Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
For meg er kraftdyr kun bevegelse, Det er en Änd og en sjelslig vind av bevegelse som gÄr inn i meg og gir meg inspirasjon og kraft. jeg har opplevd av et "kraftdyr" har kommi til meg i en dans og blitt, den dag i dag sÄ er dette kraftdyret som er et set av bevegelser og en mÄte Ä oppfÞre seg pÄ en del av hvordan jeg fÞrer kroppen. Det har gitt meg nye synsvinkler og nye mÄter Ä se livet pÄ, det er ikke lenger en adskilt strÞm av bevegelser men blitt en del av pakka: meg, men jeg kan fremdeles trekke det ut og skille pÄ det. KjÞkkenet hjemme kan nÄ oppleves av meg (som i navn,historie,alder,personalia osv) eller det kan oppleves av dette dyret, rent og uten historie, noe som gir kraft fordi plutselig sÄ ser man uten en sekk av historie. Jeg tror kraftdyr og sÊrlig det Ä danse og bevege seg som gitte dyr kan vre et fint verktÞy for Ä komme ut av seg sjÞl og se ting i et annet perspektiv. En annen ting er at kraftdyrbevegelsene setter kroppen i sving og byr pÄ energi man vanligvis ikke nÄr i de vante bevegelses mÞnstre som er styrt av dine individuelle behov. Meningen med Ä dele dette er en oppfordring: Dans mer kraftdyr! beveg deg som kraftdyr! det er bra!! det er veldig bra! Trenger du det ikke sÄ drit i det men lever du en hverdag som er kraftig styrt av bevegelsesmÞnstre og du kjenner igjen de samme bevegelsene i kroppen dag etter dag sÄ er det helt sikkert veldig bra Ä ta seg en tur i skogen og danse dyr, eller rydde kjÞkken eller stuegulvet rent og danse et dyr. Det er jo sÄ lett og morsomt og gjÞr det gjerne sammen ogsÄ. Det syns jeg er gÞy, danse sammen og vise hverandre flotte bevegelser. Takk takk for oppmerksomheten og lykke til
XOXO
GjenopprettetMedlem
dĂŠnse, dĂŠnse dokka mi . .Â

kraftdans gir ny energi jeppÂ

GjenopprettetMedlem
Kraftdjur ger inspiration och förÀndring...köket blir nÄgot nytt och den person man ser varje morgon blir nÀrvarande i en annan skepnad....
Nu pÄ morgonen vaknade jag upp och kom in i tankespinn och funderingar som rörde oss mÀnniskor och den negativitet som kan ta över lusten att mötas... nÄgon slags vuxenvÀrlds isolering... inte integritet utan aggressivitet...den hemska "vuxensanningen"!!!
Min Àldsta dotter hade just Àtit fÀrdigt sin frukost ....jag satt tyst och betraktade henne...vi hade smÄpratat...mest hon...jag lyssnar gÀrna pÄ morgonen...
I mina tankar hade ett minne av ett samtal frÄn en berusad indisk vÀn tagit form...han hade ringt en natt frÄn Paris och ville tala med mig...han grÀt...jag sa till honom att han hade druckit...han svarade med att frÄga varför jag sa sÄ...han sa att han hade ringt för att tala med mig och inte mina förutfattade meningar...var Àr den Katrin jag kÀnner...vad Àr den Katrin jag vill tala med...han grÀt ut sin besvikelse och hÀrmade mig elakt genom att upprepa mina ord " du har druckit"...jag kunde ha lagt pÄ luren och bestÀmt mig för att han var full och dum...istÀllet lyssnade jag och undrade vilken Katrin han talade om...
För lÀnge sedan vid Gangesfloden satt jag hemma i hans hus tillsammans med hans mor och njöt av livet tystnaden och floden Ganges kvÀllsbris... inga fasta former fanns, allt var sensuellt och levande...jag hade trÀffat denna nu grÄtande berusade mÀnniska vid olika tillfÀllen i mitt liv...han frÄgade efter den personen han hade kÀnt...I want to talk to that Katrin... han levde ut sin sorg över förlusten ...han krÀvde grÄtande att fÄ tala med den person han lÀngtade efter... vÀnnen som tÀnkte kÀnde och levde, samtidigt som hon sÄg drömde och Àlskade livets sensuella vÀsen... men som duktig svensk icke drinkare avfÀrdade jag honom...till en början... men sedan vÀnde jag om...lÀmnade min invanda reaktion av duktighet och rÀttfÀrdigt avstÄndstagande... och sÄg min "att vara vuxen torka" rakt i ansiktet...och undrade vad jag försvarade mig mot...inte var det min grÄtande berusade vÀn i alla fall!!!!
Jag sÄg upp pÄ min dotter igen hon satt och knöt sina skor vid köksbordet...hon skulle ivÀg och helgjobba...plötsligt sÄg jag att hon var otroligt lik en björn ...profilen frÄn sidan i köksljuset tog fram björnens vÀnligt lekfulla och insiktsrika anletsdrag...jag sÄg nosen som blivit fÀrgad av blÄbÀr...och de bruna pepparkornsögonens innerliga mjukhet...hon vÀnde sig mot mig och sa...mr xxx Àr lite otÀck (en ung man pÄ festen hon varit pÄ kvÀllen innan)...och det vÀrsta Àr att han verkar tycka om mig...han har haft mycket svÄrt i sitt liv...det Àr nÄgot konstigt med honom...
Hon sa detta och var pĂ„ vĂ€g ut...du Ă€r ju en björn sa jag ...du kan ju drömma...lyssna inte till förnuftet nĂ€r du talar om kĂ€nslor och inre liv..."jag Ă€r förnuftig"svarade hon...lyssna med drömbjörnens öron sĂ„ ser du lĂ€ngre och djupare...helt plötsligt blev allt helt igen...ögonen och livet fick sin plats...gangesfloden flyter i min dotters blod... jag hoppas att hon kommer att hitta tillbaka dit...till den unga kvinnan som njöt intensivt av livets fĂ€rger och ljusets pulserande lĂ€tthet...den sextonĂ„ring som hennes yngre syster just nu Ă€r... Â
Min indiska Àldsta dotter Àr sÄ levande Ànnu... och vill ju sÄ gÀrna förklara vÀrlden...men det gör ont att reduceras till förnuft...om man inte dricker sig full förstÄs...och det vill hon inte...vilken plats kan hon ta dÀr "vuxentorkan" inte tar livet av hennes vÀsen...vilken plats utan religion,alkoholism, idealism och förnuft kan verka för den unga kvinnan som Ànnu bebor sina sinnen och sin lÀngtan...men försöker förpassa bort allt detta för att passa in...
Dansa ditt kraftdjur, sjung dina sÄnger, skapa din vÀg...jag kan sÀga det...jag kan göra det ...jag kan blygas över det...var finns den plats som vÀgrar den vedertagna förnuftiga aggressiviteten?...i mitt kök ibland...var kan vi gÄ och nÄ hjÀrtan utan förutfattade meningar...det finns alltid nÄgon fiende att ta itu med sa Lakha Lama en gÄng...sÄ du behöver alltsÄ aldrig kÀnna dig ensam!!!...du har ju fullt med fiender i alla fall...nÀr vÀnnerna tryter...
GrÄt din saknad och skratta din lÀngtan sÀger jag nu...och detta tack vare ett samtal...och en björn och mina barn och min erfarenhet och en sjamanson som ger vuxentorkan lite livselixir och glimtar av inre vÀrldar...inre vÀrldar som försöker och hÀvdar rÀtten att fÄ finnas... som ger spindeltrÄden plats inom tid och rum... en plats att fÄ glimma och darra i sol och i vind...en plats ovan jord...
Var finns det en konkret plats i staden dÀr samhÀllet vibrerar av liv?.. utan shopping, utan sprit, utan religion, utan kursverksamhet, utan strikta beteenden, utan torra överförfriskade rebeller, utan socialt accepterade kulturevenemang, utan falska spel under ytor, utan profithunger, utan hemmiljö, utan natur...Hoooooooooooooppppppetttt Àr att.............kanske sitter det nÄgon björn under ett trasigt tak pÄ en vanlig trottoarkant och försvarar en urban oas...som kan ge min dotter en dimension av glÀdje och tillhörighet i vÀrlden...dÀr hon inte behöver reducera sitt inre till tankestelhet och vÀrldstorka och vÀrldsförnuft...detta förgörande mönster som förnekar vÄr samhörighet...dansa ditt kraftdjur javisst...dansa det in i asfaltens barn!!!!!
Â
GjenopprettetMedlem
Du forteller sĂ„ fine historier duÂ

GjenopprettetMedlem
Tack det var roligt att höra

GjenopprettetMedlem
Dette var noe jeg oppdaget selv for ett par Är siden, og har senere lest om dette med Ä "bli ett" med kraftdyr. Hos meg sÄ skjedde det bare helt naturlig, jeg har lenge drivd med yoga, men jeg blander ofte yoga, trening og dans, hvor jeg kommer inn i en slags transe og plutselig en dag sÄ "ble" jeg en tiger mens jeg dansa. En helt utrolig opplevelse, men den gang viste jeg lite om sjamanisme og kraftdyr. NÄ setter jeg av en time hver dag hvor jeg tar mitt lille "rituale" med yoga, dans og trening, for Ä sÄ forvandle meg til ett tilfeldig dyr nÄr Þyeblikket er riktig, det bare skjer av seg selv egentlig, hvilket dyr jeg danser er ogsÄ helt tilfeldig, det bare skjer av seg selv og det fÞles riktig.
Beveger meg som dyret, tenker som dyret, og lager lyder som dyret og en stund sÄ ER jeg dyret.
OgsÄ er det jo bra trening i tilleg!

GjenopprettetMedlem
Det var i jaffal moro i stankelbeinsporven sitt rike eller kva det no vart kalla.
GjenopprettetMedlem
Opplever ofte nÄr jeg sitter og trommer at kroppen begynner Ä bevege seg som av seg selv..
noen ganger er det som og ri en kamel andre ganger fĂžles det som en slange som klatrer opp i mitt indre,
Fra fÞrste gang tenkte jeg at dette er dyreenergier og fikk ogsÄ opplevelsen av og bli lÞftet opp av det som stÄr i veien der og da.
Intresangt at det blir tatt opp her siden jeg har delt erfaringen med praktiserende og ikke mÞtt forstÄelse..
alle har sin vei og tvilen prĂžvde og ta meg der og.
Vet det er enn gammel trĂ„d men som sagt hjelpsom sĂ„ takkÂ
MĂ„ vel sette meg ned eller reise meg opp og danse med det i hodetÂ