Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Sþk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hej, Andreas heter jag och bor i Oslo. Mitt första inlÀgg i den hÀr sonen :D

NÀr en (större) grupp av mÀnniskor tar enteogener tillsammans verkar nÄgon form av gemensam aktivitet eller ritual vara bra att ha. Jag undrar vad ni har för erfarenheter av det?

SjÀlv har jag tidigare varit med flera gÄnger nÀr en grupp Àtit svamp och diverse annan psykedelia tillsammans utan nÄgon direkt tanke bakom. Min egen upplevelse av det Àr att det egentligen inte varit sÀrskilt lyckat för det mesta. Oftast har det varit nÄgon som gÄtt in i och fastnat i obehagliga upplevelser och sedan har det tagit en stor del av fokuset för resten av de nÀrvarande. Förutom för de som fint klarar att skÀrma sig och gÄ in i sin egen vÀrld med hjÀlp av till exempel en walkman.

De sista par Ären har jag dÀrför mer intresserat mig för olika ritualformer. I februari i Är Äkte jag pÄ en studieresa till Holland och var med pÄ nÄgra ritualer med Santo Daime kyrkan i Den Haag och en ayahuascaritual med sjungande av Bhajans/Kirtan i Amsterdam. Det var en inspirerande resa.

Jag har inte nÄgon erfarenhet av att bli guidad av en sjaman. Gemensam trummning/trumcirkel har jag varit med pÄ nykter nÄgra gÄnger och det tror jag kunde fungera bra om det sköts kompetent. Jag kÀnner mig ocksÄ mycket hemma i Kirtan. Det jag saknade i Amsterdam var dock att fler kunde vara med och ge sig hÀn i sjungandet. MÄnga pÄ plats hade flugit in frÄn andra lÀnder bara för att vara med dÀr och det hela liknade nÀstan mer en trubadurstund Àn kirtan.

Santo Daime var helt Ät andra hÄllet, mycket strikt och koordinerat med hÀngiven deltagelse av i stort sett alla, det uppskattade jag bÀttre Àven om en del av bönerna och inledningstalet vÀckte en del reaktioner hos mig. Den gemensamma hÀngivelsen var nÄgot som jag satte stort pris pÄ.

Jag har studerat Patanjalis yoga sutra med stort intresse det senaste Äret och börjat trÀna in chanting av den pÄ sÄ korrekt sanskrit som möjligt och hoppas fÄ tillfÀlle att anvÀnda den högt respekterade kÀllskriften som gemensam seremoniell aktivitet framöver. Har stor tro pÄ att en grupp av mÀnniskor som gemensamt ger sig hÀn i chantingen av den kunde harmonisera vÀl med enteogenlandskapet.

Vad har ni för tankar om detta? NÄgon som vill dela sina erfarenheter?
Yahoo Slurp [Bot]
Hej UrYoga  :icon_biggrin:

Velkommen til debatten, det var spĂŠndende at hĂžre om dig selv og dine interesser..
Dit indslag vil nok blive flyttet...Da det jo var en prĂŠsentation af dig selv.

Hilsen Shamanen  :icon_biggrin:
GjenopprettetMedlem
Hej Sjaman! Kul att du tyckte det var intressant. Och inlÀgget innehöll en hÀlsning och sedan en presentation av mina erfarenheter av enteogensessioner i grupp, nÄgot jag fortfarande skulle tycka var intressant att ha en diskution om.
Yahoo Slurp [Bot]

Underviser du sÄ i Yoga.. sÄ andre kan fÄ glÊde af dine erfaringer?
Du skriver du er hjemme i Kirtan;  hvad er det? Vil du godt uddybe det for mig?

GjenopprettetMedlem
Hei Andreas.

Jeg har deltatt pÄ noen ritualer som har inkludert bruk av plantemedisiner ( blant annet med Santo Daime i Nederland ), og har gjort meg noen tanker om det rituelle aspektet.

En ting som slÄr meg er at vi moderne mennesker er blitt veldig farget av  det europeiske prosjekt, med vektlegging av individets stilling. VÄrt forhold til det hellige har vi ( med god hjelp fra kirka) nÊrmest utradert. ORDET hellig er i dag blitt umoderne. Folk som gjÞr narkotika-induserte erfaringer begÄr lovbrudd. Ikke spesielt hellig det heller.. Til alle psykonauter vil jeg si: vi er ikke indianere. Ikke kan vi bli det heller. Vi kan bare lÊre fra indianere.

Vi mennesker jakter ekstase. Et Þyeblikks ekstase er  nok til Ä forandre de grunnleggende tankestrukturer, slik jeg ser det. Hvilke redskap vi bruker for Ä oppnÄ ekstasen er ikke tema her. Som overbevist talsmann for enteogener og deres potensiale som rÄdgivere for villfarne menneskebarn vil jeg oppfordre alle til Ä vÊre forsiktige. Bare pass pÄ Ä ikke vÊre FOR forsiktig. Da uteblir erfaringa. Det blir som Ä drikke altervin. Et godt rÄd er Ä alltid ha erfarne medreisende..

En god intensjon vil alltid prege erfaringa. Hvis den er uttalt hĂžyt i ekstra grad. Ordet fanger..

Til slutt et spÞrsmÄl: lÊrer du bort yoga? Jeg er interesser i sÄ fall...

Jacobsen
GjenopprettetMedlem
Hei Andreas Jakobsen, aktiviteten i en slik seremoni er vel selve drikken og det den skaper. Er det ikke slik at om drikken virker, blir all annen menneskeuttenkt aktivitet borte, som dugg for solen.

Det man gjÞr fÞr drikken kan vel bare vÊre Ä fjerne folks frykt for det hellige. Det som skjer etterpÄ er vel kun der for Ä prÞve Ä beholde virkningen klarest mulig.

Egoet er et seiglivet reveskinn.

Hilsen Reven
GjenopprettetMedlem
Hei reven.
Jeg er ikke uenig i at drikken er hovedsaken. Det er ikke helt likegyldig hvem som leder sermonien, dog. Jeg tror det er viktig at "ferskingene" har tillit til at vedkommende kan bidra hvis de blir skremt, for eksempel.

AngÄende frykt for det hellige: hvis du spÞr skeptikerne hvorfor de er skeptisk vil de kanskje ikke vÊre enige at de er redd for det hellige. Det er vel heller ikke det letteste Ä innrÞmme at man er redd for Ä kverke egoet. Muligens er det vanskelig Ä innrÞmme frykt overhodet. Da sitter vi igjen med frykten for frykten.

Seige skinn kan man lage trommer av.

Hilsen Jacobsen
GjenopprettetMedlem
Morsning!

Jag har faktiskt tÀnkt att dra igÄng med yogaundervisning med mÄlet riktat att kunna fÄ undervisa kriya yoga (satyananda (Bihar) traditionen), vilket Àr ett ganska lÄngstrÀckt projekt. FrÄn och med i Juni kommer jag hyra grannens rum (bor i kollektiv) till det vilket kommer innebÀra att jag kan ha undervisning för maximalt tio personer Ät gÄngen. Betalningen kommer syfta till att jag fÄr in pengar till de kostnader jag har för undervisningen(frÀmst hyran). Det Àr ni hjÀrtligt vÀlkomna att komma och prova pÄ för att kÀnna efter om det Àr nÄgot för er, jag Äterkommer med info nÀr det börjar bli aktuelt.

Du skriver du er hjemme i Kirtan;  hvad er det?

Kirtan Àr det samma som Bhajan och det innebÀr att man i grupp (cirkel) sjunger och spelar kortare sÄnger dedikerade till olika aspekter av det heliga livet. Texterna Àr oftast ganska enkla och korta och sÄ upprepar man dem ett antal gÄnger tills den som leder kirtan tycker det passar att ta en paus för en liten meditation. SjÀlv har jag ingen utvecklad talang för att leda kirtan, men tycker alltid det Àr skönt att sjunga i grupp. Begreppet kirtan/bhajan komer frÄn indien och ofta sjunger man om indiska gudar pÄ sanskrit Àven om mÄnga som Àr med fÄr mycket ut av det utan att veta nÄgot om betydelsen av vad de sjunger. Givetvis gÄr det bra att sjunga pÄ andra sprÄk ocksÄ. Vi verkar dock fortfarande vara för generade för att sjunga pÄ norska eller svenska. HÀr Àr exempel pÄ en text pÄ engelska;

The river is flowing
flowing and growing
the river is flowing
down to the sea.
Mother earth carry me
oh child I will allways be
mother earth carry me
back to the sea.

Återkommer med frĂ„gor och vidarefunderingar pĂ„ era inlĂ€gg Jacobsen och reven, det tĂ„l att tĂ€nkas, kĂ€nna och 'tuna' pĂ„...
Yahoo Slurp [Bot]

Tak for dit fyldestgĂžrende svar... :eusa_clap:

Hilsen shamanen  :icon_biggrin:
GjenopprettetMedlem
Har lite svÄrt för att diskutera Àmnet ordentligt hÀr kÀnner jag  :icon_confused:

Min dröm Àr en grupp mÀnniskor med ett personligt förhÄllande till, kunnskap om och förtroende för Patanjalis Yoga Sutra och sedan chanta den pÄ sanskrit i den gruppen med hÀngivelse till dess uttal och betydelse. Tror detta har en enorm potential som enteogenceremoni  :D
GjenopprettetMedlem
"UrYoga":

Min dröm Àr en grupp mÀnniskor med ett personligt förhÄllande till, kunnskap om och förtroende för Patanjalis Yoga Sutra och sedan chanta den pÄ sanskrit i den gruppen med hÀngivelse till dess uttal och betydelse. Tror detta har en enorm potential som enteogenceremoni  :D

Andreas, vad Àr din motivering till att anvÀnda sanskrit och korrekt uttal? Det verkar implicera att du fokuserar pÄ ljudets/vÄgformens verkan i tillÀgg till den semantiska betydelsen. FrÄgan Àr om ljudet kan stÄ pÄ egna ben eller om betydelsen Àr viktig. För om betydelsen Àr viktig sÄ uppstÄr ett problem dÄ den exakta betydelsen, alla koncept, metaforer, ambiguiteter, kontexter, idiomatiska uttryck m.m. Àr en helhet. Denna helhet uppstÄr först efter rejÀl och ofta lÄngvarig "immersion" i kulturen och sprÄket. Följande exempel Àr i stort sett obegripligt bara man förflyttar sig 1000 km i radie frÄn t.ex. Stockholm - vi byter knappt kultur och definitivt inget sprÄng i tiden:

Part of ancient Swedish fertility ceremony:

"The small frogs, the small frogs are amusing to watch/see" - repeat
"No ears, no ears, they have no tails" - repeat
"Koackakack koackakack koack-ka-ka-ka-kaaa, koackakack koackakack koack-ka-ka-ka-kaaaaa!"  :eusa_dance:

Att ljud Àr kraftfullt Àr det ingen tvekan om. Jag var pÄ en "kurs" dÀr vi i stort sett var i trans i 3 dygn. Vi hade bland annat ett oscilloskop dÀr vi kunde kalibrera vÄra röster sÄ att vi Äterskapade rena fina sinusvÄgor lÄngt ned i bröstet - hela kroppen sÀnde ut en vÄg.

TÀnk dig följande:
En person sitter pÄ en stol omgiven av 5 personer. Personen vid vÀnster öra gör en hypnotisk induktion, personen vid höger öra gör en annan hypnotisk induktion. De 3 andra personerna "chantar" eeeeeee-ooooooooo-aaaaaaaa med djuuuuup resonans, de stÄr i en cirkel/triangel runt personen pÄ stolen och skickar all sin ljudenergi in mot denna personen. Samtidigt sÄ rör de sig synkroniserat runt i en cirkel moturs OCH de startar alla nere pÄ huk för att sakta resa sig uppÄt.

Ljudet frÄn de chantande kommer alltsÄ att upplevas som om det roterar kring personen OCH eftersom ljudet dessutom rör sig nedifrÄn och upp sÄ blir det en sorts hisseffekt - det kÀnns som om du faller. Repetera i 10 minuter.

Det var DJUUUUPA transtillstÄnd.... dubbelinduktion och chanting/resonans och spatial effekt.

En annan rolig sak som vi gjorde var att en person placerades i mitten av rummet, ca 100 personer satt i en cirkel runt omkring personen. Personen hade tvÄ mikrofoner (binaural), en i varje öra som spelade in "stereo" fast med djup/3d. Sedan chantade hela gruppen och lÀt ljudet gÄ runt i en cirkel kring personen - lite som "vÄgen" pÄ idrottsevenemang/konsert. Jag har tyvÀrr inte fÄtt tag pÄ den inspelningen Ànnu.

Shiva

PS. Kjaere norske naboer, jeg ber om unnskyldning for detta lange svenske inlegg men er man svensk sÄ snakker man lettest svensk med en svensk, right? So whats left... dere fÄr ta revansje pÄ et eller annet svenskt forum, f.eks. www.bryggforum.com, der kan man lere seg alt om hvordan man lager brennevin og det er vel litt av en norsk nasjonalsport  :P. DS
GjenopprettetMedlem
Jeg hÄper ogsÄ at jeg bliver forstsÄtt af bÄde Danskar og Nordmenn :idea:

Jag ska heller inte utesluta nÄgon metod som lÀmplig under vissa specifika sammanhang. Dans och sÄng av 'smÄ grodorna' vet ju vi alla svenskar kraften av.

Patanjalichanting pÄ sanskrit krÀver gedigna förberedelser. Att jag tror pÄ chanting pÄ sanskrit vad gÀller Patanjali kommer sig av att sutrana Àr vidareförda pÄ det viset genom mycket lÄng tid (~2000 Är). Att dÄ chanta dem pÄ sanskrit ger en förankring i den traditionen, det blir ingenting som bara Àr taget ur luften. Dessutom Àr Sanskrit att betrakta som ett av de mest betydelsefulla heliga sprÄken, det Àr som heligt sprÄk det har överlevt och lever idag. Genuint och Àkta blir det först nÀr man lÀgger vikt vid ett riktigt uttal, det Àr dÄ som det blir en del av traditionen. Utan riktigt uttal bygger det pÄ egna förestÀlningar och blir utan sin förankrade urkraft.

Betydelsen av sutrana Àr det parallella projektet som nog strÀcker sig över Àn lÀngre tid för de flesta. Det Àr pÄ grund av sin betydelse som Patanjali Àr betraktad som yogatraditionens mest respekterade kÀllskrift. Och det Àr pÄ grund av betydelsen som yogaguruer vidarefört sutrana under sÄ lÄng tid. NÀr man för över texten till skrift och ett annat sprÄk sÄ Àr det omöjligt att inte gÄ miste om en stor del av betydelsen. För att förstÄ Patanjali mÄste man lÀra sig nya begrepp oavsett, de begreppen finns inte i mordernt vÀsterlÀndskt sprÄk.

Det hÀr Àr alltsÄ den ceremoniform som jag har mest förtroende för nu, jag menar givetvis inte att det Àr den ceremoniform som passar bÀst för alla. Det behövs mÄnga olika vÀgar, men framförallt tror jag det behövs distinkta vÀgar. Patanjalichanting pÄ korrekt sanskrit med gedigen förstÄelse Àr en distinkt vÀg.
Yahoo Slurp [Bot]

Jeg forstÄr dig helt fint... :icon_biggrin:
Det er dejligt at der er nogen der Þnsker at bevare de gamle traditioner, og Þnkser at viderefÞre dem  :eusa_clap:  :respect:.... Er det ikke det vi andre er sÄ kede af at vores forÊldre og den Êldre generation ikke gjorde, men tog dem med i graven...
SÄ det tager jeg hatten af for at du gÞr  :eusa_clap:

GjenopprettetMedlem
Tack för det :D. Jag Àr pÄ mÄnga sÀtt ganska villsen, samtidigt som jag har en stark tro eller sökkraft. Det Àr nÄgot jag fÄtt med mig sÄ jag vet inte om jag kan Àras för det, men uppskattar stötten alikevÀl.

Det handlar nog heller inte sÄ mycket om en vilja till att vidareföra gamla traditioner som att jag har behov av att luta mig mot dem. Allt som stÄr i Patanjali har jag inte förtroende för, men det mesta och det har gjort djupt intryck. Sedan finns det ju massa andra arv som man kunde anvÀnda i samma syfte och det hoppas jag det kommer mer av.
Yahoo Slurp [Bot]

Det er dejligt at hÞre, bare du husker at vÊre dig selv og selvtÊnkene, ud fra det man lÊser  :wub: