Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei og hå...

Nå har jeg vært på enda en liten overnatingstur i marka.. det er 3. turen på under 9 dager..

Denne gangen dro vi ikke lengre enn til Østernvann i Nordmarka. Men da hadde jeg jo allerede vært på Sandungen i Vestmarka før det ;)

Og denne gangen tror jeg jeg opplevde noe utrolig...
Jeg sov da uten telt, dvs. bare liggerunderlag rett på bakken i sovepose... 
I løpet av den natten skjedde det, mens det var helt mørkt, jeg våknet av at et dyr løftet opp beina mine med en ganske stor kraft!
Jeg tenkte istinktivt at jeg burde ligge rolig.. jeg tenkte jo at hvis det var en grevling ville jeg ikke se etter den i tilfelle den ville bli så redd at den kunne bite tilbake...
Dette angret jeg jo på etterpå, da jeg ikke har fått bekreftet hva det var...
Men jeg tenkte jo at det måtte være et større dyr siden det løfte beina mine så høyt og med en slik kraft at det heller ikke kunne være en rev!

Neste dag fant jeg det som foreløbig har bekreftet min mistanke..
Uten for leiren kunne jeg tydlig finne spor i snøen fra et større dyr..
Jeg har ikke mye greie på spor, men det måtte være en sabla stor hund til å etterlate seg de sporene.. og midt på natta da..!!?
Så jeg tok bilder av dem for å sjekke det ut.. 
Og jammen ligner det ikke på gaupe-spor...

Så er spørsmålet mitt, kunne det være gaupe?
📎 IMAG0030.jpg
📎 IMAG0029.jpg
📎 IMAG0028.jpg
AdsBot [Google]
Fantastisk opplevelse!
Jeg synes det ligner på gaupe.

Det er ivertfall ikke grevling :icon_cool:
GjenopprettetMedlem
Spennende. :icon_biggrin:
Jeg synes også det ligner på Gaupespor

RITA
GjenopprettetMedlem
Oj, det må ha vært en heftig opplevelse.  :icon_biggrin:
GjenopprettetMedlem
Oi for en opplevelse
spennende
:)

Også sove ute på vinteren bare i sovepose...
Høres herlig ut, men også kaldt.... :wub:
GjenopprettetMedlem
Klarte ikke å få fram bildene. Så jeg prøver å fortelle.
Jeg har sporet mye gaupe.
Det kan være svårt å se forskjell på gaupe og ulv.
Men ulven har altid klørne ute, gaupe kun når det er ny snø så den gjør putene så store som mulig for å ikke synke ned.
Sees det ingen klør på sporet er det sannsyldigvis gaupe.

Hvis en lurer på om det er hund eller ville dyr så kan en se på hvordan de løper. Ulv og gaupe pleier å løpe rakt, de spar på kraftene sine. Hund løper rundt, og atter og fram.
GjenopprettetMedlem
Vel. jeg angrer jo litt på at jeg ikke turte å se etter den, det kunne bekreftet eller avkreftet mye...

Men en hund var det nok ikke! nettopp fordi det var midt på natten, ute i skogen selv om det ikke var langt inn i marka, sier de som har greie på det at hunder ikke går ute i marka alene på natten..
En annen ting er at hunder ikke er nattdyr og har ikke den samme spredningen av potene.. heller ikke så store..

Jepp det var spennende...  å sove uten telt er egentlig ganske nytt for meg.. men en deilig opplevelse...

Det var ikke kalt, soveposen min skal være behagelig å ligge i ned til -30 grader og kan yterligere tåle å gå ned til -45 grader på ekstrem..  8)

man må bare huske å snurpe soveposen skikkelig igjen før bålet slukker :P

jim
GjenopprettetMedlem
Ligner svært på gaupe spor.  Et fantastisk dyr!!!  :w00t:
Du er heldig Jimango :)
GjenopprettetMedlem
:w00t: WoooW!

Så utrolig spennende. Skal tro om dette kan være noe slags krafdyropplevelse/innvielse?
Håper du finner ut hvilke spor det er.

Hvis du søker her på denne nettsida er det noen tråder om kraftdyrsmykker. Aino Hivand lager dyresporsmykker, og hun har både gaupe og ulvespor, kanskje det går an å se om det er forskjell der?

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Herre Jemini! Er det noen bitemerker i soveposen?? Les mer om dyrespor her, og sammenlign med dine bilder:

http://www.villmarksliv.no/friluftsliv/ ... 178698.ece

Ser for meg avisoverskriftene: "Ung mann overfalt/skambitt/spist av bjørn/gaupe/ulv. Overnattet i skogen uten telt."

Da skulle rovdyrhaterne fått vann på mølla si ...

Neste gang: Montér kamera som reagerer på berøring, utløser flomlys og tar bilder!
GjenopprettetMedlem
Passopp... En gaupe smyger seg så sakte innpå at noen sensor aldri vil slå ut...  :P
Det eneste bildet som vil bli tatt er når mannen hopper opp da gaupa tar tak i tåa. :lol:  -  Kunne forresten blitt en vinner det :o
GjenopprettetMedlem
Herlig Jimango.

Umiddelbart ville jeg sagt at det kan være gaupa, men det som får meg til å tvile litt på om det er gaupe
er at det er ofte veldig lett og se forskjell på de to midtre tåmerkene, det ene ligger
lenger frem enn det andre, og utifra bildene her synes jeg de ligger likt,
og de er for runde i formen til at det kan være ulv, samtidig som det ikke synes noen klomerker (hvertfall ikke på bilde)
MEn, det er mange ting som kan være avgjørende på hvordan sporavtrykket blir,
bl.a. tempratur både i luft og i snø...
så jeg skal ikke bastant avvise det

Kan du si noe om skrittlengde og hvordan sprorekka var? Det kan hjelpe
GjenopprettetMedlem
Spændende "udesidning" du dér lavede :).
Hvis du bor i nærheden af et naturhistorisk museum, kunne de måske også være til hjælp.