Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Sitat fra linus.
det eneste fornuftige forklaringen jeg omsider fant var at vi er laget av forskjellige typer energi (eller at energien vi er laget av vibrerer annerledes) uti fra hva vi har fått av input (lys, varme, årstider osv:)
ergo snakker vi forskjellige "språk". Kan hende jeg er fullstendig på bærtur nå, men likevel: spiser du 3 av de såkalte eksotiske fruktene får du sannsynligvis mage-sjau, men spiser du 3 epler, som vokser her hvor du også vokser, skjer det ingenting.
Dette innlegget (under enteogener) minnet meg på den ur-naturkost, som bl.a. George Oshawa var opphavsmann til;
At vi er ment til å spise den føden som vokser naturlig i sonen vi er født!
Da oppnår man balanse og harmoni, og vekstenes energiene samstemmer med våre. Dette gjeller frukt, grønt, urter, ja til og med plantelærere….
Hva finns det for enteogener som vokser naturlig her?
Tar gjerne kommentarer på dette.
Og ser gjerne en kommentar fra deg, kariw.
GjenopprettetMedlem
Hmmm...
Ingen som har noen mening om dette?

Anonymous
Heisann, jeg kan jo godt dele tankene, selv om det bare blir synsing fra min side.
Det er jo et naturlig utgangspunkt, og er vel endel av grunnen til at vi ofte blir syke når vi er i utlandet og spiser.
Likevel virker det begrensende i mine tanker, da mennesker alltid har forflyttet seg og byttet matvarer over kontinentene. Vi blir jo bare mer og mer globale, og da tenker jeg ikke politisk globalisering, men bevissthetsmessig. En klode, en sone, liksom.
Bare tenk på poteten, den skal visst opprinnelig ha kommet fra indianerne, og nå er den så urnorsk vi kan tenke oss.
Det var nå bare noen tanker fra meg.
GjenopprettetMedlem
Eller hva med bananen..?
Mine unger har spist flere tonn tilsammen, men de lever enda...veldig
Og jeg får nå magesjau av tre epler, så..
Jeg tror det er individuelt åssen vi reagerer på forskjellig typer mat, om den er "norsk" eller exotisk.
GjenopprettetMedlem
Ja visst lever vi godt på eksotisk mat! Og jeg vet det er ekstremt å gjennomføre dette,
om man ikke dyrker selv.
Poteten vokser da i norsk jord!
Bare tenk på eskimoene; som hovedsakelig lever på mat fra deres ”sone”.
De vet knapt hva kreft er…
Dette er vel mer for de som synes det er spennende å eksprimentere litt...

Vet det kan være en kikk for helsa, velbefinnende og psyket!

Men da bør det også være økologisk.
GjenopprettetMedlem
Min første kommentar kommer i form av et utdrag av artikkel av Kenn Hallstensen - ekspert på urkost og kosthold generelt.
Mennesket har utviklet seg gjennom mange millioner år (1,2,3). For mennesker og andre pattedyr tar det flere hundre tusen år å forandre bare små deler av våre gener. Undersøkelser viser at vi genetisk ikke har forandret oss mer enn 0,02 prosent de siste 40.000 år. Dette vil i praksis si at vårt fordøyelsessystem og kroppen for øvrig, er tilpasset et kosthold tilnærmet det våre forfedre spiste for 50.000 år siden eller mer.
De siste 2,5 millioner år frem til for ca 10.000 år siden har tilgangen på mat vært mer eller mindre uforandret. De av våre forfedre som tilpasset seg dette kostholdet var de som overlevde og fikk føre sine gener videre. Fram til for ca. 10.000 år siden spiste vi klart mest animalsk mat, altså mat som kommer fra dyr og kan være kjøtt, flesk, fisk, skalldyr, fjærkre og innmat, men også insekter, larver, reptiler og amfibier. Dette er mat som hovedsakelig består av fett og proteiner. Karbohydrater var det for øvrig mye mindre av i urkosten i forhold til dagens kost.
Først for ca 10.000 år siden begynte vi å dyrke og spise korn i litt større målestokk. Oppstarten på risdyrkingen skjedde for ca. 7.000 år siden, mens poteten kom til Europa så sent som ca i år 1750. Poenget her er at uansett om det er 250 eller 10.000 år, så er det ”en dråpe i havet” i menneskets utvikling. Vi er ikke tilpasset et kosthold som er rikt på såkalte ”moderne” karbohydrater. Før disse ”nye” karbohydratrike matvarene ble innført i kostholdet fikk urmenneskene hoveddelen av karbohydratene fra plateføde, som gress, skudd på trær, bark, grønnsaklignende vekster, frukt, bær, røtter og nøtter. Dette er matvarer som inneholder i snitt 5-10 gram karbohydrater per 100 gram, mens derimot korn kan inneholde nesten 70 gram karbohydrater per 100 gram. Men ikke nok med det: den type karbohydrater vi spiser i dag er svært bearbeidet og raffinert. I dagens vestlige verden spises det mye karbohydrater som siktet hvetemel og andre finsiktede kornsorter, hurtigris, hurtigpasta, sukker, pizza, chiabatta, pitabrød, poteter (potetmos, pommes frites, bakte poteter), etc. Slike matvarer er lett fordøyelige, og skaper en voldsom økning i blodsukkeret. Dette vil føre til en sterk hormonubalanse, og vi legger på oss og blir syke. Den type karbohydrater vi er vant med er tidligere nevnte nøtter, røtter, grønsaklignende vekster, litt frukt og bær. Dette er matvarer med en lav såkalt glykemisk indeks eller GI. Glykemisk indeks er en måleenhet på hvor raskt og mye den aktuelle matvaren øker blodsukker. Jo høyere GI, desto høyere og raskere stiger blodsukkeret og dess større sjanse er det for ubalanse i kroppens hormoner.
Hormonubalanser gir sykdom og overvekt
Ubalanse i kroppens hormoner er kanskje den viktigste grunnen til den epidemiske utviklingen av overvekt og livsstilsykdommer vi nå opplever. Dette gjelder sykdommer som høyt blodtrykk, høyt kolesterol (forteller for øvrig svært lite), diabetes type 2, hjerte- og karsykdommer, autoimmune sykdommer, flere typer kreft, etc. Fett alene vil ikke skape ubalanse i hormonene. Pass likevel på å kutte ned på karbohydrater, og å spise nok omega 3 fettsyrer fra feit fisk, tran eller omega 3 kapsler.
Min andre kommentar: Da urfolk som inuitter og indianere m.fl.adapterte den moderne sivilisajons mat- og drikkevaner, fikk de også de samme helseproblemene som oss - kreft, diabetes, hjerte-og karsykdommer m.fl.
kariw
Anonymous

bøyer meg for dette.
Her får man igjen for å snakke om ting man ikke har greie på.
Kjempebra informasjon.
Anonymous
Ah....Din mat - din medisin
Jeg kan spise hva jeg vil
kroppen min tåler det meste
min multimultidimensjonelle kropp
kan spise kake
sjokolade
kebab
innimellom de harde
plantediettøktene
tynn kropp