Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Anonymous
"WhiteOwl":

Ærlig talt, nå begynner det å høres ut som ren sensur her, ser dere ikke det?
Hvis man skal skrive saklig så får man lov til å bruke de og de ordene, og ellers er man usaklig? (Og blir kanskje redigert bort?)
Synd dessuten det burde vært en litt mer objektiv moderator som hadde ansvar for en slik debatt.

Jeg kommer bare til å sensurere latterliggjøring av personger og personangrep. Men så lenge kriteriene om at plantelærerere ikke er narkotika og at det er en del av sjamanismens verdensarv aksepteres er det som er viktigste kriteriene i en slik debatt. Så får folk bruke rus eller ekstase som de vil.
Og Ailo gjør det på sin måte ang sensur.

Hva legger du i ordet litt mer objektiv? En som er åpen for at det ikke er en del av sjamanismens verdensarv og en som er åpen for at det har med narkotika å gjøre?
GjenopprettetMedlem
Her er jeg enig med deg WhiteOwl. Hvis det er sånn at vi skal dikteres i åssen ord vi får lov å bruke, blir det litt sånn barnehagementalitet. Og vi er da vitterlig voksne mennesker.

Jeg skrev nettopp ett innlegg ett annet sted her inne, på tråden RUS, angående dette, forresten. Dette med ord og ords betydning i folks bevissthet er noe som kan forandres. Det tar tid å endre disse betydningene, men det lar seg gjøre gjennom bevisst å bruke dem i andre sammenhenger enn det folk flest pleier å forbinde dem med. Det å gi folk nye preferanser til ett belastet ord kan da ikke være galt, når faktisk dette ordet i sitt vesen beskriver en tilstand som jeg ihvertfall opplever rett som det er....UTEN bruk av kunstige/ tilførte stimuli.

Min mening
Inger Lise
Anonymous
Inger Lise:
Det å gi folk nye preferanser til ett belastet ord kan da ikke være galt, når faktisk dette ordet i sitt vesen beskriver en tilstand som jeg ihvertfall opplever rett som det er....UTEN bruk av kunstige/ tilførte stimuli.

Joda, du har nok rett. Men de 2 andre kriteriene bør være der om man skal ha en saklig debatt.  8) Jeg har redigert det jeg skrev tidligere om viktige kriterier for en saklig debatt.
GjenopprettetMedlem
Har ikke protestert på det, jeg ;D Synes det er helt flott at debatter er saklige. Og at folk får komme med sine meninger.

Det er "diktaturet" jeg opponerer mot (er kanske litt anarkist)  :lol:
GjenopprettetMedlem
Jeg liker å kalle spaden for en spade. Jeg har registrert i enkelte kretser, er det mennesker som synes det er kjekt å snakke over hodet på andre. Med ord som er så fine at di knapt selv vet hva ordene betyr, klarer di det. Og di som ikke forstår blir enda dummere.
Av og til må jeg også bruke et annet språk for å bli hørt. Det må vi også om plantelæra skal diskuteres på offentlige kontor. Men i debattsonen synes jeg spaden kan hete en spade.
Og i min plantelære er spaden et viktig redskap.
Anonymous
OK, jeg starter med å svare på spørsmålet hele debatten her bygger på, - kan vi klare en saklig debatt om plantelære? Nei, - jeg tror ikke jeg kan det etter de kriteriene som legges til grunn her, og derfor skal jeg heller prøve å holde meg unna debatten. Jeg kan ikke delta i en debatt der jeg må slå opp i ordboka over tillatte begreper, og der det kun er lov å ha en mening.
Hvis jeg nå skulle ha den mening at plantemedisin er narkotiske stoffer, så er jeg altså allerede utestengt, for det er ikke tillatt. (Og nå sier jeg ikke at jeg er av den mening, så ikke angrip meg for det akkurat nå, det er ikke det debatten går på nå.)
Hva mener jeg med at moderator bør være litt objektiv? Vil jeg da ha en sløv, ikke-tilstedeværende moderator, eller en som mener at dette er narko? Nei, selvfølgelig ikke, skjønner ikke hvorfor det skal være en selvfølge. Men jeg syns at når moderator er av de aller ivrigste i debatten og har veldig sterkt i mot "de andre", så kan det falle skevt ut med hva som blir slått ned på av uttalelser. Og skulle David kalle meg noe jeg ikke liker i kampens hete, så nytter det ikke akkurat å melde til moderator.. Bukken og havresekken, på en måte.
Men det hele er jo forsåvidt greit, når bare premissene er klarlagt på forhånd, og det står det jo eier av forumet fritt til å gjøre. "Debatt om/rundt entogener betyr ikke at det er tillatt å være skeptisk på noen måte til noen slags bruk av disse, det er kun tillatt å bruke de på forhånd vedtatte ord og begreper og enhver motstander får finne seg et annet forum å diskutere i." Lag en tekst sånn omtrent som dette, så vet vi alle hva vi har å forholde oss til.
GjenopprettetMedlem
Så begynner ting å bli konkrete, min første reaksjon var irritasjon når jeg leste dette, så hva gjør jeg alltid da...
Jo jeg puster noen dype drag og leser enda en gang... og jeg finner ut hva WhiteOwl mener, tror jeg...

Først av alt, det er en rød tråd i dette med at man ofte faller bort fra saken kjærne her på debattsonen, mye kan ha med at det er KUN EN moderator som styrer det meste
Jeg ser problemet med at man kan føle at man må forholde seg til "tilatte" begreper og at dette kan være vanskelig, likevel er det viktig å være en del av debatten for å få frem sin mening og kanskje kan man endre noen holdninger og se saken fra flere sider om man åpner opp for det at det skal være lov å være uenig men at man likevel skal kunne bli hørt og tatt alvorlig.
Administrator bør se på problematikken med å ha kun en aktiv moderator... og han bør se om han kan finne et par stykker til og sette inn som moderatorer, det er min mening og jeg håper jeg kan si dette her uten å bli hudfletta for mine synspunkt...
David som denne moderatoren bør holde en litt mer nøytral rolle i enkelte debatter slik at brukerene føler det er noen som er objektiv i debattene...
Jeg synes ikke det er okey at noen føler di ikke kan ytre sine synspunkter om /rundt entogener på et forum som dette, spesielt når ledelsen ikke vil ha dette i en låst tråd men åpent på forumet bør di som er imot bli vel så mye hørt og ikke overkjørt av di som er for, hvis ikke blir den almenne oppfatningen fort forvrengt
jeg synes at flere skal komme på banen og at saken skal bli belyst fra så mange sider som mulig...
Så jeg starta med å bli forbanna og endte opp med å være enig i en del av det WhiteOwl sier her i sitt inlegg...

Hva beviser det, jo det beviser at når man får flere vinklinger av en sak, da ser man andre sider av seg selv og sine standpunkt

Tina
GjenopprettetMedlem
"Tina":

Hva beviser det, jo det beviser at når man får flere vinklinger av en sak, da ser man andre sider av seg selv og sine standpunkt

Enig her - og hva mer - det er lov å være skeptisk ...
kariw
Anonymous
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... 3&Itemid=2

Jeg tar den opp igjen og jeg kommer ikke til å endre meg som moderator ang holdning til plantelærerdebatten. Jeg mener det er en anti-sjamanistisk holdning å si at plantelærere handler om narkotika. Det skal jeg få lov til å mene uansett om jeg er administrator,moderator eller vanlige medlemmer. Og de som mener at det har med narkotika å gjøre og er skeptisk må få gjerne lov til å skrive så lenge det er SAKLIG. Og ikke går på å angripe personer eller latterliggjøre. Men jeg må få lov til å mene at det er en anti-sjamanistisk holdning å ikke være åpen for plantelærere som en del av sjamanismens verdensarv eller mene at det er narkotika. For meg er det usaklig at det skal ha noe med narkotika å gjøre og det som Ailo nevner sier også noe om hvorfor det ikke er det og skal sees på i sammenheng av healing og renselse. Og hvorfor skepsisen sånn er den er i Vesten til det.

Dere som er skeptiske må gjerne fyre løs - saklig om hvorfor dere er så skeptiske til noe som er en del av sjamanismens verdensarv. Og evt hvorfor dere ser det på som narkotika. For meg er det usaklig, men om dere har noe saklig å komme med her så skal jeg ikke si noe på det. Det blir ikke redigert eller slettet.
Anonymous
Jeg kommer iallefall til å ikke involvere meg i plantelærerdebatter der jeg mener det er usaklig og anti-sjamanistisk holdning til. Så da kan de som er skeptiske til plantelærere få lov til å si hva de vil,fordi jeg gidder ikke å være med på deres diskusjoner. Slike diskusjoner er jeg ferdig med å debattere og er ganske lei av det. Men angående andre tråder ang plantelærere så vil jeg være med.  Så får andre debattere som de vil og så passer jeg på at det ikke blir personangrep og latterliggjøring. Er det en grei deal? :biggrin: 8)
GjenopprettetMedlem
Jeg tar den opp igjen og jeg kommer ikke til å endre meg som moderator ang holdning til plantelærerdebatten. Jeg mener det er en anti-sjamanistisk holdning å si at plantelærere handler om narkotika. Det skal jeg få lov til å mene uansett om jeg er administrator,moderator eller vanlige medlemmer.

Selvfølgelig skal du få mene hva du mener og selfølgelig skal du kunne ha din mening selv som moderator, men og her er et men... som "vanlig medlem" og som "moderator" har du to to funksjoner i ett, du bør ha en gjevn ballanse mellom disse to. Det kan av og til være smart å dempe seg litt for å ikke skremme andre fra å debattere... av og til må man rope for å bli hørt, men i lengden kan man komme lengst med å rolig fremlegge sin mening.
Hva er din hensikt med å være moderator?
Er det et ønske om å fremme debattene generelt her på sonen eller er det et ønske om å banke sine meninger igjennom, slik at folk skremmes bort eller ser det nytteløst å komme med sin del av debatten...?
Du sier at du kun skal slå ned på det usaklige, er det da det usaklige sett i fra din vinkling... kan DU noen ganger bli usaklig i din iver etter å fremme dine meninger... en sak har alltid to sider, som bruker og moderator bør du se begge.

Jeg er enig med deg i at det vi diskuterer ikke er "rus" men plantelære, det vet du... ;) og jeg ser også på det som en verdensarv, men det jeg også ser er at dem som stiller spørsmål med dette blir til tider fullstendig overkjørt... ser DU det ?

Jeg kommer iallefall til å ikke involvere meg i plantelærerdebatter der jeg mener det er usaklig og anti-sjamanistisk holdning til. Så da kan de som er skeptiske til plantelærere få lov til å si hva de vil,fordi jeg gidder ikke å være med på deres diskusjoner

Er det brukeren eller moderatoren som snakker her, for det er definnitivt ikke begge...

Stopp opp og lytt, se deg rundt og erfar... vi har alle en lekse å lære og en vei og gå, ballanse er grunnstenen i det meste, klarer vi å finne grunnstenen har vi noe å bygge på

Tina
Anonymous
Tina:
Selvfølgelig skal du få mene hva du mener og selfølgelig skal du kunne ha din mening selv som moderator, men og her er et men... som "vanlig medlem" og som "moderator" har du to to funksjoner i ett, du bør ha en gjevn ballanse mellom disse to. Det kan av og til være smart å dempe seg litt for å ikke skremme andre fra å debattere... av og til må man rope for å bli hørt, men i lengden kan man komme lengst med å rolig fremlegge sin mening.
Hva er din hensikt med å være moderator?
Er det et ønske om å fremme debattene generelt her på sonen eller er det et ønske om å banke sine meninger igjennom, slik at folk skremmes bort eller ser det nytteløst å komme med sin del av debatten...?
Du sier at du kun skal slå ned på det usaklige, er det da det usaklige sett i fra din vinkling... kan DU noen ganger bli usaklig i din iver etter å fremme dine meninger... en sak har alltid to sider, som bruker og moderator bør du se begge.

Nå har jeg sagt at jeg ikke vil involvere meg i debatter jeg føler er usaklig eller lignende. Og vil heller ikke slå ned på det jeg mener er usaklig - bare personangrep og latterliggjøring.

Jeg er enig med deg i at det vi diskuterer ikke er "rus" men plantelære, det vet du... ;) og jeg ser også på det som en verdensarv, men det jeg også ser er at dem som stiller spørsmål med dette blir til tider fullstendig overkjørt... ser DU det ?

Ja, derfor kan de komme frem siden jeg ikke velger å involvere meg i slike tråder eller deres postinger.

Er det brukeren eller moderatoren som snakker her, for det er definnitivt ikke begge...

Begge 8)

Stopp opp og lytt, se deg rundt og erfar... vi har alle en lekse å lære og en vei og gå, ballanse er grunnstenen i det meste, klarer vi å finne grunnstenen har vi noe å bygge på

Greit nok, men jeg velger å involvere meg der jeg føler for det. Har egentlig brukt opp kvoten min å debattere om det med skeptikere. Så får andre ta over som er mer diplomatiske.
GjenopprettetMedlem
Så kom vi dit at di som er mot ikke orker og ta debatten og di som er for ikke orker å ta debatten  :o

Og skal jeg diskutere med meg selv blir deabatten en monolog, og det kan jeg sysle med privat...

Så konklusjonen slik jeg nå ser det på mitt førte innlegg "en saklig debatt om plantelære... kan vi klare det" er NEI vi kan ikke.

Det er synd :sad2:

Tina
Anonymous
I min egen frustrasjon så ligger det også i at jeg ønsker mer å erfare enn å debattere plantelærere og er nok lei av å debattere for/mot. Det betyr ikke at andre ikke kan gjøre det. Jeg bestemmer ikke over det.

http://sjaman.com/forum/index.php?topic=1679.0

Den tråden er iallefall saklig til nå.Og håper flere kan skrive fordi den tråden skal det være bare om egne erfaringer og tanker,refleksjoner o.l. rundt det. Det samme ang vitenskapelig bevis-tråden for Ayahuasca o.l. 
GjenopprettetMedlem
Klassifiseringen av narkotiske stoffer en noe myndighetene har tred nedover øra på oss. 96% brennevin, smertestillende morfin, opiatpillene, og resten av narkotikalista er narkotika.  Dette arbeidet er gjort i beste mening for å forhindre at mennesker skal falle i fordervelsen. Ingen vil gjøre noe straffbart. Den indre stemmen som forteller oss hva som er rett og galt, har blitt erstattet med jus.
Det er klart vi skal klare en oppløftende debatt om plantelæra. Med kunnskap, erfaring og forståelse kan vi i beste mening skape forståelse hos myndighetene, som har gitt oss den rommelige narkotikalisten. Og si at det er noen som ønsker den redusert.
GjenopprettetMedlem
Det er noe med plantelærerne og vår saklige holdning.
Kraft-planter taler et større språk en det vi hverdags-bevisste mennesker gjør.
Det blir liksom litt merkelig når vi i vår trygge ordinære dimensjon tar til å diskutere det hellige.
Alle som ønsker det burde selv erfare disse kreftene,så det ikke blir noe skygge-legging av individer som ikke har erfart Store ånd direkte.
Jeg føler meg som en oppblåst ballong etter å ha fortalt om mine erfaringer,en rar følelse jeg ikke akkurat søker med vill entusiasme,men det gjør godt å dele litt med godisen.
Er jeg en dansk-plateprater,mulig det.Have a nice 1 :lol:
Anonymous

de sa:
hur kan de tala
om oss
De Heliga 3
Yajé Sopp Peyote
utan att
ngnsin mött oss?
utan att
ngnsin sett oss?
utan att
ngnsin kysst oss?

du sa:
visst kan de tala
men var leder orden
runt runt
i cirkel
som O:et i "ord"

:respect:
GjenopprettetMedlem
Unnskyld meg folkens -er det ikke på tide med litt saklighet her? 

Synes litt for mange ligger som bedrevitere i sine skyttergraver,
og tør knapt stikke stikke hodene opp for å lese hva som EGENTLIG skrives.
Er deres meninger usårbare er det vel bare å komme opp?

Debatten har en lei tendens til å rette seg mer MOT de fiendtlige "narkojegerne",
enn OM plantelærere.
Alle er så på hugget at de angriper som sinte veps og stikker bare for å stikke.
Folk synes å misforstå med vilje.

Enkelte, bl.a. Ailo og David synes å tro de kan uttale seg på vegne av sjamanismen som om sjamanismen hadde et politisk partiprogram, helt vanvittig!

Å kalle noen som i det hele tatt setter sine tastetrykk inne på dette forumet antisjamanistisk taler nok om hvor avsporet dette tema har blitt.. At det til alt overmål blir gjort av en moderator som i tillegg innrømmer at han overser "fiendens" posteringer gir ihvertfall meg lite håp for en saklig debatt.

Plantelærere er en del av sjamanismens arv,
men det betyr ikke at de skal misbrukes,
det ville i så fall være å vise plantelærerne disrespect.

Den største årsak til sammenligning med narkotika mener jeg er de mange ikke-sjamanistiske settings.
F.eks...
Om jeg ofte tenker glade skogstanker og liker å spise meg stein på flein,
gjør det meg til en sjaman?

Jeg skal holde meg for god til å klassifisere dette som bruk el misbruk,
men er dette virkelig sjamanisme?

Om jeg ikke er for fri flyt og bruk av plantelærere,
gjør det meg diskvalifisert som sjaman?
Til antisjamanistisk?

Hva er egentlig sjamanisme?
Til tider skulle man tro den besto av 49% pjatt,
1% menneskelige frie tanker
og 50% plantelærere.

Historiens sjamaner har brukt plantelærere med klare intensjoner og med det formål "å gjøre en god jobb".

Alle andre virkeligheter enn vår fysiske begynner som en indre søken,
man leter etter åpninger i seg selv som man kan reise gjennom,
gi healing gjennom eller som en port til nye innsikter.
NETTOPP HER er plantelæren av interresse
-fordi den lager åpningene større og/eller mer synlige!
Slik skal plantelærere brukes for å høste erfaringer som man tar med seg inn i en hverdag
-som også sjamaner til alle tider har vært nødt til å forholde seg til og fungere i.

Å skaffe seg selvinnsikt er den eneste varige måten å bli en stor sjaman på.
Det hjelper ikke hva man går gjennom i livet om man er for "stor" til å plukke med seg de erfaringer som gror på ens vei..

Så, hvem er så Dere som etter noen få mnds, år eller liv....!!! setter seg som talsmenn for hele den sjamanistiske verdensarv???

Dere som dømmer i sjamanismens navn..
Med hvilken rett gjør dere det?

Dere er ikke store nok, ikke på langt nær!!!
Ei heller jeg..

Oppfordrer med dette til mer saklige debatter og at man viser hverandre respekt.

I det fellesskap vi føler bør vi kunne danne en sterk sirkel.

Ønsker Dere alle
Lys
Fra vår Sol

og Varme
Fra det bål vi alle en gang satt samlet rundt

Biernna
GjenopprettetMedlem
Hva er det vi diskuterer i denne debatten. Jeg tror det er mye som har samlet seg under denne posten. Ennå kan jeg ikke se at argumentene har kommet på bordet, bare ennå flere fordommer og personangrep. Og ofte leser jeg om hva andre gjør og bør i denne debatten.
Det virker som det er forskjellige oppfatninger om sjamanismen, og hva plantelære er. Og ikke minst hva det er godt for.
GjenopprettetMedlem
"craftwolf":

Hva er det vi diskuterer i denne debatten. Jeg tror det er mye som har samlet seg under denne posten. Ennå kan jeg ikke se at argumentene har kommet på bordet, bare ennå flere fordommer og personangrep. Og ofte leser jeg om hva andre gjør og bør i denne debatten.
Det virker som det er forskjellige oppfatninger om sjamanismen, og hva plantelære er. Og ikke minst hva det er godt for.

øhh med fare for å fremstå som en komplett idiot... hva jeg ønsket å diskutere er kort forklart i overskrifta, En saklig debatt om plantelære... kan vi klare det

Til oss alle sammen, ta ordene inn i hjertene og hold dem der en stund, så ser dere muligens det jeg ser ;D
Anonymous
Jeg vil bare legge til hva jeg har skrevet til Biernna og det er godt å få sagt det og nå er min heftige debatt-teknikker en saga blott. Nå skal jeg erfare mer og skrive mindre. Og ikke minst tackle og respektere at alle har andre meninger enn meg. Vi alle er mennesker og vi alle gjør feil. Jeg har gjort feil for ofte i mange forum ang lignende heftige debatter som her. Nå er jeg ganske lei av det. Og har endelig klart å finne en løsning på det 8) Her er mitt bidrag for å øke sakligheten og respekten.  :respect:

Og jeg vil også være en mer tilbaketrukken moderator.

Hei. Jeg sender som sagt en fredspipe og et hvitt flagg og håper du vil motta det med åpne armer.

Jeg har gått flere runder med meg selv i det siste og jobber endel med energifordøyelse..mellom meg og andre jeg kommuniserer med enten i virkeligheten eller på nett. Og prøver å sende en balansert email til deg her sånn.

Ang Ailo og andre som har endel erfaring med plantelærere/enteogener så snakker de av erfaring som sagt og det er en såpass grei grunnmur å ha med seg i slike debatter. Jeg har ikke erfaringer med det, men etter året er omme så vil jeg ha hatt flere erfaringer med plantelærere/enteogener i seremonier.

Klart at alle skal få lov til å si sine meninger. Så i kampens hete har jeg sikkert sagt litt dumme og ukloke ting.

Og jeg har vel sett på deg og liknende som en fiende, men det er jo dere ikke. Dere har jo forskjellige meninger og det må en tackle. Selv om andre har andre meninger enn en selv så betyr det ikke at de er fiender.

Det er mye aggresjon i slik debatt. Og energifordøyelse er en metode(som Inkaindianere/mesterhealere har brukt i årtusener - og som blant annet Alberto Villoldo kjenner til), som du kanskje sikkert kjenner til - som kan være lurt å bruke om en føler seg provosert over noe eller i en debatt og at en må prøve å støvsuge i solar plexusområdet - forestille seg at det spinner - går rundt og rundt og TUNG energi blir sendt til Moder Jord slik at lettere energier kan komme tilbake til en eller til de som en har heftig debatt med. Eller om det er  et sted med mye tung og negativ energi osv osv....effektiv metode for å løse opp og skape konstruktiv debatt iallefall:) Og det er også et råd til deg om å bruke det - blant annet ang kommunikasjon mot meg og lignende. Det er viktig å se bak hvorfor en er så provosert og sint. Det samme gjelder for meg og andre.

Jeg har brukt ordet antisjamanistisk angående ikke å være åpen for plantelærere/enteogener - det er ikke veldig konstruktivt ord. Nå er sjamanisme så mye mer enn bare plantelærere. Men noen steder på vår planet så er plantelærersjamanisme en del av deres samfunn og noe som har eksistert i årtusener. Og noen er opptatt av dette og har erfaringer med dette. Og det er noe jeg vil ha mer erfaring med.

Og så lenge man bruker det i seremonier så blir det garantert ikke misbrukt. Men vet jo at du ikke liker at Teleterkij og lignende snakke åpent om fleinsopp og sånt. Det må du få lov til å ytre. Men uten at du angriper han som person. Det vet du selv. Han velger å bruke det alene,mens jeg er en tilhenger av å bruke plantelære/enteogener i healingsseremonier. Nå vil jeg ikke dømme dem som går Teleterkijs vei. Og det bør ingen gjøre. Men at en kan diskutere saklig for og mot det er greit. Og det går an uten å ty til personangrep og sånt.

Men som sagt - plantelærere er ikke for alle og alle vil ikke velge det som verktøy. Nå lever vi i Vesten som kategoriserer slike ting som narkotika. Og det reagerer jeg sterkt på. Men det er så mye jeg ikke har sans for ang vestlig samfunn. Det er for mye mangel på forståelse og kunnskap ang det åndelige og dette med sjamanistiske verktøy som plantelærere er mer som hysj-hysj å regne som. Men nå er det lovlig i seremonier i USA,Nederland og Spania under et trossamfunn.

Jeg håper og tror at vi vil se det samme i andre land i Vesten etterhvert. Og det er fint. Fordi plantelærere/enteogener har så mye å lære oss så lenge vi gir dem respekt så får vi respekt tilbake. Slike heftige debatter gjør at alle parter har noe å lære. Og jeg har lært masse. Og for meg er det å erfare mer og snakke mindre om det. Og om jeg føler meg provosert eller sint over noe som blir debattert så får jeg støvsuge ekstra i min solar plexus - energifordøyelse og sender den tunge energien til Moder Jord så får jeg tilbake lettere energi og bruker min aggresjon til noe mer konstruktivt enn å angripe personers meninger og sånt.

Sjamanisme handler om å erfare og dele erfaringer med hverandre som ønsker å motta det. Og lære av hverandre. Men dess mer enn erfarer så har en vel mindre behov for å hive seg uti heftige debatter og er mer ydmyk overfor andre sine erfaringer og tanker og meninger.

Så ingen har rett i å dømme andre. Og ang sjamanismens verdensarvstalsmenn så er det ingen som kan være det - men de som har erfaringer med dette har iallefall noe å slå i bordet med og som ingen kan ta i fra dem. Skeptikere har ingen sjanse mot dem som har erfaringer - men de skal få lov til å være skeptisk og sånt. Men erfaringer slår som sagt all debatt og snakk:) Og de som har erfaringer kan snakke med en tyngde som dem som ikke har inkl de som er åpne for det eller som er skeptiske til det. Det er også noe en må ha i bakhodet.

Respekt er viktig begge veier. Det man sår - høster man ja. Høres så enkelt ut. Denne energifordøyelse(bruke støvsuger eller trakt ang å suge og spinne ut tunge energier og sende til Moder Jord) er noe jeg vil bruke veldig hyppig om jeg føler provokasjon og aggresjon:) Å bli mer bevisst på det.

Selvransakelse gjelder for alle parter og jeg sender som sagt en fredspipe og et hvitt flagg og håper det vil bli en mer konstruktiv debatt videre. Men jeg vil ikke engasjere meg så mye før jeg har mer erfaringer. Så jeg har hatt nok av heftige plantedebatter på flere forum. Nå vil jeg erfare det mer og skrive mindre om det. Og det utfordrer jeg faktisk deg og andre som ikke har erfaringer med det også til, men en velger jo selv. Det er et verktøy som en kan velge i sin healing- og renselsesprosess - og personlige utvikling. Det må en bare respektere - og så får de som gjør det respektere at andre ikke vil bruke slike verktøy.

Så jeg håper du vil ta imot fredspipen. Den onde sirkelen er sluttet nå ang for meg ang slike heftige debatter og vil være mer en mer tilbaketrukken moderator. Og når jeg føler for det så vil jeg komme med egne erfaringer med plantelærere blant annet på Sonen. Time will show.

Mvh
David
GjenopprettetMedlem
"Tina":

Til oss alle sammen, ta ordene inn i hjertene og hold dem der en stund, så ser dere muligens det jeg ser ;D

Igjen leser jeg om hva andre bør gjøre, og så kunne du fortelle meg hva du ser?
GjenopprettetMedlem
"craftwolf":

"Tina":

Igjen leser jeg om hva andre bør gjøre, og så kunne du fortelle meg hva du ser?

:exclaim:  jaja

teskje skal bli  :respect: oss = MEG og alle andre    :respect: ta ordan inn i hjerte og hold dem dær en stund = LES Biernnas innlegg, les det fra utsiden av deg selv og se om du ser ordan annerledes da...

Hva jeg ser, jeg ser at jeg starta et inlegg, som sklei ut som alt anna i denne debatten, og di få som klarer å vinkle dette fra flere sider, DE blir taperene og dem som må forklare seg, når det eneste di gjorde var å prøve å dra tråden inn til temaet igjen.

Jeg ser galskapen i hele debatten, ser du noe?

klæm fra Tina :wub:
GjenopprettetMedlem
Til David:
Stort av Deg.
Tar selvsagt imot, bedre å sammen løfte -og i takt -så blir det noe mer fruktbart ut av debatter også om dette temaet.
Som så mange andre setter jeg sjamanismen høyt i livet mitt.
Essensen av meg.
Når man blander den rene følelsen av beskytterinnstinkt ovenfor sine verdier med bare litt av egoet velter det raskt sakligheten overende
-og man havner ut på blindveier som fører ingensteds hen.

Har fra dag en sendt pm med Teleterkij for å understreke at meninger her inne er på generellt grunnlag og ikke personlig ment.
Han har også forstått dette og akkurat det er veldig viktig for meg.

Ingen av oss er ute etter å lage faenskap, men vi speiler raskt våre egne liv
og tar kjente roller
-må av denne grunn smile litt oppgitt av både egne og andres innlegg.
Mye er der å lære om meg, om deg, om menneskene bak de ord som skrives.
Prøver mest å lære og gå i meg selv, forstå meg selv..
og Du gav meg nettopp veldig god hjelp til det.
Må begynne der..
For bare slik kan jeg forstå de den verden jeg lever i.

Sirkelen er sluttet David.
Sier takk
-og opplyser om at her er plass til flere.
GjenopprettetMedlem
"Tina":

Jeg ser galskapen i hele debatten, ser du noe?

Jeg ser ikke galskap i denne debatten. Og jeg ser heller ikke Biernnas innlegg annerledes. Jeg forstår både David og Biernna. Begge har kjempet tappert, en tøff kamp og til slutt vunnet kampen.

En standard kommunikasjonssvikt er forskjellige indre bilder og oppfatning av ordene. Sjamansistisk arbeid med planter er ”nytt” her i landet, og kunnskapen lite utbredt for å si det sånn. Ord og utrykk er ikke innarbeidet. At vi argumenterer vårt syn i en debatt er det som hever den.