spotted walking on ice its message would be connected to the frozen emotions stored within oneself and the need for allowing those emotions to express themselves.  If it is seen foraging for food, nourishment and replenishment of the body, mind and spirit would be its message.  It is important to watch the polar bear to understand what it is trying to tell you.  When it enters your life the awakening of your own true colors is at hand.

Du finner mer på denne siden:
http://www.sayahda.com/cycle.htm

Samin  ;)
GjenopprettetMedlem
Hmm -jeg begynner nesten å ane et mønster her... kan isbjørnen være den som initierer vandringen...????
På min første del av denne veien opplevde jeg en sterk drøm der jeg ble spist av en voksen isbjørn. Der og da ga dette ingen særlig mening - men sammen med andre ting som skubbet og rusket i meg  er det blitt mer forklarlig.

Min neste isbjørndrøm var en kamp på liv og død mellom den svarte hunden vår (kom i virkeligheten plutselig inn i livet vårt som omplassert på denne tida ) og en isbjørnunge.
Hunden kjemper en kamp på liv og død med isbjørnungen som tilslutt rømmer hylende vekk. Hunden min ligger skadet på valplassen, men dør ikke.

Hva dette betyr, vet jeg vel ennå ikke - men jeg havnet også "med et brak" inn i en verden hvor det bare er en vei ... nemlig videre. (Siden dengang har jeg i visjon og drøm boltret meg med både slanger, flaggermus og ravn - og også hatt besøk av en grønn, sympatisk drage).

Lykke til, Amund Artic Wolf

hilsen kariw
GjenopprettetMedlem
Isbjørnen har helt svart hud under den hvite pelsen. Dette gjør at det lille sollyset den får, konserveres. Derfor tåler isbjørnen ekstrem kulde. Dette er jo en god kraftdyregenskap. Svart og hvit har også med yin og yang å gjøre.

I tilegg har isbjørnen en jaktteknikk som er litt interessant: Den fanger seler som ligger i hulrom i isen - med andre ord kan oppfatte hva som befinner seg under overflata. Den beveger seg i flere elementer: Til lands og til vanns og på isen!
Isbjørnbinna går i hi når den skal føde, men ikke hannen.

En generell "regel" om kraftdyr - etter det jeg har hørt - er at når dyret er hvitt, er det hellig, eller spesielt.

Mvh Stridshjelp
Anonymous
Jeg har foran meg et bilde av en forbindelse mellom den hvite bjørnen og den øvre verden, den brune med jorden og den svarte med den nedre verden.
Under trommereiser har jeg opplevet bjørnen som den som gi sikkerhet og tar en vekk fra usikkerheten og angsten.

Bjørnen var min "yndlingsdyr" i barndomen og derved har ikke mye forendret seg.
Min avatar er forresten fra en barnbok som heter "Har ingen angst, nanuk" - vet ikke om det finns også i Norge?

Takk Samin for spennende info og link!
GjenopprettetMedlem
På min første del av denne veien opplevde jeg en sterk drøm der jeg ble spist av en voksen isbjørn.

Det er en ære å bli spist av sitt kraftdyr  :respect:

Man blir healet og i ett med sitt kraftdyr  :eusa_clap:
GjenopprettetMedlem
Sitat ahw
bjørnen som den som gi sikkerhet og tar en vekk fra usikkerheten og angsten.

Det kan være at den bar rundt på det jeg ikke klarte å bære på selv. Selv om dette lå godt gjemt og ikke var i min bevissthet.
Mitt "nye" alternative jeg har derimot klart å begynne å skrelle av lag på lag med gammel mainnskjitt, og jeg har en (etterhvert) en mye sunnere tilnærming til det hele. Det er vel derfor isbjørnen forsvinner mer og mer fra min bevissthet, fordi nå begynner mine egene skuldre å utvikle nok styrke til å bære meg selv på godt og vondt.
Sitat kristin
Kanskje den kan indikere hjelp til å være utholdende og tålmodig under arbeid med følelser. Bjørner er generelt også hedret for sin styrke.
Den har nok båret mye for meg ja, kanskje litt for lenge, kanskje jeg ikke var klar før.
Takk til dere sonevenner for deres uttømmelige beger av kunnskap og innsikt  :wub:
Varme tanker
GjenopprettetMedlem
Minner om en link jeg la inn her:

http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... pic=3774.0
GjenopprettetMedlem
Hei. Jeg har også vært veldig opptatt av isbjørnen, og det har samlet seg opp en del kort og bilder av den uten at jeg har ment å samle dem. Vet ikke helt om jeg kan kalle den kraftdyret mitt, men den er der i periferien på ett vis. Jeg malte denne etter en opplevelse i en meditasjon. Kan ikke lenger huske opplevelsen, men her er bildet: http://kunst.no/Sonja/arkiv/maleri/bild ... sb2002.jpg
GjenopprettetMedlem
Kan det at isbjørnen er en truet dyreart ha noe innvirkning på dens betydning?...      er den ikke truet da?   :sad2:
GjenopprettetMedlem
I boken Djurens språk av Carina Solöga Högman står det så här om isbjörn:

Ur en stark gemenskap föds starka individer.
Din gåva är att vara självständig.

Här gäller det att erkänna ditt beroende av andra för att själv bli stark.

Gunilla
GjenopprettetMedlem
"gunilla":

Ur en stark gemenskap föds starka individer.
Din gåva är att vara självständig.

Här gäller det att erkänna ditt beroende av andra för att själv bli stark.

Wow!  :respect:
- så sant, så sant! Uten flokken, ingen individer. Uten individer, ingen flokk. Enhet og mangfold! Noen nevnte yin yang? - så passende.

Jeg kjenner at sjamansonen har "stark gemenskap", og det må være sterke individer her!  :eusa_dance:
Anonymous
Gör en trommereise på vad isbjörnen har att fortelle... just deg... så kommer svaret
Anonymous
Jeg hadde en opplevelse en gang med en isbjørn. Bildene skiftet, og jeg har egentlig ikke tenkt over at det som kom etter bildet av isbjørnen, var relatert til den, før nå i det siste.
Jeg lå sånn og våkendrømte som jeg av og til gjør.
Jeg så jordkloden utenfra og en stor isbjørn, like stor som den, som holdt rundt jorda som at den ga den kjærlighet. Så skiftet bildet og det var et landskap med lysende, rosa/lilla blomster som vekselvis åpnet og lukket seg. Jeg kjente at hjertechakraet åpnet seg samtidig og jeg fikk tilført kjærlighetsenergi. Bildet skiftet igjen, og jeg så to indianere, en kvinne og en mann, og en pyramide i bakgrunnen. Så kom det et lilla lys.

Ahw skriver jo at hun ser for seg isbjørnen forbundet med den øvre verden.
Sitatet Gunilla skriver fra CSH; "Ur en stark gemenskap føds starka inivider", kan gi assosiasjoner til hjertechakra.
Så har jeg lest på linken til kraftdyr som er på forsiden, noe om isbjørnen og dens forbindelse til energiene på jordoverflaten (skal forsøke å finne det igjen). Pyramider har jeg jo hørt, bygges på spesielle steder.
Bjørner generelt har jeg hørt, forbindes med hjertechakra og healing.
Så isbjørnen hadde nok en finger med i spillet på alt som skjedde virker det som.