Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Sensis [Crawler]
Takk for reaksjonen.

Denne tråden har vært fruktbar og teamet trenger diskusjon.

Men nå låses denne tråden av forskjellige grunner.

Den ene er at jeg syns det kommer få nye argumenter til debatten.

Det andre er at vi snart kommer til å bringe inn mer stoff om akkurat denne avgjørelsen i USAs høyesterett, noe som kan bringe nye perspektiver til temaet.

Det tredje er: Dersom du vil diskutere en ny problemstilling, en konkret opplysning, en reaksjon eller på annen måte vil ytre deg om dette temaet,

så start nytt tema.

Men du har fortsatt til i morgen for å ytre deg i denne tråden.

Mvh. Ailo Gaup
GjenopprettetMedlem
Yess! Jeg har noe på hjertet!

Denne tråden ble startet som en informasjon om en utvikling vedrørende enteogener i ett vestlig land. Utviklingen har skjedd ved hjelp av viktige internasjonale lover. Å fortelle om dette inne på Sjamansonens debattsider, der det gjennomgående grunntemaet er sjamanisme, kalles opplysning. Disse opplysningene er rettet mot de som er interresserte, som alt annet som blir skrevet inne på disse sidene....

Enhver tråd her inne som inneholder temaet enteogener, er beregnet på de som er interreserte. Det er mange grunner til at folk har denne interessen, noen er tilhengere, noen er motstandere og atter andre er rimelig nøytrale.

Er enig med det Ailo skriver (en eller annen plass) om at plantelærere er kun en innfallsvinkel, at det finnes mange andre. Og disse har sin plass på andre tråder i andre emner her på sonen. Men dette emnet kalles fortsatt for plantelære og urtesjamanisme, og der er også informasjon og erfaringer angående enteogener en del av det.

Motstanderene mot enteogener her inne (ikke alle, noen. Ta til dere dere som føler dere truffet) klarer ikke å skille sak og person. Personangrep har ingenting med debatt å gjøre, tvert imot...det ødelegger debatten og fører til at Ailo må gjøre sånn som nå....låse en tråd.

Jeg må ærlig innrømme at jeg er grundig lei alle de som tror at de må tenke for meg, det er vel derfor jeg skriver dette også... For jeg synes at saklig informasjon om plantelære er særdeles interressant. Alle de linkene som blir lagt inn her inneholder masse informasjon, og jeg velger selv om jeg klikker meg inn på dem eller ikke. Ofte gjør jeg det, og lærer hver gang noe nytt og interessant. Dessuten slipper jeg jobben med å lete på nettet selv, og sparer tid på det.

Jeg sier ikke at vi alle må være enige...tvert imot. Men det er lov å være uenig på en respektfull og saklig måte. At noen har mer og andre har mindre erfaring med det å innta forskjellige substanser, er vel også som det skal være. Jeg synes ikke at det er noen av innleggene som blir noe dårligere/bedre av den grunn. 

Alle har rett til å gjøre sine egne veivalg, om de oppfattes som kloke eller dumme av andre....det får være de andres sak. Og alle har rett til å gå den veien de er på uten å bli angrepet. Saklig debatt og konstruktiv kritikk er sunt. Personangrep og latterliggjøring skaper ikke gode debattforhold. Det splitter opp i leire og holder det egentlige budskapet skjult.

Til slutt...jeg har ingen sterke holdninger hverken for eller i  mot enteogener. Det er som flere sier her inne, en del av sjamanismen. Jeg har ingen personlig erfaring, men det kommer, for jeg akter SELV å finne ut hva det dreier seg om. Eneste jeg er opptatt av, er at det ikke skal skade andre!

Så til et spørsmål til Ailo og admin....det var i fjor sommer/ høst snakk om ett eget, lukket forum for de som ønsket å debattere enteogener. Hvor blir det av?

Min mening...
Inger Lise.
GjenopprettetMedlem
Jeg er vel ikke nøytral, men jeg ser ingen grunn til å engasjere meg i debatter som alltid ender langt bort fra selve esensen eller temaet, som i denne tråden her [Ayahuasca LOVLIG i USA], men gjør et unnntak her og svarer  :wink:

Så David, her er mitt svar til deg på denne tråden du startet.

Så flott at O Centro Espirita Beneficiente Uniao do Vegetal fikk det igjennom.
Jeg kan knapt tenke meg hvor mange måneder og penger de alle har brukt til å skrive brev holde opplysende stands/demonstrasjoner for å nå sitt mål, nemlig å holde sine fire timer lange sermonier innenfor lovens rammer. For en lettelse de føler nå. Tenk for en herlig atmosfære de nå har under sermoniene sine  :eusa_clap:

Morten
GjenopprettetMedlem
Så til et spørsmål til Ailo og admin....det var i fjor sommer/ høst snakk om ett eget, lukket forum for de som ønsket å debattere enteogener. Hvor blir det av?

Dette er et kjempeforslag  :eusa_clap:

Da trenger man ikke bekymre seg over at man driver "reklame overfor mindreårige"
Man kan ha sterke debatter som ikke låses så snart temperaturen stiger litt, og så får vi alle og enhver prøve å holde diskusjonene på et "fagplan" og ikke komme med personangrep...

Det er lov å være enige om at vi kan være uenige, og likevel respektere hverandre for nettopp det, da skapes forståelse og respekt istedenfor lavmål og usakeligheter...

Alle har vi en del av sannheten, sammen kan vi legge hele puslespillet  ;D

Tina
Anonymous
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... 1&Itemid=2

Her står det mer om UDV og kjennelsen ang Ayahuasca i seremonier. Mange fine ord fra Lasse.