Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Også når jeg bor i en by kan dyrene gjøre ting for å bli delaktige i livet mitt.

Jeg begynner å lure på om jeg kan ha fått meg et nytt kraftdyr de siste dagene. Verdens største humle kommer igjen og igjen inn i leiligheten min. Det kan da ikke være så mange humler som er SÅ store? Er det samme humla? Og jeg har gjort finurlige ting for å geleide den ut uskadd. Men den (eller søskenet) kommer igjen.  I går senkveld lot jeg den være i fred og jeg kikket fredelig på hvordan den gjorde seg fortrolig med rommene. Så benket den seg lykkelig på soveputen min, og snart drev den kveldsstellet sitt der, og syntes fornøyd at dette var et prektig sted å tilbringe natta si. Jeg var uenig i at vi skulle dele puta i natt, så før jeg la meg ristet jeg en gruelig søvndrukken humle ut av vinduet.  Og lukket igjen vinduene. Og .. ble stående engstelig for om den skadet seg av nedturen. Har lest nå at den "varmeblodige" humla må varme opp kroppstemperaturen før den kan fly, så det var ubetenkt å riste ut en nedkjølt humle.

Tanken på humla ble hengende igjen på natta. Ikke tilfeldig at den vil inn hit?  Jeg prøvde ved noen Google oppslag å se om ”bumblebee” ble oppfattet av noen som kraftdyr. Jo,  men det skilles ikke alltid mellom bia og humla.  For meg er den mer bedagelige humla blant de få dyr som KAN være inntrenger i leiligheten, uten at jeg tar for mye i vei. (Jeg slår nådeløst ned på fluer, møll, veps o.l). Denne humla er så svær, at jeg ikke kan la være å føle dens egen kraft. Når jeg spør, ønsker den å dra meg tilbake i fokus på verdensveven, og helst å ta tid til å nyte livets nektar. Og sansene åpnes så smått igjen, og i dag merker jeg og når andre kraftdyr søker kontakt. Som følgesvennen kråka.

http://www.sayahda.com/cycle.htm “Unlike the honeybee, the bumblebee usually has fewer individuals in its colony. They do not store large amounts of honey like the honeybee does. Bumblebees are one of the few insects that can control their body temperature. In cold weather the queen and her workers can shiver their flight muscles to warm themselves allowing them to fly and work at lower temperatures than most other insects. Their large size and hairy coat also helps to keep them warm. … All bees are productive. They remain focused in their activities and do not get distracted from their goal. Their legs are one of their most sensitive organs. A bee actually tastes through its legs and reminds us to slow down, smell the roses and taste the sweet nectar of life. Hypoglycemia and diabetes can sometimes occur in those who carry this medicine. Therefore daily exercise and good nutrition is advised.
The bumblebee carries the power of service. They are important pollinators of many plants. As a bee lands upon one flower, collecting its nectar, pollen also attaches itself to the leg fibers. It is then transferred to other flowers, creating a fertilization process. Their movement from one plant to another symbolizes the interconnectedness of all living things. The bumblebee is a messenger that holds the secrets of life and service.
If your energy is scattered the bumblebee can show you how to regain focus. If it stings you, it is saying, wake up and follow the rhythm of your own heartbeat. When a bumblebee buzzes you it is asking you to follow its lead. In so doing you will arrive at the destination most appropriate for your new life awakening.”

http://rainbowcrystal.com/power/powerdef.html Bumblebee -Community, Celebration, Personal Power For the ancient Druids the bee symbolized the sun, the Goddess, celebration, and community. At festival times, people often drank mead, whose main ingredient is fermented honey, and in later Christian times monks lived in beehive-shaped huts, symbolizing the goal of a harmonious community, whether it included oneself and Spirit or other people as well.

Sagt og om humler: “For claiming one's power as a strong and fully capable person. Nurtures strength, a feeling of invincibility, and supreme confidence in one's abilities. Supports one to achieve what otherwise might seem impossible.“ http://www.healthlines.co.uk/FLOWER_ESS ... h_Home.php

http://www.geocities.com/~animalspirits/index17.html Bee's Wisdom Includes: Connection to the Goddess Diana - Understanding female warrior energy - Reincarnation - Communication with the dead - Helping earth-bound spirits move on to their proper place - Concentration - Prosperity

Lengre biol. artikkel i norsk Wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Humler Mens biene og humlene er i nærslekt, er vepsene en noe fjernere slektning blant årvingene. Men alle disse har en flott evne til aller helst å ønske vennskapelig fred med de som bor i deres nærmiljø.
http://no.wikipedia.org/wiki/Bilde:Bumb ... loseup.jpg[/img]

Har noen her et forhold til humler?
Anonymous
Ja jag har det... Till saken hör, att jag har en veps-fobi, men faktiskt har ett kärleksfullt förhållande till humla!  :wub:

En gång kom en humla och landade på min stortå och satt sig där. Kröp runt lite och jag satt tålmodigt och väntade... till slut kom vepsfobin i mig och jag började svettas ymnigt. Till slut sparkade jag ut med foten, i ren panik, så att humlan for iväg. "Nu har du fobi för humlor också" sa mannen min, men det blev inte så... det var bara tillfälligt för den låååånga skrypstunden på min tå.  ;D

Jag vet inte vad humla vill säga  mig... det känns bara som kärlek och hemtrevlighet.  :wub:

När jag tänker efter så är ju humlan en omöjlighet - att kunna flyga med så tung kropp...
Kanske den vill säga något om att det omöjliga är möjligt? Vad vet jag?  :biggrin:

Och nu när jag läser ditt inlägg igen, så ser jag att det fanns lite av det i den engelska texten, ja...
GjenopprettetMedlem
Jeg fant heller ikke så mye som jeg tok til meg fra de tekstene. Jeg er enig med deg Lie, at andre folks assosiasjoner omkring de ulike kraftdyr trenger ikke å tilby noe interessant. Jeg har mine assosiasjoner, som mest er blitt preget av andres assosiasjoner innen den kulturen jeg lever i. Disse kan bli ulikt med folk på andre sida av kloden. Dessuten hvordan et dyr taler til det innerste i meg, avhenger av hva jeg trenger og hvor åpen jeg er for et budskap. Men det har hendt at jeg har funnet mye å spinne videre på blant slike tekster.  Kanskje enda mer innen all den mytologi ulike folk har tillagt et dyreart. Aller mest ringer bjeller når trommereiseopplevelser kan finne gjenklang  i f.eks mytologi og sagn. Det er jo litt fascinerende dette at mennesket gjennom tidene kan ha hatt såpass mange lignende opplevelser. Og menneskets fellesarv kan inneholde en del som utvider min forståelse.

Å gjøre det umulige var også noe jeg hang meg veldig opp i da jeg leste om humlas biologi. Fascinerende hvordan den kan trosse tyngdekrafta med små vinger - -  Den må jo varme opp ’motoren’ en god stund før den kan fly.

Humla mi er ikke kommet igjen i dag, så den ble kanskje fort bytte for et annet dyr i natt, der den traff bakken lenge før den fikk summet seg. Jeg får heller skrive et minnedikt for en kraftdyrhumle, som jeg uforvarende kom til å avlive.
Anonymous
"tilda":

Aller mest ringer bjeller når trommereiseopplevelser kan finne gjenklang  i f.eks mytologi og sagn.

Ja det har också varit så för mig. Ett djur som framstår som rätt obetydligt, var min vandringskamrat under många år, då jag jobbade med min rädsla. Jag har fortfarande ett speciellt förhållande till det djuret, även om det inte dirket finns med som kraftdjur längre.

Det slog mig nu att jag inte sett någon humla iår... inte så att jag noterat det i alla fall, så kanske min humlerelation är över  ;D

Det er jo litt fascinerende dette at mennesket gjennom tidene kan ha hatt såpass mange lignende opplevelser. Og menneskets fellesarv kan inneholde en del som utvider min forståelse

Det tycker jag också är intressant! Carl G Jung har ju skrivit mycket om det... den kollektiva medvetenheten, där gemensamma symboler dykt upp i olika tider, hos olika folkslag - t.ex. i myter om stjärnbilder. Men samtidigt tänker jag att synen på ting förändras med tiden...