Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Plantelærere og entogener

Jeg undrer meg litt på dette med plantelærere og entogener…
Hvorfor brukes ordet ”plantelærere” på peyote, ayahuasca og denne typen planter…
Jeg henger med såpass langt at jeg forstår at man kan lære noe av planene med tanke på selvinnsikt og renselse muligens kan man lære noe om den store helheten også, men igjen hva legger dere i ordet ”plantelærer” og hvorfor bruke det ordet?
Er det noen her som med egne ord kan forklare dette på Norsk såpass at jeg forstår begrepet?

Så til entogen, hva er det egentlig, hvorfor finnes det ikke i norske ordbøker eller på norske nettsider bortsett fra her inne…
Når jeg slår opp på dette komme jeg direkte til linker som har med disse plantene jeg nevnte innledningsvis å gjøre…
Så spørsmål to blir: kan noen forklare meg med egne ord hva entogen er…

Til slutt, jeg har brukt litt tid på å lese en del gamle innelegg her på sonen om disse tingene og det jeg drar ut av det er at man nødvendigvis ikke trenger å komme lengre i sin utvikling ved å bruke plantelærere, det kan avhenge av hvem hva og hvor…
Noen foretrekker dette, andre ikke, det blir litt som brunost noen liker den og andre fordrar den ikke…
Mener dere at man må/bør dette får og nå sine mål, mener dere at di som ikke har valgt denne veien har mistet noe..
Er man mindre sjaman om man sier nei takk?

Hjelp meg litt her, jeg famler veldig i blinde og jeg spør fordi jeg trenger å forstå, for min egen del og fordi jeg tror dette er noe som egentlig er litt diffust i bakgrunnen av debattene om disse temaene.

Tina
GjenopprettetMedlem
Hei Tina.
Det er snakk om å følge ulike tradisjoner og å velge sine egne veier. Her i nord har vi ikke mye igjen av levende sjamantradisjoner, og men for mange av oss er det ikke naturlig å ty til plantelærere for å oppnå renselse og opplysning. Man kan vel heller si at hver enkelt av oss lager sin egen tradisjon.

Andre velger å følge en sjamantradisjon som er høyst levende på andre kontinenter, og som er grundig beskrevet på disse sidene.

Å bruke plantelærere som beskrevet her har aldri falt meg inn -  fordi det ikke faller seg naturlig for meg.
Sånn er det bare. Visdommen og tida kommer til meg likevel, før eller seinere. Og døden finnes ikke - den  er bare en overgang til noe annet - og vi bare er....

Hvordan du vil gjøre din søken - er det bare du som vet ... for det er ditt valg. Det finnes ingen regler - reglene bestemmer du!

hilsen kariw
GjenopprettetMedlem
Heisan kariw

Jeg ser poenget i det du skriver og er enig med deg i det...

Men likevel undrer det meg at ingen kan komme opp med svar på hva entogen virkelig ER
viser her til spørsmålene mine som var starten på dette emnet

Tina
GjenopprettetMedlem
Hei igjen. Her er mer om entheogener (psykoaktive planter) og sjamanisme:

http://forskning.magiskamolekyler.org/entheo/index.html

Søker du på entheogener finner du massevis av stoff på nettet.

hilsen kariw ;)
GjenopprettetMedlem
Takker kariw  ;D

Så får jeg noe å tygge på,  :lol: det ser ut som jeg har stava feil når jeg søkte for jeg fant ikkenå...

Likevel, det besvarer ikke mine innledningsvise spørsmål...
Med tanke på hvor mange som er for dette temaet finner jeg det rart at det skal være så vanskelig å forklare...

Tina
GjenopprettetMedlem
Plantelærer har noe å gjøre med oppfatningen av tingenes og plantenes iboende kraft og ånd. Sjamanen arbeider i sine energier/ånder som han/hun har et forhold til. En lærer tilfører energi, kraft, innsikt, forståelse. Ved å dyrke planten, leve med den, eller høste av den, deler planten sin ånd og energi. For sjamanen kan det være faser hvor en arbeider med planter. Kraftige planter som ayahuasca kjenner jeg ikke til. Å gå til en seremoni blir annerledes enn å arbeide med plantere på egenhånd. Om å delta i en ayahuasca seremoni løfter en opp og fram på sjamanens vei, tror jeg at den enkelte har svaret inne i seg. Spør kraftdyret om seremonien er riktig for deg, er et råd jeg har hørt.
Det kan være veien til roen og stillheten, balansen går gjennom det voldsomme. Det er aldri så stille som etter at stormen har lagt seg.
Jeg liker ikke å si at noen er mer eller mindre sjaman, det kan fort bli sårt. Vi er alle i faser, vi er alle gode på våre områder. Seremonier markerer deler av veien, faser i livet vi går gjennom, eller faser naturen går gjennom.
GjenopprettetMedlem
Etter som jeg oppfatter det, så er enteogener bare en undergruppe under samlebetegnelsen plantelærere. Man trenger ikke en gang å innta en plante eller å endre bevissthetstilstand ved hjelp av en plante. Man kan for eksempel snakke med gresset, trærne, kløver, blomster og finne ut hva de vil si oss og lære oss. Jeg har for eksempel en planteånd som heter Syra - engsyre. Den skal lære meg om å være glad, sprø og leken. Så jeg spiser store mengder av denne planten om sommeren. Trærne er også kanskje en plantelærer.

Dette er min forståelse av dette. Hva sier andre?

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Stridshjelp:
Det synes jeg var en fin beskrivelse.

Trær opplever jeg som vise, man ikke kan spise.
W3 [Sitesearch]
"craftwolf":

Trær opplever jeg som vise, man ikke kan spise.

Hmm spiser da trær jeg , røtter også  :lol:

Og av blader og barnåler lager jeg te  :beer:
GjenopprettetMedlem
Plantelæreren har som oppgave å lære oss å leve pånytt
Med den nye visdommen som egentlig er millioner av år gammel.
Etter man har spist enteogene kraft-planter går man lenge,måneder,ja kanskje år i skole der læreren er med.Så er det opp til oss selv om vi vil ta til oss lærdommen
og leve et liv mer i pakt med naturen der plantelæreren bor.
Kraft-plantene er sjamaner og vil gjerne lære oss opp.
;D
Anonymous
Tina:
Hvorfor brukes ordet ”plantelærere” på peyote, ayahuasca og denne typen planter…
Jeg henger med såpass langt at jeg forstår at man kan lære noe av planene med tanke på selvinnsikt og renselse muligens kan man lære noe om den store helheten også, men igjen hva legger dere i ordet ”plantelærer” og hvorfor bruke det ordet?
Er det noen her som med egne ord kan forklare dette på Norsk såpass at jeg forstår begrepet?

Det er mange grunner til å bruke ordet plantelærere(det er ikke bare via dyr og mennesker en kan få kontakt med i åndeverdenen - også planter er en del av naturen og som en kan komme i kontakt med spesielt ved hjelp av visse plantelærere/enteogener o.l:

*De er med på å få oss til virkelig å se helheten i naturen og i alt og alle inkl dyr,mennesker,trær,planter,sjø/vann osv osv.. Og binder sammen via visjoner kommunikasjon med alt i naturen inkl dyr,planter,trær,mennesker osv osv i åndeverdenen. Er med på å øke evnen til kommunikasjon med åndeverdenen. Gir oss større innsikt og sterkere intuisjon - 6 sansen blir forsterket.
*Lærer oss å elske oss selv - hvordan en skal heale oss selv - ved å se på naturen spesielt. Ta vare på naturen og oss selv.  Og akseptere de positive og negative sidene hos oss.
*Lærer oss til å møte frykt på en konstruktiv møte.
*Lærer oss til å erfare egodøden.
*Lærer oss om ting som skjer med planeten vår under ett - de er en av de mektigste allierte i naturen til Moder Jord. Kan vise oss store sammenhenger.

+ mye mer. Det er et verkøty brukt til healing i seremonier, men en kan også lære mye av dem i visjoner. De vil gjerne kommunisere med oss mennesker. :respect: 8)

Så til entogen, hva er det egentlig, hvorfor finnes det ikke i norske ordbøker eller på norske nettsider bortsett fra her inne…
Når jeg slår opp på dette komme jeg direkte til linker som har med disse plantene jeg nevnte innledningsvis å gjøre…
Så spørsmål to blir: kan noen forklare meg med egne ord hva entogen er…

Planter som får en til å komme i kontakt med ens indre gudommelighet er noe jeg får opp 8) Enteogener og plantelærere er egentlig det samme. Men noen bruker forskjellig ord på det samme. Det er ikke verre enn at det er det samme og beror på det samme etter min mening.

Til slutt, jeg har brukt litt tid på å lese en del gamle innelegg her på sonen om disse tingene og det jeg drar ut av det er at man nødvendigvis ikke trenger å komme lengre i sin utvikling ved å bruke plantelærere, det kan avhenge av hvem hva og hvor…
Noen foretrekker dette, andre ikke, det blir litt som brunost noen liker den og andre fordrar den ikke…
Mener dere at man må/bør dette får og nå sine mål, mener dere at di som ikke har valgt denne veien har mistet noe..
Er man mindre sjaman om man sier nei takk?

Jeg tror og føler at det beror veldig individuelt. Det er som med andre verktøy ang kontakt med ens indre gudommelighet - via ens hjerte osv osv. Så får man finne de verktøy man føler for å bruke som er rett for en. Det er ikke noe som heter at en må bruke et verktøy. Det er valgfritt. Man er ikke mindre sjaman om man ikke bruker tromme eller om man ikke bruker rasle. Eller ikke bruker plantelærere/enteogener. En velger som sagt verktøy selv om man ønsker å bruke dem. Men tromma og plantelærere f eks kan bli mektige allierte og venner på lik linje som vanlige guider og hjelpere.

En mektig sjaman avhenger ikke av hvilke verktøy han/hun bruker, men hvordan han/hun bruker og integrerer sin indre visdom,kunnskap,innsikt og erfaringer i livet.
Anonymous
Vi hører alle om at mennesker har kontakt med kraftdyr og menneskeånder. Men dette med planteånder er ikke så vanlig. Men veldig vanlig i Amazonas for sjamaner o.l. der. Og mulig at for å få en best mulig kontakt med dem om man vil så må man bruke plantelærere/enteogener. Det skulle vel bare mangle at det går an å kommunisere med naturånder inkl planteånder? Men en velger jo selv hvilke erfaringer en vil ha og hvilke verktøy en vil bruke.
GjenopprettetMedlem
Vil gjærne få rose David her, for velformulerte og saklige svar, som var oppklarende og samtidig ikke belærende... :respect:

Det er så mye lettere å se sitt eget ståsted når svarene er nøytrale  :eusa_clap:

Tina
Anonymous
fordi da du har intatt det vil ofte plantens sjel optre som en lærer for deg. tada !
GjenopprettetMedlem
Mange forveksler meditasjon med sin egen fantasi. Tenker da på at det er egoet som skaper landskaper, bilder og erfaringer. Altså illusjon, ingen dyp meditasjon men en film som er behaglig for egoet, en luftspeilig som gir en følese av meditasjon.

Det å få til en dyp meditasjon uten entheogen og fri for egoets filmer og lureri, er en seier og egenutvikling uten sidestykke. Men meget vanskelig å få til.

Med entheogen brukt i en meditsajon, vil egoet vike fullstendig der å da. Man er sinn sanne natur og inntrykk blir deretter.

Men som altid min sannhet er min sannhet.
Anonymous
"Morten Strand":

Mange forveksler meditasjon med sin egen fantasi. Tenker da på at det er egoet som skaper landskaper, bilder og erfaringer. Altså illusjon, ingen dyp meditasjon men en film som er behaglig for egoet, en luftspeilig som gir en følese av meditasjon.

Det å få til en dyp meditasjon uten entheogen og fri for egoets filmer og lureri, er en seier og egenutvikling uten sidestykke. Men meget vanskelig å få til.

Med entheogen brukt i en meditsajon, vil egoet vike fullstendig der å da. Man er sinn sanne natur og inntrykk blir deretter.

Men som altid min sannhet er min sannhet.

Du er helt sikkert inne på noe vesentlig der.  :respect: Høres veldig naturlig ut.
Det som er vesentlig med plantelærere/enteogener-erfaringer er at en får sikkert et annet syn på kontakt/kommunikasjon med planter. Hvorfor skal det bare være mulig å kommunisere med menneske- og dyreånder? Naturen består jo mye mer enn det....så.... :w00t: 8)
GjenopprettetMedlem
Har vi ikke alle en plante inni oss som lærer oss, eller er det et frø?
Noen er kritiske til utvikling, men er ikke livet utvikling? Jo, livet er utvikling. Jeg forandrer meg, og egoet er ikke noe en skal utvikle et negativt forhold til. Plantelærere kan være en lærer hvis effekten av planten(e) får en til å tenke!?!? Dette er en påstand, og tanken som kan knyttes til egoet kan undervureres. Undervurderes i den forstand at egoet egentlig er en velsignelse; ja egoet er et utgangslunkt for utvikling/avvikling. Ja hva er utvikling hvis ikke noe avvikles. Utvikling må nødvendigvis være en "streben" oppover (i positiv forstand) som frøet bryter ut av sitt sitt skall og beveger seg mot lyset. Det som avvikles er frøet, som potensiale til det utviklede resultatet (en rose f. eks. (med sine torner  :I) Slik er det også med mennesket; vi kan "bryte ut av skallet/egoet" og erfare/vokse inn i noe annet (lys/mørke?!?)
GjenopprettetMedlem
Hyll Odin!!
GjenopprettetMedlem
"Mange forveksler meditasjon med sin egen fantasi. Tenker da på at det er egoet som skaper landskaper, bilder og erfaringer. Altså illusjon, ingen dyp meditasjon men en film som er behaglig for egoet, en luftspeilig som gir en følese av meditasjon.
"

Meditasjon må læres - som alt annet, men det er faktisk ikke vanskelig om den inderlige intensjonen er der. Men det tar tid. Faktisk kan det ta mange år - men hva så - det er kanskje det som trengs - å modnes på alle områder gjennom livets faser for å finne sin egen vei.
Meditasjon er arbeid med seg selv - livsmestring og mestring av eget sinn og ånd. 

En god lærer - uansett hvilken retning - er uvurderlig når det gjelder å få inn teknikk - men resten må en klare sjøl. Jeg ønsker faktisk meditasjonsteknikk inn i barne-og ungdomskolen  - i denne fasen for bl.annet avspenning, livsmestring, klare tanker og god innlæring. Det andre kommer etterhvert - om intensjonen er der.

Noen har åpenbart anlegg for dette og andre sliter. Nettopp her er det også intensjonen kommer inn og også spørsmålet om sinnets modenhet. Men dette er også kulturelt betinga fordi pauser for indre ro og søken er ikke prioriterte verdier i de nå-eksisterende vestlige samfunn.

Har man hodepine tas en pille - er man engstelig eller urolig gjelder samme kur. Vi har "quick-fix" på alle områder og på alle nivåer.  Strever man med å meditere - spør heller deg selv hvorfor... og jobb med det. Og oppsøk en god meditasjonsskole... seieren over å få det til  pure and natural er virkelig verdt jobben!

mvh kariw
GjenopprettetMedlem
Figures and faces materialized from the depths,moving effortlessly on unseen currents.Each was unique,each appeared at a different point in my visual sphere,moved toward me,and attained a peak of aesthetic perfection just as it confronted me from the tiniest distance away.
Then it dissolved into light as another,equally beautiful,came into being elsewhere.
They where a people suspended in time,adrift in a mind-warp through wich i could not reach but clearly saw,for when i stared into the forest,the visionary faces were superimposed on whatever i looked at,and when i withdrew whitin by closing my eyes,my brain-space became a theater of many dimensions in wich my phantom tribe appeared,peered and passed in wondrous procession.
                    Walter Anirman
                      on Tabernanthe Iboga.