Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Ahrefs [Bot]
hei alle sammen,
kan vi ikke fortsette debatten om entheogener her?
Lasse
psbot [Picsearch]
så at Andreas skrev om at vi ikke burde reise med fly osv for å få tak i entheogener. Finnes det noe som de samiske sjamanene brukte , eller iallfall her i norden, som er dokumentert?
knunett2
For ordens skyld vil jeg bare understreke at jeg stilte et spørsmål om hvorvidt det egentlig er riktig å hente Peyote og Ayahuasca opp hit. Jeg hevdet ikke at "vi ikke burde reise med fly..." Da ville jeg dyttet på andre mine oppfatninger, og det prøver jeg å unngå.
Det finnes ett dokumentert tilfelle, men jeg personlig liker ikke å diskutere dette i et åpent forum. Lasse derimot kan sikkert fortelle mye, siden han har et litt annet forhold til informasjonsflyt. (Og jeg hevder ikke at Lasses innstilling er feil.)
Ahrefs [Bot]
Det er dessverre ikke bevart stort om hva samene hadde i sin lut, bortsett fra at fiskerester, feskslo, tran osv. er nevnt. Det finnes noen beskrivelser av denne luten som er gjengitt i bl.a. Ailos bok og i Mircea Eliades bok om sjamanisme.
Når det er sagt, må jeg tilføye at menge sibirske stammer som både er kulturelt og språklig beslektet med de samiske den dag i dag anvender fluesopp (Amanita muscaria), slik at jeg regner det som overveiende sannsynlig at samene også hadde en tradisjonell bruk av denne visjonære soppen. Når det gjelder spiss fleinsopp (Psilocybe semilanceata) er det noe mere usikkert, men den forekommer også hyppig i rein og sauebeiter langs kysten, men ikke i samme grad i kontinentale strøk slik som Sibir. Derfor er denne heller ikke så vel dokumentert som fluesoppen.
Disse to soppene er dog ganske forskjellige i sin visdom og jeg anser dem personlig for å virke på hver sin måte. Fleinen er en pil til de øvre verdener og gir ofte klare visjoner og healing fra disse stedene, mens fluesoppen er et redskap for å fly og sende ut fluer/gandfluer i denne verdenen. Den er ekstremt rensende. I Mexico blir fleinen sett på som de små gudene som kan heale alle og enhver. Maria Sabina (se
http://www.angelfire.com/realm/bodhisattva/maria.html) og Don Juan (fra Castanedas bøker) regner begge to fleinen som den helligste og mest virksomme av alle plantelærerne.
En fyr fra Vesten som har et nært forhold til fluesopp er James Arthur. Han og flere med ham mener at dette var det opprinnelige sakramentet i hinduismen, buddhismen og ikke minst Jesu stedfortreder på vår jord! sjekk ut
www.jamesarthur.net. En annen gjeng med crazy somasjamaner kan du få kontakt med på
http://redangels.yage.net. En annen interessant fyr er Mike Crowley som også har meditert og skrevet mye om dette, sjekk
http://www.takeourword.com/urine.html
lasse
Anonymous
Jøsses kor mye du vet Lasse. Intresangt og lese dine innlegg
men jeg spurte et spørsmål i den forigje temaet som du sikkert ikke så, men jeg lurte på om den Ayaha....... planten husker ikke helt hvordan den staves. men om den ga deg en rus følelse eller om den bare skjerpet sansene dine?
Anonymous
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... ce&s=books
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... s&n=507846
Den nedersta är den nya boken om Maria Sabina. Fick goda ord i nyaste numret av Shamans Drum magazine.
Mvh,
Thomas
GjenopprettetMedlem
Jeg har sittet og lest innleggene i debatten med interesse. Jeg har gjort noen erfaringer med plantelærere, og er av den oppfatning at de har bivirkninger. Gudskjelov.
Sjamanisme er erfaringens og ekstasens vei. Å tre ut av egoet, "seg selv", å gå i transe på den ene eller andre måten er et kjennetegn ved sjamanisme. Bivirkningen av ayahuasca er blant annet god helse, noe mange kan bevitne. Forskning på virkningene av denne medisinen er selvsagt umulig hvis vi snevrer forskningen inn til en akademisk disiplin. Vi kan som en del av pakken moderne menneske bli en del av et globalt nettverk av gjenoppdagere av de gamle medisiner. De vi en gang klarte oss med.
I mellomtiden må vi finne oss i å bivåne dødskrampene til tankefyrstene fra i går. De lever fett på å spre sin frykt og selge sin trygghet. SIN trygghet.
Det er voldsomme krefter i sving nå. I krigen om bevisstheten er "war on drugs" et mantra som har spist seg inn i lillehjernen til de fleste som noe konstruktivt. Det er noe vi tror på. Det er som med Gud. Han er en vi skal tro på. Som post-kristen tror jeg på det jeg ser. SEE?
I Oslo har vi fått en biskop som ikke liker at homser har sex. Men han er ydmyk, i følge han selv. Biskopen graver kirkas grav, og ender opp som graver.

På den sjamanistiske vei tar vi i bruk de verktøy vi finner mest anvendelige. Jeg har full tillit til at folk nærmer seg plantelærerne med den nødvendige respekt for deres potensiale. Det finnes litteratur i bøtter og spann( tips: amazon.com). Les og døm selv. Skulle lysten til å stifte nærmere bekjentskap med noen av plantene eller substansene overvinne redselen for deres eventuelle radbrekkende bivirkninger kan det jo hende at noen møllspiste forheng revner. Litt gjennomtrekk i hypnosen er en mulig bivirkning. Det må vi forsøke å leve med. Om ikke for.
Jeg har full respekt og forståelse for at folk ikke vil ta til seg de gamle heksebryggene. I samtidas besvissthet er frykten for narkotika ikke vanskelig å skjønne. At de enteogene medisinplantene ( som gjør deg friskere og helere) blir blandet sammen med alt det som man blir avhengig av (som gjør deg sykere) er en praktfull forretningsidè. Frykt-industriens våpendragere sitter fortsatt ved roret. Enn så lenge.
" Religion begynner og slutter med naturen. Resten er teologisk levebrød"
Knut Hamsun
Det ble mange ord. Det er tid for stillhet. Med ønske om god vekst for alle.
Anonymous
Jeg har sittet og lest innleggene i debatten med interesse. Jeg har gjort noen erfaringer med plantelærere, og er av den oppfatning at de har bivirkninger. Gudskjelov.
Sjamanisme er erfaringens og ekstasens vei. Å tre ut av egoet, "seg selv", å gå i transe på den ene eller andre måten er et kjennetegn ved sjamanisme. Bivirkningen av ayahuasca er blant annet god helse, noe mange kan bevitne. Forskning på virkningene av denne medisinen er selvsagt umulig hvis vi snevrer forskningen inn til en akademisk disiplin. Vi kan som en del av pakken moderne menneske bli en del av et globalt nettverk av gjenoppdagere av de gamle medisiner. De vi en gang klarte oss med.
Mye klokt det du sier. Og det høres som musikk for min sjel når jeg hører det du sier om gjennoppdagere av de gamle medisiner.

Anonymous
Jeg liker tonen. Men la polemikken med loven ligge i denne sammenhengen, selv om mye kan sies om det temaet. For meg er det ikke hovedsaken her. Hovedsaken er hva man kan få ut av medisinplantene. Kan vi se på dette temaet ganske kjølig og objektivt.
Det eneste jeg er interessert i er om og hvordan disse plantene kan hjelpe menneskeheten i den kritiske tiden vi er i. For vanlig medisin klarer det ikke. De har skumle bivirkninger de.
Hva slags "bivirkninger" er det du snakker om? Jeg vil ikke lese om dette i bøker, men fra deg selv. Hva har du erfart?
Jeg innrømmer gjerne at jeg har mine hangups, for er man vanling våken i vårt samfunn, er det ikke lett å slippe unna skremselsretorikken.
Har du ikke hatt dine nedturer? Det kan være lett å idyllisere noe farlig under dekke av å være pioner og å vite mer enn samtiden og vanlige folk vet.
Silverspirit
GjenopprettetMedlem
Kjære silverspirit. De siste femti årene har mange mennesker fra vår egen kulturkrets (Europa, Amerika) skrevet om sine opplevelser med enteogener. Noe er lesverdig, mye er grusomt. Her er vi ved kjernen av problematikken. Platon beskrev i sin hulelignelse problemene med å oversette en mystisk opplevelse. Etter å ha stirret på lyset en kort stund tar det tid å venne seg til mørket igjen. I følge Platon.
Grunnen til at jeg anbefaler å sjekke ut litteraturen på området er at jeg har erfart problemene med å skildre hva som skjer underveis i mine reiser ut av dag-bevissthet. Sammensmelting er et ord som sier litt. Følelsen av å bli satt i kontakt med en visshet innvendig som kan erstatte tro. Vår selv-aksept kan styrkes. Jeg vil understreke at erfaringene som blir gjort både er unike ( preget av hver enkelts utgangsforståelse og intensjon) og felles ( preget av forsamlingens energi, ytre omstendigheter).
Jeg er litt forsiktig med å dra inn mine egne erfaringer. Å snakke om ens egne "utvidede bevissthet" blir lett litt kvalmt. Det er i alle fall ikke slik at mine nedturer har forsvunnet.Jeg vil si at min sensitivitet har økt. Den lykkelige uvitenhet er tilbakelagt. Jeg opplever mine erfaringer som sanne. Det er en verden utenfor løpestrengens domene. Det kreves styrke til å opprettholde troen på egne erfaringers gyldighet når omgivelser rister på hodet. Dette vil bli mindre problematisk etter som tiden går og flere kommer på banen også her hjemme. Foreløpig anser jeg det som en fordel med anonymitet. Lykke til med videre studier.
Jacobsen
GjenopprettetMedlem
"Jeg vil si at min sensitivitet har økt. Den lykkelige uvitenhet er tilbakelagt".
To vakre setninger, forresten. Men hva er det du vet nå, som du ikke visste før???
Reven himself
GjenopprettetMedlem
Gode spørsmål. For å svare er det kanskje lurt å si noe om mitt utgangspunkt. Jeg er skeptisk av natur. Jeg tror det jeg ser og erfarer selv. Visjoner kommer ikke lett gjennom tromming, f eks.
Hva er det jeg vet? At jeg intet vet, kanskje...At døden bare er en overgang. At det faktisk finnes andre verdener eller dimensjoner enn den vi er i til daglig. Jeg vet også at vi er medskapere av vår virkelighet. At egoet trenger å jekkes ned, kanskje vaskes, med jevne melomrom. Det som av noen anses som frakobling erfarer jeg som tilknytning.
For øvrig: det kan ikke understrekes sterkt nok at enhver må gjøre sine egne erfaringer. Det finnes ingen fasit tilgjengelig. Det finnes ingen fluktruter heller. Vi er innestengt i eksistens hele gjengen. Jeg tror ikke vi rekker å ta ut lønningsposen i himmelen før vi kastes ut i det på nytt.
Vi lærer ikke før vi gjenerobrer kontakten med det hellige. Vi lever i symbiose med plantene allerede. Mat, klær, hus, varme er stikkord. En utvidelse av denne symbiosen er på trappene. Dette vil våre barn forhåpentligvis nyte fruktene av. I vår tid må vi nok finne oss i at våre helligste erfaringer kommer til oss mens vi begår lovbrudd.
Til debatten om enthogener og lovverk: Flott at Andreas og andre tar på seg jobben å overbevise myndighetene. Vi har alle vår rolle å spille. Jeg er såpass prinsipp-orientert at jeg ikke finner meg i å spørre om lov til å spise/ drikke planter eller brygg av planter. Det er mitt private syn.
Jacobsen
GjenopprettetMedlem
"Vi er innestengt i eksistensen hele gjengen"
Nok en flott setning. Jeg forstår mer av det du vet nå. F. eks om symbiosen. Takk for innlegget. Det er ganske overbevisende på din måte.
Reven himself
Ahrefs [Bot]
Hei,
beklager at det har tatt så lang tid å svare på spørsmålet ditt. Det har unngått meg litt blant alt det andre som skjer... :-[
Om jeg føler meg ruset eller får skjerpede sanser? Godt spørsmål, som det er vanskelig å svare på uten å igjen gå inn på definisjoner osv. For hva er egentlig rus? Hvis man definerer rus som en endret bevissthetstilstand, så blir jeg definitivt rusa av samkvemet med plantelærere. Dersom man definerer rus som en hemming, sløving av bevisstheten, så vil jeg ikke si at jeg blir rusa. Dersom man definerer rus som ekstase, jfr. lykkerus, så blir jeg definitivt ekstatisk rusa! Hva mener du egentlig med rus?
Når det gjelder skjerpede sanser, så er dette en veldokumentert effekt av ayahuascainntak. Det er definitivt dokumentert i artikler og langtidsstudier av bl.a. Dennis Mckenna, Luis E. Luna, Rick Strassmann, Ralph Metzner m.fl. Artiklene kan du finne ved å søke på bl.a. ayahuasca, psilocybin og DMT på Pubmed eller andre vitenskapelige databaser. En bra artikkel med noe tung jargon, men skrevet av en meget kunnskapsrik person finner du på
http://www.akasha.de/~aton/NeoDMT.html. For å si det enkelt hyperaktiviserer ayahuasca pinealkjertelen, som igjen er det øverste kjertelsystemet i den menneskelige kroppen, dvs. den fysiske korrespondansen til kronechakraet i energikroppen. Dette har flere interessante effekter, f.eks. publiserte Luna m.fl. nettopp en artikkel hvor de beviser vha datateknikk at de to hjernehalvdelene, som til vanlig dominerer hjerneaktiviteten vekselvis, begynner å samvirke og operere simultant i en mye større grad enn ved normal dagbevissthet. Denne hyperaktiviseringen (i forhold til dagbevissthet, ikke absolutt sett selvfølgelig) gir seg også utslag i at de lavere kjertelsystemer begynner å fungere bedre og mere effektivt, med skjerpede sanser, klarere hode, bedre metabolisme osv., osv. Så jeg vil definitivt si at alle sanser blir skjerpet, inkludert den sjette sansen: sinnet og den syvende: ren bevissthet. Det er nettopp derfor vi kaller disse plantene medisin og lærere, og ikke rusmidler. Selv om de er rusmidler i den forstand at de bringer en inn i ekstase og egodød.
klem,
Lasse
Anonymous
Ralph PD Metzner - AYAHUASCA: HUMAN CONSCIOUSNESS AND THE SPIRITS OF NATURE
Denne Metzner som Lasse nevner har også skrevet en bok som en kan få kjøpt på Amazon.com. Helt sikkert en velinformert bok.

GjenopprettetMedlem
Hei, hei. En link jeg fant til en omfattende site om entheogener
http://www.csp.org/practices/entheogens ... html Et godt utgangspunkt for den som vil vite mer..
Hilsen Rollo

W3 [Sitesearch]
"www.erowid.org"
en veldig bra side om entogener

Ahrefs [Bot]
Enig med du!
På tross av hva andre på dette forumet måtte mene om Erowid, men det er heldigvis en død debatt, så er det faktisk en av de mest informative sidene om enteogener og rusmidler generelt. Folk over hele kloden med en litt dypere interesse for enteogener, plantemedisiner/gifter (hva er forskjellen?) og rusmidler anvender seg av disse sidene for pålitelig info og anekdotiske vitnesbyrd, samt referanser til litteratur og andre relevante websider. Det finnes mere politisk korrekte nettsteder og databaser, men ingen kan etter min mening måle seg med Erowid! Stedet er drevet av frivillige, driften er basert på donasjoner og det er i tillegg fritt for fordommer.
For de enkelte enteogener finnes mange gode sider med virkelig god info,et godt forum for diskusjon , om enn amerikanskdominert, er nettstedet ayahuasca.com, Diskusjonen er sentrert rundt dronningen av alle enteogener, mama ayahuasca, men mange andre planter omtales og diskuteres også. Ta deg en titt hvis du ikke har vært der allerede!
Lasse
Anonymous
Hei Lasse.
Endelig kom jeg til denne delen av siden. Det er mye å lære for ferskinger. Som totalt avholdsmenneske og sperre i alle retninger ut i fra hva jeg har opplevd hva flere typer rusmidler har gjort med mennesker jeg bryr meg om, har dine artikler og henvisninger vært lærerike. Guarden min er ikke så høyt oppe lengre - takk skal du ha.
GjenopprettetMedlem
denne følsomheten som de hellige planter gjeninsetter i oss
er brukbar til mye.se tilbake og fram i tid,høre andres tanker,høre åndene,ane farer på forhånd,sterkere orgasme,og helbrede andre(forstå åndelige behov hos medmennesker.)
innsikt i den åndelige dimensjon kort og godt.
for meg personlig har de psykotropiske vekster fjernet illusjonen av at jeg er alene i hverdagen.
alle de åndevesen jeg har møtt har sagt det samme:du er omringet av liv!

Anonymous
At i vitenskapelige kretser i Vesten kaller plantemedisin for hallusinogener skyldes hovedsaklig at de ikke er verken bevisste på dette med kontakt med åndeverdenen eller er åpen for dette.Og må kalle dette for hallusinogener.Og her vil jeg legge ved noen vitenskapsmenn som snakker om kommunikasjon med planter o.l. som er noe vestlig vitenskap generelt ikke aksepterer,respekterer eller er åpen for som gjør at de må kalle plantemedisiner som Ayahuasca,Peyote o.l. som hallusinogener:
----------
Kan ta noen eksempler fra vitenskapsmenn som er/var inne på et spor som sjamaner,mesterhealere o.l. verden over kjenner seg igjen:
Goethe sa det samme da han snakket om en ny måte å studere vitenskap på, i samarbeid med naturen. Han mente at menneskets bevissthet var en viktig del av naturen. Maleren Cezanne brukte svært lang tid på et maleri, kanskje opp til måneder. Han mente at han stod ansikt til ansikt med naturen mens han malte, at naturens bevissthet talte til ham og uttrykte seg gjennom ham. Han malte det samme fjellet om og om igjen i forskjellige bilder, og gjennom disse bildene kom fjellet til bevissthet og uttrykte sine tanker gjennom hans hele kropp. Han var ikke en maler som kopierte naturen,men snarere en som lot selve essensen i naturen komme frem i bildene sine. Både han og Goethe trodde på essensen. For tusen år siden trodde vi at vi kunne komme i kontakt med essensen i naturen, men på en eller annen måte så sluttet vi å tro det, og sa heller at vi kan ikke komme i kontakt med naturens essens fordi det tilhører den åndelige sfære.
Slike tanker jobber iallfal jeg med for øyeblikket, for jeg er svært opptatt av nettopp hvorfor den vestlige psyke stengte alt ute. Det beste eksempelet på dette er det som skjedde i malerkunsten. I renessansen begynte kunstnerne å bruke perspektiv, som blir kalt projektiv geomentri i matematikken. I tidligere bilder var man som tilskuer delaktig i den verden som fantes i bildet. Maleriene hadde tid og rom i seg. Man kunne for eksempel se på et maleri av en helgen og se denne helgenen i forskjellige situasjoner som levendegjorde bildet og gjorde tilskueren til en deltaker. Plutselig ble virkeligheten projisert inn i bildet ved hjelp av perspektivet, slik at å se på bildet var som å titte gjennom et vindu. Dette er en av de utrolige evnene til rom,nemlig det å kunne lage avstand til ting. - den skaper avstand til verden, omtrent på samme måte som vi skaper avstand til kroppen vår også. Kroppen har blitt til en slags mekanisme som vi lever i for en stund, den er ikke lenger en del av helheten. Mesteparten av livet tilbringer vi ikke engang i våre egne kropper, og når vi i tillegg er ute av kontakt med naturen og alt annet rundt oss, er det som om vi lever i vår egen, lille fantasiverden. Dette er tanker som blir stadig klarere for meg, og jeg tror at vi må komme i kontakt med den virkelige verden igjen, som deltakere. Dermed kommer vi også tilbake til subjekt/objekt, men man trancenderer hele det problemet hvos man snakker om deltagelse.
En vitenskapsmann som heter Brian Goodwin har startet et doktorgradsprogram på hva han kaller "holistisk vitenskap", basert på blant annet Goethes ideer. Det de gjør er f.eks i biologien å gå ut for å være sammen med en plante en stund for å oppleve den, og så siden gå tilbake til laboratoriet og visualisere den. Slik utforsker de den mentalt, og stiller spørsmål som: -Hvorfor er den slik som den er? Hvordan er forholdene mellom stilken og bladene og blomsten?Hva gjør den? Et praktisk spørsmål til dette er:-Hva ville de medisinske egenskapene til denne planten være?Man benytter seg av et system som er basert på visualisering,intuisjon og erfaring.Studenter som Goodwin har gjort disse forsøkene sammen med, har kommet frem til en svært generell enighet om f.eks hvilke medisinske egenskaper de forskjellige delene av en studert plante har. Deretter har de konsultert et medisinsk leksikon og funnet at deres antagelser faktisk har vært helt riktige. Dette er helt tydelig en annen form for å forandre seg, blant annet ved at den legger vekt på det intuitive. Med denne utviklingen vil vitenskapen etter hvert komme mer i balanse med den spirituelle/åndelige virkeligheten.
Disse vestlige vitenskapsmenn er åpen for kommunikasjon med planter.
Anonymous
South American Ayahuasca Practice
This brew, commonly called yage, or yaje, in Colombia, ayahuasca (Inca 'vine of the dead'*) in Ecuador and Peru, and caapi in Brazil, is prepared from segments of a species of the vine Banisteriopsis, a genus belonging to the Malpighiaceae.—Michael Harner
*Inca "vine of the dead, vine of the souls," aya means in Quechua "spirit," "ancestor," "dead person," while huasca means "vine," "rope").
Pablo's Warning: Ayahuasca is not something to play with. It may even kill, not because it is toxic in itself, but because the body may not be able to stand the spiritual realm, the vibrations from the spirit world. Pablo said he had several frightening experiences with ayahuasca. Three times he thought he was going to die.*
One needs courage, a strong discipline, and to proceed by degrees. It is a long process that might take two or three years before one can venture into the higher realms. One needs a teacher that shows the correct procedures, and how to defend oneself against supernatural attack. But after some time, one needs to continue alone, because even one's teacher might become jealous of one's progress and could take away all one has learned.
*Frightening ayahuasca experiences are quite frequent. It is common that people take ayahuasca only once, and are afraid to take it again.
From Ayahuasca Visions by Luna and Amaringo
Som denne Pablo sier så er ikke Ayahuasca giftig plante, men det er en voldsomt kraftfull plante og derfor er det viktig å ha dyktige sjamanhealere eller mesterhealere som de kalles i Sør-Amerika som er tilstede å overvåker prosessene i selve healing- og planteseremoniene der i nærheten. Det samme om det er trommehealing- eller trommereisegruppe - som en trenger en som har erfaringer med trommreiser og healing til å passe på.
Den renser kroppen ganske kraftig som jeg har nevnt.
Andre steder i verden er holistisk syn på mennesket en selvfølge. Her i Vesten generelt så er det ikke det. Det er allmennmedisinsk syn vs alternativ medisin/holistisk medisin. Så ja takk til mer balanse der sånn. Og kommunikasjon med planter - at det skal bli mer vanlig.
Så i Sør-Amerika eller i Nord-Amerika - blant de som følger gamle tradisjoner ang urbefolkningsgrupper o.l. så lærer de barna i en tidlig alder å få kontakt med plantene på en helt annen måte enn vi lærer her i Norge f.eks til barna våre om naturen og planter. En slik læring er noe jeg vil ha mer av i tiårene som kommer her i Norge. Enn annen måte å se på plantemedisin og sånt er viktig. Det spirituelle er en del av dette holistiske bildet. Å få en dyp kontakt med den planten som kan heale vil være flott.
Viktig å bevare kunnskapen til andre verdensdeler som har totalt annerledes syn på planter og kontakt med planter enn vi har her i Vesten.
----------------------------------
Også mer kloke ord rundt dette - ang Nord-Amerikanske indianere(traditonal world):
Knowledge as process):"Knowledge in the traditional world is not a dead collection of facts. It is alive,has spirit,and dwells in specific places. Traditional knowledge comes about through watching and listening, not in the passive way that schools demand, but through direct experience of songs and ceremonies,through the acitivities of hunting and daily life,from trees and animals, and in dreams and visions. Coming-to-knowing means entering into relationship with the spirits of knowledge,with plants and animals,with beings that animate dreams and visions, and with spirit of the people.
As in all relationships, agreements must be made and obligations and responsibilities entered into with the spirits. Thus, when a person comes into relationship with certain knowledge he or she is not only transformed by it but must also assume responsibility for it."
"The knowledge is acquired through experience and relationship with the thing to be known. In both cases the knowledge is not so much stored as data in the brain but is absorbed into the whole person."
Ja, vi mennesker er ikke biologiske roboter, men spirituelle vesener. Og synet og erfaringer rundt plantemedisin andre steder i verden har en spirituell grunnmur i seg og det har det ikke generelt i Vesten.
Anonymous
Så summasumarum. Dem som er skeptisk til når de hører ordet hallusinogener bør tenke litt om at de som har skapt det ordet på disse plantemedisinene som Ayahuasca,Peyote o.l. er ikke åpne for kontakt med åndeverdenen og med planter f.eks. Og må kalle det for noe siden det skaper jo en kommunikasjon med planter - åndeverdenen. De som er bevisste på dette og er vant med slike erfaringer - kommunikasjon med planter i Ayahuasca-seremonier o.l. Erfarer at de får en kontakt med disse plantene og de er i besittelse av mye kunnskap og visdom. Ikke bare om planter generelt - men alt mulig en kan tenke seg!
Vestens syn på enteogener eller plantemedisiner skyldes altså delvis at vesten(vitenskapsmenn) har gitt dem en merkelapp som heter hallusinogener og når en går mer i dybden av hvorfor så skyldes det at det er en vitenskap som ikke tar med det spirituelle - åndeverdenen osv i betrakning. Det bør en ha i bakhodet om man er åpen for åndeverdenen eller ikke.
Kan man komme i kontakt med planter via seremonier med Ayahuasca i Peru f.eks? Og hva kan de fortelle oss? Dette er noe jeg mener en bør erfare selv - gjerne få bakgrunnsinformasjon om. Og jeg liker dette ordtaket som heter: "Ta alt det jeg sier med klype salt - men gå ut og erfar". Egne erfaringer er det som teller her og ikke hva en vitenskapsmann eller lignende sier hva det er for noe. Det gjelder ang alt som har med det åndelige å gjøre. Dialog/kommunikasjon med planter er kraftig undevurdert i Vesten, men heldigvis så finnes det vitenskapsmenn(som jeg har nevnt her i de forrige postingene som forstår at det går an å få en slik kontakt. Og en får det garantert i Ayahuasca-seremonier. Men en må også møte sin egen frykt når en erfarer slike seremonier. Og om man er bevisst på det så vil det bli mye spennende som en helt sikkert vil erfare og ta med seg i sitt liv.
Og kunnskapen om å få Ayahuasca til å skape en effekt som gjør at en kommer i kontakt med planten så må en gjøre visse forberedelser som gjør at det er mulig. Og dette vet Ayahuascaros(Sjamaner som kan mye om Ayahuasca) ikke via mikroskopundersøkelser i et laboratorium, men de får kunnskap om dette via planten. Kommunikasjon med planten. Og det er flere og flere vitenskapsmenn som ser at de planter som kombineres med å skape kommunikasjon med planten på en kraftfull måte er så solid gjennomtenkt og ikke tilfeldig. Uten former for laboratorium,mikroskoper o.l. Og de stiller seg hvor får de den kunnskapen i fra? Jo, det er fra plantemedisinene.Og her er det generell forskning fra diverse vitenskapsmenn:
Lasse:
For å si det enkelt hyperaktiviserer ayahuasca pinealkjertelen, som igjen er det øverste kjertelsystemet i den menneskelige kroppen, dvs. den fysiske korrespondansen til kronechakraet i energikroppen. Dette har flere interessante effekter, f.eks. publiserte Luna m.fl. nettopp en artikkel hvor de beviser vha datateknikk at de to hjernehalvdelene, som til vanlig dominerer hjerneaktiviteten vekselvis, begynner å samvirke og operere simultant i en mye større grad enn ved normal dagbevissthet. Denne hyperaktiviseringen (i forhold til dagbevissthet, ikke absolutt sett selvfølgelig) gir seg også utslag i at de lavere kjertelsystemer begynner å fungere bedre og mere effektivt, med skjerpede sanser, klarere hode, bedre metabolisme osv., osv. Så jeg vil definitivt si at alle sanser blir skjerpet, inkludert den sjette sansen: sinnet og den syvende: ren bevissthet. Det er nettopp derfor vi kaller disse plantene medisin og lærere, og ikke rusmidler. Selv om de er rusmidler i den forstand at de bringer en inn i ekstase og egodød.
GjenopprettetMedlem
"David":
At i vitenskapelige kretser i Vesten kaller plantemedisin for hallusinogener skyldes hovedsaklig at de ikke er verken bevisste på dette med kontakt med åndeverdenen eller er åpen for dette.
Hvorfor er det så galt at de kaller det for hallusinogener? De er jo det også...