Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg driver nå å leser litt om indianske tolkninger av kraftdyr! Og for hvert dyr jeg leser, så ser jeg jo at de har alle hver sin unike kraft (medisin). Som f.eks ravnen....som kan bidra med å hjelpe til med å sende healing og helbredelse....den finnes der det ikke er healing og helbredelse. Den er en budbringer av healingkraften.
Kan man etter å ha lært seg de unike egenskapene, kalle på dem....dersom et av de kan hjelpe til med et spesielt problem? Jeg tror egentlig jeg vet svaret selv, at det lar seg gjøre....men spørr likevel!
Eller er det slik at vi kun får de kraftdyrene vi trenger her og nå?
Jeg tenker litt på ordtaket: (Ta saken i egne hender).....

GjenopprettetMedlem
Etter det jeg kan lese meg til, så er det slik at vi faktisk kan ta frem de kraftdyra (egneskapene til dem) vi har behov for der og da. Og, når jeg nå tenker meg om, så må det være ganske naturlig å tro at det er slik... "vi listet oss fram som stille mus... eller, -Jeg måtte ha krefter som en Bjørn da jeg løftet... Eller, Jeg følte at jeg fløy som en ørn (fikk godt overblikk over situasjonen) da jeg kom inn i folkemassen.." Bare eksempler til illustrasjon, men det ser ut til at det er en sammenheng der. -Etter det jeg har skjønt da... hehe. Jeg kan ikke ta frem alle egenskaper her, men bare for å vise at det er sammenheng... 
Når vi snakker om å få kraftdyr, altså egenskapene til dem, så tror jeg at det er anderledes. Jeg tror ikke at man bare har en hel haug med kraftdyr fra starten av, men at de kommer når de kommer, og alt til sin tid.
Bra innlegg Silva

GjenopprettetMedlem
Lame Deer foreteller om sin barndom der indianerbarna fikk en figur til gave når de ble født.
Enten en skilpadde eller en øgle.
Skilpadden bringer langt liv og visdom.
Øglen bringer motstand mot sult, tørst og overlevelse.
Og jeg hadde en liten prat med en ganske søt dame om dette, for som jeg er ville jeg gjerne ha selskap av en øgle i kroppen min.
For jeg opplever sterkt at kraftdyrene mine påvirker meg i hverdagen.
Hun sa jeg kunne jakte på kraftdyret.
Dra på en reise, kjenne på terrenget, finne det frem, snuse meg frem, ned bort opp.
Men ikke bruke kraftdyrene til hjelp. For dette var en reise for å forstå dyret, forstå egenskapene og dermed integrere (dette ordet) dyrets egenskaper.
Å så be om at det skulle følge deg...
Men det med å ta på seg kraftdyrenes egenskaper opplever jeg anderledes, mer direkte enn å ta på meg egenskapene til et dyr som ikke har omfavnet meg og jeg ikke omfavnet tilbake.
For slik opplever jeg kraftdyrene.
Som en omfavnelse fra DEN STORE ÅND
Anonymous
henger meg på Bjørnedanser. Tror at de kraftdyrene vi skal utvikle bedre relasjoner til kommer til oss, men vi kan studere andre dyr for å tillempe de egenskapene vi trenger. Tenker at hvis man feks er en helbreder, så kommer dyrene du skal jobbe med, feks Bjørnen, og hjelper deg med de helbredende kreftene man trenger i arbeidet. Tror ikke man skal oppsøke dyr som ikke har kommet til deg for å be de om hjelp i hellig arbeid. Man trenger jo tid til å bli kjent med kraftdyret man skal ha hjelp av. På den måten tror jeg at dyrets ånd oppsøker deg om du trenger det, enten i drømme, real life, trommereise etc.
Jeg personlig har ikke søkt opp kraftdyr utifra det jeg tror jeg trenger, men har tillit til at det som kommer er det jeg VIRKELIG trenger. Men jeg ser helt klart at å søke opp kraftdyr for å lære av dem, har noe for seg. Kanskje det er noe jeg skal eksperimentere litt med på trommesirkel i kveld...
GjenopprettetMedlem
Hei på Galder...
jeg ser du henger deg på, men jeg mener jo at man KAN søke opp dyr som ikke har kommet til en,
hvis en vet man har en oppgave foran seg der man trenger visse egenskaper...
GjenopprettetMedlem
Jeg tror det er fritt og studere kraftdyrenes egenskaper.
Alt henger sammen , og jeg tror ikke det er sånn at vi har bare begrenset tilgang på ting . Så derfor, har vi tilgang til alle dyr vi vil.
Jeg tror også som GaldrMann sier, at vi vet kanskje ikke hav slags kraft vi VIRKELIG trenger.
Og at vi må ha nok tillit til universet/ Ånden ( eller hva du kaller det ) , så vi får de dyrene vi har bruk for i forskjellige perioder i livet.

Anonymous
"Bjørnedanser":
jeg ser du henger deg på, men jeg mener jo at man KAN søke opp dyr som ikke har kommet til en,
hvis en vet man har en oppgave foran seg der man trenger visse egenskaper...
Ja visst kan man søke opp dyr for å bruke forskjellige egenskaper. Jeg tror bare at kraften og båndet fra de som kommer til deg er sterkere enn de man oppsøker. Hvordan kan man også vite hva man trenger? Dyrene har alle forskjellige egenskaper og kvaliteter og vi tror vi vet hva som vi trenger. men de "fungerer" kanskje ikke likt på oss alle. Hva med at man føler at man har bruk for mere selvsikkerhet. Er det ikke da bedre å gjøre en reise for å finne den kraften som er selvsikkerhet for deg? Da vil kraften\dyret som innehar det man trenger automatisk komme mener jeg. men det hadde vært interessant å eksperimentere litt med dette under tromming o.l. Si fra om du gjør noen erfaringer rundt dette

GjenopprettetMedlem
men dyret man jakter må fremdeles akseptere deg...
Jeg tenker at båndet kanskje blir veldig sterkt siden den rituelle jakten forsterker båndet.
Skal erfare boe om dette snart, skal si ifra
GjenopprettetMedlem
I flg. det jeg har erfart er det slik at ett kraftdyr kan bety forskjellig for forskjellige mennesker. Omtale fra bøker og internettsider at et kraftdyr står for det og det.....
er bare en guide til hva de dyrene kan stå for.. ingen facit.
Så om du er ute etter en spesiell egenskap og har lest at det spesielle dyret har den - feks. en rev -så er det ikke sikkert at reven hos deg, representerer akkurat den egenskapen.
Så ta vel imot det som kommer til deg, og stol på prosessen
å velge kraftdyr er kanskje et overdrevent behov for kontroll?
Om du arbeider for andre har man aldelels ingen rett til å gå inn å styre tingenes gang.
Elin
GjenopprettetMedlem
hoho, jeg er kontrollfreak som forsøker å styre kraften...
Noen som har heala noen her i det siste?
jeg er helt enig i det som sies om å arbeide for andre, da er man bare en kanal.
men sjamaner har da i all tid gjort reiser, fysisk og mentalt, gjort øvelser fysisk og mentalt, og dermed fått økt sin kraft.
Kraften kommer til den som arbeider for den.
Men å bestemme egenskaper gjennom bøker og slikt, det har jeg ingen stor tro på.
Derimot har jeg stor tro på det å ta kraften, og oppgaven på alvor. slik at når man jakter et kraftdyr som man ønsker noen av de fysiske egenskapene til så er det mulig å oppspore.
og da prater jeg om for eksempel å være motstandsdyktig mot varme og slike ting, ikke at reven er lur eller at ekornet er frekt.
GjenopprettetMedlem
Mye fin respons!
Det jeg tenker på i dette tilfellet, er f.eks:
Jeg har lest at ravnen er et kraftdyr som er en budbringer av healingkraft og helbredelse. Den finns der dette mangler eller kan bidra med å hjelpe til under slike behandlinger. Det jeg tenker da, om å benytte kraftdyr man ikke har, er å f.eks prøve å tilkalle ravnen der man føler man trenger hjelp til nettopp en healingbehandling ol.
Ikke for å prøve å tilegne seg mer kraft eller lignende, men som hjelp og støtte i en prosess!
som f.eks at man kan prøve å tilkalle panteren når man trenger å møte en frykt!
GjenopprettetMedlem
her kommer du til et av twisteds poenger..
dette er en indiansk tolkning av ravnen som ikke sikkert stemmer med vår kultur.
kanskje lurere å spørre hvilket dyr som kan hjelpe deg med healing?
så kan alt dukke opp...
Tenk så fantastisk med en maur som gjør kirurgisk presisjonsarbeide på de trengende...
GjenopprettetMedlem
Jeg har overhodet ingen tanker om å overdrive eller kontrollere noen kraftdyr eller kraften i seg selv! Det går ikke!
Man kan ikke kontrollere dette! Men...det å spørre etter kraftdyr man mener kan hjelpe en i sin situasjon er vel ikke å kontrollere?
Poenget med mitt spørsmål, er at når jeg har lest om de forskjellige kraftdyrene, så kom tanken til meg, om at læren om disse dyrene kan hjelpe til med å integrere egenskaper i seg selv, man vet man mangler. Å selvsagt har et dyr forskjellig betydninger for hvert enkelt individ!
Jeg tror at gjennom å jobbe med seg selv, lese andres erfaringer, dele, studere indianerenes lære om de ville dyrene, også er redskaper for oss, til å komme videre i prosessene.
Dette betyr ikke at jeg påberoper meg retten på hvilket som helst kraftdyr. Jeg er faktisk veldig ydmyk overfor disse fantastiske vensene, og respekterer dem fullt ut. Og er takknemlig og gla for hvert eneste ett. Og det forteller jeg de hver dag.
Men jeg tror og føler at de også setter pris på....mitt engasjemang, og iver etter å få til prosessene riktig.
Jeg tenker som så, hvorfor har jeg dette over meg? at jeg skal lese om kraftdyr å finne ut hva de symboliserer? Ikke av nysgjerrighet, men fordi jeg vil lære om de, forstå de bedre, å kanskje kunne bruke de når det trengs. Å når jeg sier å bruke de så er ikke det i en utnyttelsesform, men i kjærlighet til disse og kjærligheten til meg selv.
Jeg styrer ikke tingenes gang hverken for meg selv eller andre!
Og når jeg nevnte ravnen, så var det bare et eksempel, maueren og andre dyr er også gode hjelpere under en healing.

GjenopprettetMedlem
For alles glede, og spesielt til Silva skal jeg prøve å samle noen tråder.
Det er dette spørsmålet om at vi ikke kan kontrollere kraftdyr, men kan vi ikke spørre dem om hjelp?
Og Ailo skriver i sin bok at hvis man har problemer med å kommandere rundt på skaperkreftene er det ditt eget valg.
Så jeg mener man kan være aktiv i sitt kraftdyrsøkende arbeide.
Og angående ravnen. I noen indianske stammer er ravnen et maktig dyr, men jeg minner også på at i andre stammer er han betegnet kun som en åtseleter.
Så jeg foreslår at du kanskje ikke skal fokusere så mye på ravnen. Heller når du skal gi healing, men føler at du trenger hjelp, søk ut. Se hvilket dyr som vil hjelpe deg. Ikke lås deg fast i at det må være en ravn.
Eller søk ut tidligere.... spør etter en som vil hjelpe deg med healing.
Og jeg mener heller ikke det er å kontrollere, men det er ikke alltid lurt å kun se på en forhåndsbeskrevet guide for hvilket dyr som gjør hva.
GjenopprettetMedlem
jeg er en liten onding jeg

for jeg vile hatt valgt det kraftigste kraftdyret

, jeg vet at det er egoistisk men nå vet jeg jo ikke så mye om kratdyr heller då, så jeg bør vel ikke si mer

GjenopprettetMedlem
"K.H":
jeg er en liten onding jeg
for jeg vile hatt valgt det kraftigste kraftdyret
, jeg vet at det er egoistisk men nå vet jeg jo ikke så mye om kratdyr heller då, så jeg bør vel ikke si mer 
Vanligvis er det slik at kraftdyra kommer til deg, når du trenger dem. Å jakte på et dyr, oppsøke dets kraft og lære det å kjenne er ikke det samme som å få et kraftdyr.
Ond er du da ikke

Men nysgjerrig og lærelysten. Og det er gode egenskaper.
GjenopprettetMedlem
ja

du har vel helt rett