Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Study: Religious peyote use causes no damage
Hallucinogen not harmful to frequent users, Harvard-linked study reports

BOSTON - A study of the effects of peyote on American Indians found no evidence that the hallucinogenic cactus caused brain damage or psychological problems among people who used it frequently in religious ceremonies.

In fact, researchers from Harvard-affiliated McLean Hospital found that members of the Native American Church performed better on some psychological tests than other Navajos who did not regularly use peyote.

A 1994 federal law allows roughly 300,000 members of the Native American Church to use peyote as a religious sacrament. The five-year study set out to find scientific proof for the Navajos’ belief that the substance, which contains the hallucinogen mescaline, is not hazardous to their health even when used frequently.

The study was conducted among Navajos in the Southwest by McLean psychiatrist John Halpern. It compared test results for 60 church members who have used peyote at least 100 times against those for 79 Navajos who do not regularly use peyote and 36 tribe members with a history of alcohol abuse but minimal peyote use.

Those who had abused alcohol fared worse on the tests than the church members, according to the study.

Church members believe peyote offers them spiritual and physical healing, but the researchers could not say with any certainty that peyote’s pharmacological effects were responsible for their test results.

“It’s hard to know how much of it is the sense of community they get (from the religion) and how much of it is the actual experience of using the medication itself,” said Harrison Pope, the study’s senior author and director of the biological psychology laboratory at the hospital near Boston.

‘Reassurance’ for religious users
The researchers argue that their findings should offer “reassurance” to the 10,000 Native American Church members serving in the military who were barred from using peyote before new guidelines were adopted in 1997.

“We find no evidence that a history of peyote use would compromise the psychological or cognitive abilities of these individuals,” they wrote in their paper published in the Nov. 4 issue of Biological Psychiatry.

The researchers note that their study draws a clear distinction between illicit and religious use of peyote. They did not rule out the possibility that other hallucinogens, such as LSD, may be harmful.

No ‘flashbacks’ observed
“In comparison to LSD, mescaline is described as more sensual and perceptual and less altering of thought and sense of self,” they wrote, adding that peyote does not seem to produce “flashbacks” the same way that LSD apparently does.

The project was funded in part by the National Institute on Drug Abuse, which is part of the U.S. Department of Health and Human Services. A NIDA spokeswoman would not comment on the study.

Lester Grinspoon, a Harvard Medical School psychiatry professor who was not involved in the research, said the study lends scientific weight to a long-held belief that peyote is not harmful.

“The thing that excites me most about the paper is that the study was actually done,” he said. “The U.S. government — and NIDA, in particular — has been rather balky about allowing studies of psychedelic drugs of any kind.”
-----------------------

Det er jo fint at forskningresultater beviser at det ikke er farlig så lenge en bruker det forsvarlig og i såkalte healing- og religiøse seremonier.
GjenopprettetMedlem
Det finnes utallige personlige beretninger som bekrefter de funn som her gjengis. Mange bekker små lager før eller senere en stor å. I mellomtiden får vi leve med den store, korrumperende løgnen.

Til de som skulle ønske å våge seg utpå: det verste som kan skje deg er at du kan bli litt skremt på veien mot et sannere selv- og verdensbilde.
Dette er en risiko som er til å leve og "dø" med. Som en pilot med litt erfaring vil jeg bare få minne om følgende: Fortell aldri doktoren din at du kan fly. God tur!

Vennlig hilsen

Jacobsen
Anonymous
Källa / Source?
Anonymous
http://www.msnbc.msn.com/id/9918136/
GjenopprettetMedlem
healing plants causes no damage
it takes away your imbecility
and leaves you clearminded,
like a newborn babe.
a world of horror telling you to be scared
and avoid all sincere contact with the earth.
a world of dull leaders and dull people adoring them.
the indian inside me tells me to shun the christian believes
and return once more to the simple healing truth.
innocense is a lie,a folly against self.(therion)
Anonymous
Bear Heart, en Nord-Amerikansk indianer og som har skrevet boka "Vinden er min mor" - som også har vært i Norge og skal vel til Norge igjen nå om jeg ikke har lest feil et sted - er veldig positiv til Peyote-bruk(eget kapittel om dette i hans bok). Jeg skal komme tilbake til noen flotte sitater fra boka "Vinden er min mor".
Anonymous
[/img]det er en prøve...
📎 natugle01.jpg
Anonymous
Fra boka - Vinden er min Mor av Bear Heart - medisinmann - utsending fra Native American Church,æresdoktor ved St.Johns University i Louisiana og rådgiver ved Memorial Psychiatric Hospital i Albuquerque,New Mexico, der han også bor.
------------------------------------------
Fra Kapittelet PEYOTEMETODEN - noen fine sitater:

"Denne urten, som den hvite kultur bare betrakter som et rusmiddel, har de innfødte i flere hundre år med stort hell brukt til helbredelse."

"Peyote er en viktig del av Native American Church, har vært i bruk blant indianere i Nord-Amerika lenge, i omtrent to tusen år. Aztekerene pleide å gi det til langdistanseløperne sine for å gjøre dem utholdende. Våre innfødte stammer brukte det ikke bare for å bli synske, f.eks for å finne bortkomne hester eller en fiendtlig leir, men også for å helbrede allslags sykdommer. Opprinnelig ble det brukt til nettopp det. "

"Peyote inneholder mer enn 57 alkaloider med egenskaper som forstyrrer muskelbevegelser,luktesans og hørsel, det gjør en ytterst følsom. Men vitenskapsmenn har funnet ut at det ikke er vanedannende, og de har også fastslått dets medisinske kvaliteter. I et forsøk injiserte de en stafylokokkinfeksjon i tyve rotter. Ti av dem fikk også sprøyter med peyokatin, et element som ble funnet i Peyote. Disse 10 overlevde, mens de andre døde. Dette er bare ett av slike forsøk i forbindelse med peyotens helbredende egenskaper."

"Når våre innfødte tar peyote, bryr de seg ikke om hva det inneholder, de vet ingenting om alkaloider eller andre bestanddeler som er blitt identifisert i laboratorieundersøkelser. Men ber ikke til peyoten, men i erkjennelsen av at peyoten er en medisin Skaperen har gitt oss for å hjelpe menneskene. Det betraktes omtrent som aspirin, en kur for allslags mentale,følelsesmessige og fysiske problemer. Vi tar det ikke for å bli "høye", og vi møtes ikke av teologiske årsaker. Vi kommer inn i tipien fordi vi trenger hjelp, vi trenger veiledning, vi trenger styrke og oppmuntring. Peyote gjør folk svært følsomme overfor syn og lyd og mer oppmerksomme på hva som er rundt og inne i dem. Den hjelper oss i tilbdelsen av Gud, og kofirmantene bruker den som et symbolsk sakrament, svært likt de kristne som bruker vin ved altergangen, og jødene som bruker vin når de feirer sin påskefest. Vårt folk sier at vi ikke hallusinerer når vi bruker peyote, snarere ser vi syner som lærer oss noe. "

"Vi sier at peyote er medisin, og ofte betraktes våre tipier snarere som sykehus enn kirker fordi folk blir friske under møtene der inne ved å ta peyote. Resultatet er at noen av veimennene omtales som peyoteleger. Når det sitter en syk person i en tipi, gjøres alt helbredelsesarbeid vanligvis etter midnatt, etter at folk har inntatt peyote. Slik gjør vi det fordi vi etter midnatt ser mot solen som kommer opp, og symbolsk vil sykdommen da komme ut av det mennesket. Henimot morgenen synger vi en sang vi omtaler som morgensang, og teksten lyder: Nå i morges vil jeg være frisk.
Når alt dette er sagt og gjort, har de sykes trossystem mye å gjøre med helbredelsen. Hvis de har sterk tro på bønner, kan det i seg selv være et middel, og de kan bli friske. Men av og til trenger de støtte i kirkeatmosfæren. Mange mennesker er blitt friske av peyote etter at vanlige leger hadde gitt dem opp. "

"Vi tilber ikke peyote, skaperen kom til oss med den for at vi skulle bruke den. Den brukes til helbredelse, den hjelper til å fokusere vårt folks bønner når de setter seg ned på Moder Jord og snakker direkte til Skaperen, mens de ber for alle mennesker og for de små barna som ikke en gang er født ennå. "

"I 1995 framla kongressrepresentanten Bill Richardson(peyote ble forbudt i 1990 for medlemmer av Native American Church å bruke dette sakramentet - plantelæreren)fra New Mexico et lovforslag som inneholdt at Native American Church og dens bruk av peyote, skulle godtas og vernes i alle delstater. Det forslaget ble vedtatt, og det viser at vår tro og våre bønner blir hørt når vi samler våre hjerter og tanker. "
Anonymous
til David:  Ouanah  vendte tilbage til sit folk og sagde : Vi vil følge Biblen,men vi vil gøre det i en tipi.Vi vil bygge et alter af jord i denne tipi, og vi vil spise PEYOTE for at kurére vores sygdomme"
(Bear Heart : Vinden er min moder.)
Anonymous
"piamaia":

til David:  Ouanah  vendte tilbage til sit folk og sagde : Vi vil følge Biblen,men vi vil gøre det i en tipi.Vi vil bygge et alter af jord i denne tipi, og vi vil spise PEYOTE for at kurére vores sygdomme"
(Bear Heart : Vinden er min moder.)

Quanah Parker som var grunnleggeren av Native American Church i begynnelsen av 1900-tallet. Halvt indianer og halvt hvit.  :respect:
Har flere mål i dette livet - en av dem er å besøke Peru flere ganger - Amazonas og erfare Ayahuasca-seremonier blant annet. Mens det å erfare Peyote-seremoni i regi av Native American Church er et annet.  8)
Anonymous
jeg er vild med Bear Heart.
Anonymous
"piamaia":

jeg er vild med Bear Heart.

:lol: :biggrin: Jasså? :w00t: :eusa_clap:
Anonymous
Til David.
Det er nogle spændende mål du har,dem skal du nok nå,jeg har flere bekendte der har gjort lignende,hos dem var der ikke lagt fra ønsket til de nåede opfyldelsen.
GjenopprettetMedlem
Jag läste boken (Bear Heart), och på natten - i drömmen - så kom han o snakkade med meg
Joda, det er sekkert!!
Jag skall ikke si vad han sa, men det var BRA
Anonymous
whauu...! Ja..man skal huske at noget skal indeholdes i stilheden,der hvor alt siges,...meget mere siges og fortælles .. der..i stilheden.
GjenopprettetMedlem
David ;-)

Tuuusen takk for at du la ut noe på norsk om dette emnet, ærlig skal man være og ærlig er jeg....
Di der avhandlingene på engelsk, øhh jeg tror nok jeg ramler ut etter di 10 første setningene, ergo så det en stund ut til at jeg ville forbli uvitende for evig fremtid om dette emnet, men nå ser jeg lys i tunellen... tusen takk igjen, for den norske forklaringen  :eusa_dance: :eusa_clap:

Lys & Kjærlighet
Tina
Anonymous
Ja, det bør komme flere bøker på norsk ang Ayahuasca,Peyote,San Pedro o.l. ang plantelærere. Det kommer nok i fremtiden.  8) :w00t: :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
VELDIG BRA DENNE BOKEN TIL BEAR-HEART.
BILDET AV HAM PÅ FORSIDEN ER SÅ STERKT OG LEVENDE
AT HAN FULGTE MEG I LANG TID ETTER  MØTE MED DENNE KRAFTKAREN.
:eusa_pray: