Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
For en stund siden skrev jeg om en reise der jeg møtte gråbeinen med et blått og ett gråhvitt øye. Det var et forvirrende og skremmende møte med et kraftdyr.
I går dro jeg tilbake for å møte den samme gråbeinen - jeg ville ha svar på hva hensikten var - og hvordan vi kunne jobbe sammen.
Jeg går ned under rota og denne gangen går reisen fort. Jeg sklir som en rutsjebane, jeg får ikke med noen inntrykk annet enn at dette gikk i en rasende fart. Jeg ramler ut på en glenne omgitt av skog. I skogholtet står gråbeinen og venter på meg . Jeg kjenner angsten fra forrige møte med den. Gråbeinen kommer rolig mot meg og jeg stiller mine spørsmål. Om hva hensikten var forrige gang vi møttes - det var så forvirrende for meg. Neste spørsmål om hvordan vi skal jobbe sammen rekker jeg nesten ikke stille før den kaster seg snerrende over meg. Jeg kjenner at frykten griper tak i meg og jeg har lyst til å kjempe i mot. Denne opplevelsen blir ubehagelig. Gråbeinen går snerrende inn i buken min - røsker ut alle innvollene mine for til slutt å sluke hele hjertet mitt. Plutselig føler jeg at vi er ett. Vi løper inn i skogen - vi er sultne. Jegerne skal  finne mat. Jeg kjenner hver bevegelse som gråbeinen gjør, jeg kjenner sitringen i musklene dens. Plutselig stopper den og sier til meg at jeg må ha frykten i meg for å ha balanse - frykten og roen må være tilstede for at jeg skal stå støtt. Gråbeinen og jeg er blitt en enhet- vi tilhører samme flokk. Før vi rekker å spørre den om noe mer, så kalles jeg tilbake. Jeg sier at jeg snart kommer igjen og spør den hva den ønsker av meg - hva jeg kan gjøre for den. Gråbeinen ønsker at vi skal jakte sammen neste gang vi møtes. Vi ser på hverandre og jeg nikker.

RITA
GjenopprettetMedlem
Be litt betenkt her..... :eusa_doh:

Skjønner ikke helt at den kan råde deg til å beholde frykten.... det er jo frykten som holder oss tilbake fra å leve fullt ut....  ::)
GjenopprettetMedlem
Jeg må nok tilbake for å snakke mer med den. Er litt forvirret enda. men kanskje det er med frykten og roen som med lyset og mørket - begge må være tilstede? Jeg er litt usikker, men finner vel ut av det.

RITA :wub:
GjenopprettetMedlem
kanskje det er frykten som jobber for en og ikke imot en, som en trenger å beholde.

Og kanskje er frykten det som holder oss årvakne, når roen kan virke søvndyssende i for store mengder.

det er vel også en forskjell på frykt og angst? frykt er viktig overlevelsesmekanisme for dyr. Og vi er jo dyr.

No'n tanker
GjenopprettetMedlem
"Sommersky":

kanskje det er frykten som jobber for en og ikke imot en, som en trenger å beholde.

Og kanskje er frykten det som holder oss årvakne, når roen kan virke søvndyssende i for store mengder.

det er vel også en forskjell på frykt og angst? frykt er viktig overlevelsesmekanisme for dyr. Og vi er jo dyr.

No'n tanker

Takk Sommersky. Jeg føler også at det kan være slik.

GjenopprettetMedlem
Snakker vi om samme frykt her...?  ::)

Overlevelsesinstinktet er selvfølgelig bra å beholde! Ikke så smart å være dumdristig...  :icon_lol:

Men den frykten vi har blitt påført av auktoritære, foreldre, lærere, partnere  m.m. som har begrenset oss i vår livsutfoldelse,
med begrenset livsglede. som gjør at vi ikke våger å virkelig leve det livet vi er ment til å leve...
Vi ble født uten frykt ( Utenom den frykt vi dessverre kan ha med fra tidligere liv....)

Å kvitte meg med  frykten er noe av det jeg jobber mest med.... Overgi meg til universet med tillit, kjenne at man er del av den guddommelige kilden,
og stole på at det som skjer er til beste for meg.  :wub:

Det motsatte av frykt er tillit og livsutfoldelse for meg.  :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
Det jeg ser er at du føler deg forvirret, mennesker gjør av og til den feilen og behandler dyr som noe annet enn dyr. Min opplevelse tilsier at dette gjelder kraftdyr også. Så hvis du prater til den som en ulv, bli ulven, husk at det er en grunn til at akkurat det dyret kommer til deg, hvis du blir ulven. Uten forbehold, mennesket vil leve i deg uansett. Forvirring er menneskeskapt, dyr er instinktive, frykt, redsel, glede, aggresjon, lekenhet, kjærlighet er dyrefølelser, er forvirring? Mennesker analyserer, dyr reagerer.

Og balans er en vei inn i spiralen
GjenopprettetMedlem
Jeg vet bare om èn som hadde slike øyner... -"gråbeinen med et blått og ett gråhvitt øye". Og jeg er sikker på at du også vet hvem jeg sikter til. Altså ikke noe farlig.. ikke noe skummelt.. -Bare en som vil formidle deg noe du har spurt om... -"Gråbeinen ønsker at vi skal jakte sammen neste gang vi møtes. Vi ser på hverandre og jeg nikker".  :respect:

:innocent2:
GjenopprettetMedlem
Takk for gode svar alle sammen.
Jeg har trommet litt til i ettermiddag og kjent litt på denne forvirringen. Jeg er ikke så forvirret lenger.

"Aventura":

Snakker vi om samme frykt her...?  ::)

Overlevelsesinstinktet er selvfølgelig bra å beholde! Ikke så smart å være dumdristig...  :icon_lol:

Men den frykten vi har blitt påført av auktoritære, foreldre, lærere, partnere  m.m. som har begrenset oss i vår livsutfoldelse,
med begrenset livsglede. som gjør at vi ikke våger å virkelig leve det livet vi er ment til å leve...
Vi ble født uten frykt ( Utenom den frykt vi dessverre kan ha med fra tidligere liv....)

Å kvitte meg med  frykten er noe av det jeg jobber mest med.... Overgi meg til universet med tillit, kjenne at man er del av den guddommelige kilden,
og stole på at det som skjer er til beste for meg.  :wub:

Det motsatte av frykt er tillit og livsutfoldelse for meg.  :eusa_dance:

Den frykten jeg føler jeg snakker om er ulvens instinkter som Bjørnedanser og Sommersky snakker om. Den frykten som vi blir påført av andre (som Aventura henviser til), den som gir oss angsten er en helt annen frykt. Denne instinktive frykten jeg snakker om, er med på å gjøre "dyret" årevåkent - den sammen med de andre instinktene gir balanse. Kanskje det høres rart ut, men jeg kjenner veldig godt at det er slik det er.

Og ja Nordlyset, det er ingenting å være redd for.

GjenopprettetMedlem
Så flott at du ikke er forvirret lenger Rita.
En flott reise du hadde, og spennende tema .

Du er i utviklig. Ulven lærer barna sine, jakt. Overleve. Være på vakt.
Hør på hva Bjørnen sier...ulven er et rovdyr. Bli kjent med jakt-instintet ditt.

Gleder meg
GjenopprettetMedlem
I indianernes kosmologi betraktes ulven ikke som en dreper, men som lærer og stifinner - en som fører an. Ulven har høyt utviklede sanser, dens nese er f.eks. hundre ganger mer følsom enn menneskets. Den kan sanse forskjellen mellom virkelige og innbilte farer.
Hvis man står overfor ulven som kraftdyr, indikerer det at man blir ført hen for å møte sin indre læremester og motta direkte, personlig undervisning. Ulven vil åpenbare for deg at alt og alle kan være en læremester. Du kan lære av trær, planter, dyr, fugler, klipper og sten - og selv av vinden og regnet. Det eneste du behøver er å være aktpågivende og lære å lytte.
Ulven indikerer således en fremkomst av viten som ligger under det bevisste nivå og innenfor det ubevisste.
Nøkkelfaktoren er evnen til å utvide sansene.

Blondie.... c",)
GjenopprettetMedlem
det at man kan lære av vinden burde på et sett være selvsagt
psbot [Picsearch]
"Kraftdyr er en direkte link til blåbærmannen og til alltid aldri landet
Så når man opplever at de tar kontrollen er det blåbærmannen som tar kontrollen gjennom et bestemt energimønster som dyret har, et slags temperament" sier bjørnedanser....
Æ skjønner faktisk ikke en dritt av ka det har med Rita sitt møte med ulven å gjøre.  For meg ser det mere ut som en sjamaninnvielse. Der man blir spist, fortært og blir "dyret". Mulig æ tar feil, det e det bare Rita somkan svare på.
GjenopprettetMedlem
Takk ædni :wub:

Jeg tror du er inne på noe her.

RITA