Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
knunett2
Ailo har bedt meg om å skrive om forholdet mellom enteogener og det norske lovverket. Først litt om min bakgrunn. Jeg er i ferd med å avslutte en doktorgrad i moralfilosofi/juridisk filosofi. Ved siden av studiene har jeg arbeidet med nevnte tema i vel to år, og har nylig publisert en bok om det.

Jeg har snakket med jurister i offentlige instanser, og de mener at saken dreier seg om ganske komplisert juss. I bunn og grunn er det Høyesterett som må avgjøre rettmessigheten av å arrangere religiøse seremonier med psykoaktive planter i Norge.

Menneskerettsloven og Grunnloven regulerer retten til fri religionsutøvelse. Det er klart at menneskerettsloven vil stille meget strenge krav dersom det viser seg at det kan være lovlig i en religiøs kontekst å reise med planter som står oppført på narkotikalisten.

For de som ikke er særlig glad i ”systemets” lover vil jeg som en digresjon nevne at menneskerettsloven er godt begrunnet, og den er i overensstemmelse med god etikk slik jeg ser det.   

Loven setter opp en rekke etiske, juridiske og medisinske kriterier som må være tilfredsstilt for at en religiøs praksis skal være tillatt. Når det gjelder planteseremonier vil følgende sannsynligvis være påkrevd:

1) Seremoniene må kun skje innenfor rammen av seriøse og anerkjente trossamfunn, fordi dette er i praksis den beste måten for helsemyndighetene å sjekke at seremoniene blir arrangert på forsvarlig vis.

2) Trossamfunnene må være offentlige og åpne. Enkeltpersoner eller grupper som prøver å skjule for myndighetene at de arrangerer planteseremonier kan derfor ikke påberope seg menneskerettsloven (eller sivil ulydighet). De vil bli tiltalt for brudd på legemiddelloven, eller narkotikabestemmelsen, eller i verste fall § 162c som omhandler organisert kriminalitet.

3) Reglene for å kunne veilede seremonier vil være minst like strenge som reglene for psykolog- og legepraksis og andre yrker som krever spesialistkompetanse.

4) Religiøse seremonier er ikke terapi, men det vil trolig bli stilt krav om at de må arrangeres på en slik måte at de er tilsvarende forsvarlig som for eksempel sesjoner med holotropisk pusting eller hypnose. Derfor er det mulig at kirker som Santo Daime og UDV må forandre noe av sin praksis for at de skal være lovlige i Norge. 

5) Av allmennpreventive hensyn vil det forutsettes at den klare grensen mellom genuin religiøs overbevisning og misbruk ikke utviskes. Planteseremonier må ikke lede til økt misbruk av enteogener i resten av samfunnet.

6) Brudd på narkotikabestemmelsen kan kun rettferdiggjørs hvis enteogener står helt sentralt i ens religiøse tro. De må være sakramenter på lik linje med de helligste sakramentene i andre religioner. Å prøve ut enteogener kun for å se om de er effektive for selvutvikling, vil derfor ikke være beskyttet av menneskerettsloven.

Ut fra myndighetenes foreløpige respons på Animistisk Trosfellesskap er det grunn til å tro at vi har en mulighet til å få planteseremonier anerkjent i Norge. Men det er vi som i stor grad har bevisbyrden. Etter hippienes utskeielser på 60-tallet er det vi som må vise klart og tydelig at vi er seriøse. Hvis vi ødelegger denne sjansen, vil det kanskje gå flere tiår før myndighetene igjen vil vurdere lovligheten av enteogener i en spirituell kontekst.

Jeg vil understreke at myndighetene er ikke en fiende i denne saken. For å hindre at mennesker blir fysisk eller psykisk skadet, har de grunn til å regulere enteogener (og psykoaktive substanser) meget strengt.

Jo flere animister som deltar på planteseremonier i ukontrollerte former, jo større grunn har myndighetene til å totalforby enteogener av allmennpreventive hensyn. For da vil de hevde at animister har ikke særlig mer respekt for lovverket enn det narkotikamisbrukere har.

Hvis vi snakker om enteogener og kommuniserer på en måte som bidrar til at misbruk øker, så vil vi bare ødelegge for oss selv. Da vil vi gi kritikere det motargumentet de trenger. Derfor er jeg skeptisk til å drøfte enteogener i massemedia eller åpent på internett. Vi bør spille med åpne kort, og samarbeide med myndighetene, men ellers er diskresjon nødvendig i vestlige samfunn hvor relativt mange åpenbart ikke har den samme respekten for enteogener som det urfolk har. De som skriver om enteogener i dette forumet bør være klar over at det kan bli brukt mot oss i en straffesak. Narkotikapolitiet er nå klar over denne debatten. Og det vil ikke være god PR hvis en tenåring blir lagt inn på akuttpsykiatrisk etter å ha lest om flotte erfaringer med Fleinsopp på hjemmesiden til Ailo.

Alle som har kjempet for nye rettigheter, og vunnet, har gjort det ved å være meget seriøse og holde en så høy standard at myndighetene har vært nødt til å respektere dem. Se bare på Gandhi og Martin Luther King. Enteogener er meget tabu i Norge, så vi bør holde en høy standard som tar hensyn til etikk, juss og medisin.

Personer som vurderer å delta på planteseremonier er forpliktet til å sette seg grundig inn i de juridiske konsekvensene av dette. Det vil ikke nytte å påberope seg rettsvillfarelse hvis man blir stilt for retten. Du bør tenke deg nøye om før du risikerer en narkotikadom på rullebladet.

Til slutt vil jeg gjenta at plantene er ikke nødvendig for å bli en god healer eller realisere oppvåkning. Og bevisste drømmer, som er relativt lett å lære, gir opplevelser hvor ”grafikk”, lyd og intensitet ofte overgår reiser med plantene. WILDs er noe av det råeste som finns. Hvis du har lært å mestre bevisste drømmer, vil ego-behovet etter enteogener nærmest forsvinne av seg selv, fordi man er vel fornøyd med de dimensjonene som åpnes gjennom drømmeveien. Dette er tingen hvis man er hekta på hyperrealisme og ut av kroppen-opplevelser. Tibetanske munker bruker det i tillegg for å realisere opplysning. Ikke glem at Castaneda skriver i en av sine bøker at det bare er mennesker som er tjukke i skolten som trenger plantene for å få kontakt med åndeverden.   

For mer informasjon, se debattforumet til animisme.unity.no (Jeg er ikke spesielt glad i å skrive, og synes det er kjedelig å drøfte de samme argumentene i to debattfora, så det er fint hvis eventuelle argumenter og spørsmål om lovverket presenteres i forumet til Animistisk Trosfellesskap.)
Anonymous
Imponerande! :eusa_clap:
Anonymous
Hvis det kommer en gruppe med sør-amerikanske sjamaner som har med seg Ayahuasca i sin seremoni i en eller annen plass i Norge så må det avklares med myndighetene først om de får bruke enteogener i seremonien?
Anonymous
Är inte ayahuasca lagligt i Noreg, som det är i Sverige?

Mvh,
Thomas
knunett2
Ayahuasca er ikke lov i Norge. David sendte meg en mail hvor han gjentok spørsmålet ovenfor, så jeg svarte på mail tilbake. Andre spørsmål vil jeg som sagt svare på i forumet til AT. Takk for fin tilbakemelding Thomas. Det var hyggelig.

Vennlig hilsen

Andreas
Anonymous
Just det. Fortsatta diskussioner tas i http://animisme.unity.no - låser denna tråd nu.

Mvh,
Thomas