Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
SEO Crawler
Ravn:
Den kloke bestefar, skaperens allierte, mysteriets vokter. Vis, dyp, utilnĂŠrmelig (hvis den ikke vil..)
Den gale magikeren, alkymisten som har vĂŠrt for lenge i laboratoriet og friker ut. NĂ„ vil han ha kaos og snur alt oppned!
Det lekende barnet som rommer en vitende olding.
Den allvitende oldingen som er som et rampete barn.
Ravn lager og bryter lovene. Hele tiden
Ravn er den visjonĂŠre lĂŠreren som trygt leder sine studenter ut i vanskelig farvann - og plutselig forsvinner
All tale, hver bevegelse fra ravn rommer spor fra en egen logikk, basert pÄ det grenselÞse og uforstÄelige.
Det er like kort vei til den hĂžyeste poesi, som til en rungende rap.
Ravn er den vakreste og mest forfĂžrende unge kvinne en mann kan mĂžte, med sitt skjelmske og mystiske blikk.
Varm, trofast, leken og het i elskov, skjuler og samtidig Äpenbarer en mektig gudinne og heks.
Ravnen er naturlig trofast, den er trofast mot sin egen natur. (Den hĂžyeste trofastheten)
Den elsker sollyset, for da kan den vise seg frem, opptre og spille.
Den elsker mĂžrket for da kan den
vĂŠre og
vite.
Den elsker skumring og daggry for da kan viten og lek parres til magi.
Den er en cocreator, mer i den andre verdenen enn i denne. KrÄka er litt i begge, skjÊra mest i denne men med solid bro til den andre. SkjÊra er en mester i Ä navigere tett skog, med sin lange styrestjert. NÞtteskrika er en kamuflert krÄkefugl, med sine fine farger forsÞker den Ä skjule sitt mystiske opphav.
Ravn er som den utrente atleten. Vital til det siste. Aldri noen helsefrik, lite sans for kjedsommelige repetisjoner.
Dens opphav i den andre verdenen gir en dyp frekvens og hvilemodus som trekker til seg livskraft fra jord, himmel, univers, alle steder, hele tiden.
Den kan litt om alt, alt om mye.
Den dĂžr relativt fort, fascinert og forundret lar den seg suge opp i det store, uendelige havet den kom ut av.
GjenopprettetMedlem
Noe i meg identifiserer seg umiddelbart med de fleste setningene her..
Men sÄ tenker eg; kan man vÊre sÄ fantastisk og likevel udÞdelig?
- jeg er.
Eller kunne vĂŠrt..Â
Opplysende skrevet!
GjenopprettetMedlem
Det var en spennende og varm beskrivelser av ravnen! Mange ganger forbinder man ravnen med mÞrke - men her var det mye som jeg ikke hadde tenkt pÄ. Jeg likte ogsÄ beskrivelsen av krÄke, skjur og nÞtteskrike.
Takk for et interessant innlegg.Â
Mvh Stridshjelp
Anonymous
Nemlig!
Bare se pÄ meg...ravnen ...meg i et nÞtteskall!

Anonymous
Ahhhh - var det meg du snakket om, torstein!

neida, kjenner meg igjen Äkke som.
Flott beskrivelse, til Êre for yndlingsfuggeln min, etter Þrna, og kanskje krÄka...

GjenopprettetMedlem
Rett Ă„ slett vakkert skrevet,Du er naturens underfulle stemme du Torstein Obrestad!
Nytelses-verdig lesning.
Hilsen din Teletest.(@)š.. 4€4Â

Sensis [Crawler]
Jeg klappet i hendene og ropte det er bra, det er brraaavn av full hals fra balkongene ut til alle natteravnene pÄ Hovseter...
ailo
AdsBot [Google]
Interessant! Jeg skal mĂžte min
ravnevenn i dag, og printer ut dette til ham. Det passer..
GjenopprettetMedlem
Flotte beskrivelser og vendinger TorsteinÂ

GjenopprettetMedlem
God skildring av ravnen.Moro Ă„ lese.

GjenopprettetMedlem
Jeg likte dette mye mye!
Og jeg elsker ravnen.
Ser bildet foran meg da ravnen flyver og plutselig tar in vingene og vender seg pÄ rygg og siden tilbake igjen i flykten.
En av ravnens mange nydelige trikk.
Takk for en fin fortelling.
Gunilla
Anonymous
Hanker dette frem, da jeg er blitt opptatt av ravnen i det siste. Jeg har hatt et litt negativt forhold til ravnen, da den for meg har varslet om dÞd. Det er sjelden jeg ser ravnen. Men nÄ i det siste har jeg begynt Ä se ravnen veldig ofte. Til og begynne med fikk jeg hjertet i halsen, og tenkte "hva nÄ?". Men jeg bÞr kanskje snu litt om pÄ tankegangen at den ikke nÞdvendigvis, (for meg,) varsler om noe negativt som skal skje.
SĂ„ torstein, takk nok en gang for dette innlegget. Neste gang jeg ser ravnen, vil jeg tenke pĂ„ dette innleggetÂ
Ellers har ei sjur fÄtt meg til le, nÄr jeg har sittet ute i godvÊret. Den har tuslet rundt rett nedfor altanen min og kastet raske blikk pÄ meg der den har tuslet forbi. SÄ snur den og kommer tilbake og gjentar dette noen ganger. Att og frem hehe. En pussig fugl.
GjenopprettetMedlem
FÞler meg litt masig, men formiddler enda hvad Carina Solöga Högman skriver om Sjur (Skata):
"Du har förmÄga att skapa skönhet överallt just genom att du Àlskar det vackra
Din gÄva Àr att skapa skönhet i din vÀrld/vÀrlden.
Du skapar skönhet genom att först kÀnna kÀrlek - eftersom skönhet föds ur kÀrlek. Skata kommer som en bekrÀftelse pÄ att skönhet kommer att infinna sig i ditt liv igen. Med andra ord, har du nÄgot du oroar dig över och skatan kommer i din vÀg - slÀpp din oro - skönhet kommer att infinna sig. Ditt problem löser sig."
Til moderator, dette er utenfor evnet, men ville formidle til FÞnix, sÄ det er helt OK hvis dere fjerner dette om noen dag. (vi kan jo ikke sende PM nÄ)
Til FĂžnix, jeg syns du skaper skĂžnnhet til oss andre med alt du deler med oss.
Gunilla
Anonymous
takk skal du ha gunilla. Det var godt Ă„ hĂžre dette akkurat nĂ„ .Â

(skriver litt mer pÄ pm, nÄr det er oppe og gÄr. moderator kan slette her evt.)
Anonymous
I greske myter sendte Apollo ravnen (corvus) eller krÄka for Ä hente vann i et beger. Men fuglen somlet fordi den spiste fiken. For Ä unnskylde seg for somlingen plukket den vannslangen (Hydra) med seg i klÞrne, og fortalte Apollo at det var slangen som hadde skylda for at den kom for seint.
Apollo ble sint og kastet alle tre, bÄde fuglen, begeret og slangen opp i himmelen. Ravnen fikk som straff at den bestandig mÄtte tÞrste, og det er derfor den krakser istedenfor Ä synge som andre fugler.
Corvus er i dag navnet pÄ et lite stjernebilde pÄ himmelen med noen fÄ stjerner.
Anonymous
"Kira":
Nemlig!
Bare se pÄ meg...ravnen ...meg i et nÞtteskall! 
vet du at kira betyr lys. er du da lysets ravn, lysravnen, ravnen i lyset Â