Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Vårjevndøgn tente jeg fire gule stearinlys, tilkalte 'mine' ånder, og gjorde en pusteøvelse. Det var flere måneder siden sist. Jeg stilte alarmen feil, og endte opp helt varm i hodet og utslitt i øyenlokkene etter 50 minutter, som skulle ha vært 20. Min intensjon var å gjenopprette kontakt med kraftdyret.

Sensasjonene var svært fysiske. Jeg beveget meg mellom trærne, over myrene, inntil stenvegger, over gress, blandt kraftige blader på store vekster, og i rennende elver. Jeg oppholdt meg i skog og jungel, og blandt ville vekster på samme premisser som dyrene. Fuktighet og temperatur påvirket huden min. Torner stakk i føttene mine. Bark skrapte meg på ryggen, planter kilte meg på kinnet, lyder advarte meg. Jeg tilpasset meg forholdene ettersom de forandret seg og antok de /dyriske/ kvaliteter som var nødvendig for å komme gjennom de forskjellige miljøene.

Jeg så dyrene i øynene og så at de alle; krokodille, frosk, elefant... hadde samme sjel. De, - nei VI, var ulike fysiske skapninger som uttrykte den samme kraften. Jeg var et villmenneske.
GjenopprettetMedlem
Så fantastisk opplevelse, AinA ...

Har aldri hørt om det før , spennende !  :)

hva betyr det for deg?
( hvis du føler for  å dele mer  ...  ;D)
Anonymous
Pusteøvelse... hva slags type?
Djup... lett... langsom... hurtig... frisättelse...?

Den reisen ble heftig på flere måten!
Interessant!
GjenopprettetMedlem
4x4x4x4-pusteøvelse

Jeg følte at jeg gjenopprettet den kontakten jeg søkte, om enn på et annet vis enn forventet. Følte meg sterk og fleksibel etterpå, og at jeg skulle kunne håndtere de utfordringene jeg nå står ovenfor. Glemte å si at jeg t.o.m. byttet kjønn etter hva som var mest gunstig for å overleve. Forøvrig ikke noe jeg har tenkt på sånn i den daglige virkeligheten... men rent mentalt kan det være en bra egenskap!

Regnes 'villmenneske' som dyr eller menneske? En tam hund er jo et dyr, men er ikke vill nok, eller fri nok, til å 'brukes', eller regnes som kraftdyr? Ulven egner seg vel bedre.
Anonymous
"AinA":

Regnes 'villmenneske' som dyr eller menneske? En tam hund er jo et dyr, men er ikke vill nok, eller fri nok, til å 'brukes', eller regnes som kraftdyr? Ulven egner seg vel bedre.

Er det så? At hund ikke kan regnes som kraftdyr? Funderer på dette, ettersom jeg er helt overbevist om at katten har kommit in som noe slags kraftdyr, under ulike perioder i midt liv.
GjenopprettetMedlem
Spennende transformasjon. :respect: :biggrin:

Eg vil berre nevna at den krafta som bur i våre kjæledyr,er med å passe på oss ved indre reiser.

Så jau,(mjau?),ein tam liten hund,har ei stor ånd,på lik linje med vår "eiga". :P
GjenopprettetMedlem
Man kan ha domestikerte dyr som kraftdyr, men de er en temmet kraft. Kraften i de ville er...vill, utemmet, ikke underlagt menneskelig kontroll. Derfor er ofte de ville dyrene å foretrekke.

Men det er mange med deg som har tamdyr/kjæledyr som kraftdyr, Lie, og de er til stor hjelp for dem som har de.
Anonymous
Hva betyr domestikerte?
GjenopprettetMedlem
"Lie":

Hva betyr domestikerte?

At de er temmet, husdyr.
Anonymous
Takk!  :D
När ni sier det... katten har faktisk ikke fulgt med på mine resier...
Den har ventet ved plassen jeg utgår fra
GjenopprettetMedlem
Hvis vi vil kontakte ur-kraften i oss selv bør vi oppsøke kraftdyr (mytologisk vesen som representerer en del av vårt eget indre?) som også har denne ur-kraften, ikke et temmet veloppdratt kjærledyr som lyder våre egne samfunnstilpassede ordre for å få en bit mat. Dyret må i det minste være selvstendig nok til å kunne skaffe mat selv. Katter er en slags mellomting av vill og temmet... Noen av dem kan fortsatt klare seg utmerket selv (såfremt vi ikke har trent dem vekk fra det), men tar gjerne imot hjelp fra mennesker når de stoler på oss... De er herlige!
GjenopprettetMedlem
Fantastisk
GjenopprettetMedlem
:wub: katter  jeg også .

Jeg synes  alle kattedyr er herlige ...(kanskje fordi jeg har en tiger med meg ).

:wub:
GjenopprettetMedlem
Fantastisk opplevelse, AinA.  :respect:

Elsker katter, jeg har tre stykker. Den eldste er helt bestemt en healerkatt, hun har tørket mine tårer utallige ganger. Jeg er vokst opp med katter, men har aldri opplevd at en katt trekker inn klørne, for så å la poten gli kjærlighetsfullt over mitt kinn. Dette gjør min eldste katt ( hun er nitten år og begynner å bli merket av alderen)
Når jeg har vondt et sted, legger hun seg over stedet og smerten avtar. Dessuten har katter alltid vært budbringere og veiledere i mine drømmer.
Villkatter som tiger, løver og ikke minst gaupa er dyr jeg føler slektskap med.  :wub:
Anonymous
Fint å lese om opplevelsene deres  :wub:
Da kom jeg på noe jeg opplevde for en stund siden. Jeg fikk en indre reise da jeg lå i senga hvor jeg betraktet flere menneskeaper. Vet ikke om det var neandertalere eller noe lignende.
Det var en ganske spesiell opplevelse. Spennende og litt skummelt samtidig, for de var ville og uforutsigbare. Og jeg følte meg vel som et usikkert og sivilisert menneske.
Så kom jeg ut på en savanne hvor det stod flere dyr. Blikket falt på en afrikansk vannbøffel. Vi sto og så på hverandre lenge. Det var en sterke følelse, litt vanskelig å beskrive, men at vi var like, og at vannbøffelen visste noe om meg som jeg ikke visste.

Etter denne opplevelsen, begynte jeg å oppleve det som så veldig komisk hvor alvorlig vi kan ta oss selv, på de mest latterlige områder. Og jeg så menneskeaper løpende fram og tilbake i byen kledd i dresser og miniskjørt med stresskofferter som da vi lekte voksne i barnehagen.
De mektige verdenslederne på nyhetene ble til små gutter og jenter plutselig.

Jeg var også på en regresjonsreise en gang hvor jeg opplevde meg selv som en mann for en veldig lang tid tilbake, lignet veldig på en aborginer. Rundt meg var det bare store trær, og jeg kjente jeg gikk inn i kroppen til denne mannen. Jeg kjente hvordan ansiktet vokste og jeg ble grovere både i kroppen og stemmen. Jeg tenkte knaptnok, men var full av følelser. Jeg så meg til siden og så en kvinne og to små barn. Da kjente jeg en sterk, stolt og barnslig, entusiastisk glede. Jeg var som et barn. Helt ren og fri.
Det var merkelig å komme ut i byen igjen og se alle de stressede og slitne ansiktene, som jeg så mye tydeligere etter denne opplevelsen.
Jeg fikk kjenne tydeligere hva vi beveget oss vekk fra, og det gir en inspirasjon til å finne tilbake igjen.
GjenopprettetMedlem
Both wild and domesticated animals can be tamed but there is a big difference between taming and domestication. Tame is an advanced form of habituated, In habituation the creature has been taught or learned for itself not to fear people. Taming builds on that. The animal becomes friendly towards humans and closer more complex relationships can be established.

Domestication is about the genetic alteration of a species over many generations, originally for the sake of usefulness and later for profitability. The animals are bred to serve a particular purpose and in becoming that way lose their ability to survive on their own.

IMO the poster children for domestication are sheep. They have been bred to produce a maximum amount wool and meat. The cost to them as living creatures is that these animals which once were master climbers cannot even get up if they happen to role onto their backs. They cannot cross deep streams because they are so laden with wool that they become too heavy in the water and they drown. They have lost their ability to tell nutritious from poisonous plants and thus many of them die from eating the wrong things etc. etc.

Villbjørn Ulvberg
GjenopprettetMedlem
"Villbjørn Ulvberg":

Both wild and domesticated animals can be tamed but there is a big difference between taming and domestication.

Veldig godt poeng du hadde der Villbjørn! Det viser også at det ikke er så altfor gunstig å ha et kraftdyr ved navn Tamlam  ;D
Anonymous
I am wild and wet
Really hot
snakes can really tempt
my smoothness
the tiger can really
find my power
the eagle fly
into the sky
high with the flames of
Mount Doom beneath it
It is fucking good to be wild
WILD BOY,AMIGO
Chica Olalala Chica Olalala Chica Olalala
Do you want me?
yeah-yeah-yeah-ssssssssssaaaaaaaataaaarrrrrrrrrooooooaaaaaaaar!
:w00t: :razz: :icon_lol: :moreevil:
GjenopprettetMedlem
"Dj David Spirit of Laughter":

WILD BOY,AMIGO

AMEN to that brother man!!!  8)
Anonymous
"Villbjørn Ulvberg":

"Dj David Spirit of Laughter":

WILD BOY,AMIGO

AMEN to that brother man!!!  8)

:lol: :lol: :lol:

Snart kommer han gjennom skjermen, i ren manifestering! :icon_lol: :icon_lol:
GjenopprettetMedlem
"AinA":

Følte meg sterk og fleksibel etterpå, og at jeg skulle kunne håndtere de utfordringene jeg nå står ovenfor.

Må bare fortelle fortsettelsen på opplevelsen slik det har utartet seg i livet! Når jeg hadde den visste jeg ikke hvilke utfordringer jeg sto ovenfor, men like etter fikk jeg en jobb der både styrke og fleksibilitet er av aller største nødvendighet. Jeg møter, for et kort øyeblikk, mengder av ulike mennesker hver dag. En viktig del av jobben er å møte dem der de er som personer og i humør for øyeblikket, og så skaffe dem de opplysningene de har behov for så effektivt som mulig. Speilnevronene vrir seg som mosaikk rundt en disco-kule! Jungelen er av en helt annen karakter enn den i pusteøvelsen, men alle menneskene jeg møter er som dyrene i meditasjonen ulike uttrykk for den samme massen/sjelen.

Fortsatt het vår til the wild 8) boys and :redface: girls der ute. Oh la la  :eusa_dance: Keep roaring!!!  :w00t: