Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei kjære venner!
Kunne hatt behov for litt hjelp her gitt..
Jeg og min kjæreste skal fra mai og utover oppholde oss en måned i Peru. Spennende, det er sikkert! I sannhet en åndelig orientert langtur

Uansett, jeg har noen spørsmål angående hva som kan fraktes hjem og ikke.. Det er verdt å merke seg at vi skal mellomlande i Miami og London!
Først og fremst skal jeg kjøpe med meg en del jungeltobakk; vet noen om det finnes noe begrensninger eller lignende med dette, i forhold til toll og slikt?
Når det gjelder ayahuasca - som jeg og min kjære forhåpentligvis kan stifte bekjentskap med hos Don Pedro i Iquitos - finnes denne planten på noen narkotikalister? Mest sannsynlig er vel svaret et klungende JA, men jeg skulle gjerne ha medbrakt med meg noe hjem. Finnes det mulighet i forhold til dette? Og står det liketil med San Pedro-kaktusen?
Setter utrolig pris på alle svar!
mvh
Jungelfreak
Anonymous
ayhuascua består av flere planter så vidt jeg veit, men tror ingen av dem er direkte ulovlige. hvis de viste hva det er ville de kansje tatt det fra deg, men ellers. det gjør de altså ikke. tror jeg
san pedro, får du kjøpt på plantasjen i norge, med litt flaks. det er en vanlig husplante. men ikke alle er med virkestoffer. tror derimot at det er litt misstenksomt om en fyr kommer med masse oppskjært og tørka kaktus over grensa. på den andre siden er ikke bikjene trent til å lukte slike ting, hverken san pedro eller rota og bladene som er i ayhuasca (har sikkert skrevet det på like mange forskjellige måter som jeg har skrevet navnet). det eneste er at om du blir tatt til siden under toll. de graver i baggen din, og finner disse naturmedisin aktike tørkede buskevekstene, så kan du kansje få trøbbel. angående tobakken, du får ha med deg 1 kartong røyk inn i norge. jeg hadde med meg 5x20 pakker med indisk "bidi" røyk, de så ikke ut til å bry seg.
men men, lykke til, koselig med noen som spør om litt snuskete ting her i blandt. men veit ikke hvor lurt det er da.
GjenopprettetMedlem
Takk for svar Jazzcat!
Vel, nå syntes jeg ikke det var en direkte "snuskete" post, snarere bygger det på personlige oppfattninger - om plantene er ulovlige, først da ansees posten kan hende som snuskete. Saken er en annen om det motsatte er tilfellet. Nuvel!
Planen min er simpelthen å ta med sigarer laget av jungeltobakk hjem til både venner og familie, og - naturligvis noen til meg selv. Disse sigarene er ganske store, så da gjør jeg vel lurt i å ikke ta med altfor mye.
Når det gjelder plantedrogene skal jeg ta med svært lite, kanskje kun for to omganger; en tur til sommeren og en til høsten eller noe lignende. Tror du det finnes noen overhengende risiko ved så å medbringe så lite?
Anonymous
nei, jeg tror ikke det. men aldri verden om jeg hadde turt. og bare fordi jeg ikke tror det så er det sikkert ikke sant. jeg bare liker å være opptimistisk med sånne ting, blir mye lettere å holde roen da. haha, det snirkler blåhai her på forumet har jeg hørt, dumt for oss og andre å svømme så langt ut. jeg ville latt vær, vent til du er i sør amerika neste gang, trenger ikke ta det med til norge. her har vi andre ting
GjenopprettetMedlem
Dmt, som er det aktive stoffet i ayahuascha står på narkotikalista, men dette inbefatter ikke plantematerialer som inneholder stoffet. (Det må evt stå spesifisert, som det gjør med cannabis.) Dermed er det strengt tatt lov, selv om tollerne kan velge å beslaglegge ting som ser mistenkelig ut, så risikerer man ikke å bli straffet for det. Det verste som skjer er altså at de tar det fra deg, og du får en pekefinger.