Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Er det noen av dere som tileldigvis vet hvordan plantehjelperne kan dyrkes (i jorda)?

Hvilke kan dyrkes i nordisk kystklima?

Håper på svar
GjenopprettetMedlem
Alle planter er plantehjelpere og dyrkes som vanlig Ofela

I jorda enten ute eller inne - økologisk jord & gjødsel selvfølgelig.

Hva mener du med nordisk klima?

Du vet det er stor forskjell fra sør til nord her i gamle Norge

Noen spesielle planter du tenker på?

:wub:

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Jeg har fra før av en økologisk urtehage som befinner seg i nærheten av Østlandet. Gjødsling og optimalt tidspunkt for såing og høsting, for å nevne noe, er forskjellig fra plante til plante, og det har jeg litt erfaring med.

Det kunne også vært aktuelt for meg å prøve å få noe til å vokse i det nord-norske innlandsklimaet .

I boka ”Urter, myter og magi –Sagn, bruksområder og beskrivelser av ville vekster brukt i heksekunst og sjamanisme”, kan man bla. lese om psykoaktive planter som belladonna, alrune, bulmeurt og piggeple. Det var slike jeg tenkte på.

Tenker også litt på medisinvekster som kvann, søterot, valurt og legevendelrot. Andre anbefalinger?
GjenopprettetMedlem
Ser ut som du har full kontroll selv sådde jeg bl.a. piggeple nå under fullmånen i februar - "gammel" sådato iflg. heksenes håndbok av Dannie Druehyld..

http://www.eutopia.no/Urtebok.html

Ønsker deg lykke til!

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
<t>Takk!!

Hva mer har du sådd?

I min hage vokser det mer ugress enn urter, så full kontroll har jeg nok ikke. Jeg liker forresten ikke begrepet "ugress". Det er artssjåvinistisk å hevde at noen planter er mer verdt enn andre, fordi man oppfatter dem som penere og mer kultiverte. Mye av ugresset er sunt og godt, som f. eks. skvallerkål, vassarve og engsyre :icon_biggrin:</t>
GjenopprettetMedlem
Jeg har også mye "ugress".. ) av den enkle grunn at det er medisinurter... )

Hva jeg ellers har sådd? Ja, skal vi se : tomater, slangeagurk, paprika, chili, pyntegresskar & vanlig gresskar, samt ringblomster & forskjellig valmuer og jeg husker ikke mer akkurat nå.. ) jeg har sådd masse! Flyttet jo inn på småbruket i høst og har hage for første gang på lenge. Veldig takknmelig for det! Er også så velsignet at jeg har en glassveranda og den fungerer som drivhus selvfølgelig.. ) så jeg har nå stooore tomatplanter... ) Det er morsomt - også er jeg drivhusgartner av yrket.. uhelbredelig!

Hexedoktor'n